Review: Giant Trance Advanced Pro 29er 2

Allround van de Alpen tot Appelscha


Sinds vorig jaar staat de Giant Trance op grote wielen en heeft ‘ie minder veerweg. Ze volgen daarmee de trend die méér capabele trailbikes oplevert ondanks minder veerweg, maar dankzij de grotere wielen én vooral door nieuwe inzichten voor geometrie. De nieuwe Trance met 29 inch wielen is op bijna alle fronten een flinke vooruitgang, zo vond Sebastiaan Kruik, die zelf al twee jaar een kleinwielige Trance in zijn schuur heeft staan.

Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto's: Arjan Kruik

Ik heb thuis een Giant Trance 27.5 in de schuur staan, die ieder jaar met me mee mag naar de Alpen. Leogang, Sölden, Nauders, Lermoos; die fiets heeft al heel wat bergen gezien. Alleen in Nederland komt ’ie maar weinig van z’n plaats. Zelfs voor de trails van de Heuvelrug vind ik ’m namelijk wat overkill. Je snapt dus, dat ik het aanbod om de nieuwe 29er versie van de Trance te proberen, graag aanvaardde. Grotere wielen en (veel) minder veerweg. Aan de voorkant 130 mm in plaats van de 150 mm op de Trance 27.5, achteraan 115 mm in plaats van 140. Ook de geometrie is veel moderner, met een luiere balhoofdhoek, een steilere en een kortere zitbuis en een langere reach. Dat belooft een meer allround karakter dan z’n kleinwielige voorganger heeft. Bovendien is ’ie glimmend rood. En rood… dat is altijd goed!

Het beproefde Maestro-veersysteem levert op de Trance Advanced 29 115 mm veerweg, die goed aangesproken wordt. Ook trapefficiëntie is bij deze uitvoering prima, maar tijdens lange beklimmingen komt de 'medium' stand van de blauwe knop die de ingaande demping regelt ('open', medium' en 'firm') toch wel van pas.

De Taiwanese trailbike mag mee naar het Noord-Italiaanse Brixen. Ik begin op de Plose, de huisberg van Brixen, die ik oprijd via de Brixner Höhenweg. Het eerste stuk van deze route is een grindweg, maar die gaat al snel over in een smal voetpad dat afwisselend dalend en klimmend langs de berg slingert, met een ondergrond van klei, keien en wortels. Het gaat de Trance 29 erg goed af. De vele steile, technische klimmetjes laten zich verrassend makkelijk overmeesteren, met veel grip op het achterwiel en een voorwiel dat niet gaat zoeken. Wel ben ik even gestopt om het zadel maximaal naar voren te schuiven. Met 74,5 graden is de zitbuis veel steiler dan die op mijn eigen Trance 27.5", maar Giant had ’m gerust nog wat steiler mogen zetten, zodat je in steile beklimmingen nog meer druk op het voorwiel kan houden.

In de minstens zo lastige secties omlaag komt de 150 mm verstelbereik die de Giant dropper-post biedt goed van pas. Ik zou echter liever een hendel onder het stuur gezien hebben, in plaats van de op-het-stuur schakelaar die nu toegepast is. Maar los daarvan doet die huismerk-dropper het prima. En de fiets eronder ook – in langzame, extreem technische passages waar andere bikers afstappen en verder lopen, rijd ik gewoon naar beneden. In dit soort secties blijkt veerweg veel minder relevant dan geometrie. En de moderne geo van de Trance 29 houdt je zwaartepunt ver weg van de vooras, waardoor je zelden of nooit het gevoel krijgt over de kop te gaan. Wel met de opmerking, dat ik een flinke stapel spacers onder de stuurnok geplaatst heb, om het stuur zo hoog mogelijk te krijgen. Gebruik je geen spacers, dan is de stack vrij laag en de zit relatief diep. Fijn in Nederland, maar niet op tricky Alpenpaadjes. En dan zijn er natuurlijk nog de banden. De dikgenopte, stevige rubbers van Maxxis zijn in dit terrein helemaal op hun plaats.

Achteraan een Maxxis Minion DHR II in 2.3 inch…

… aan de voorkant een wat grover geprofileerde Minion DHF in dezelfde maat, beide met extra verstevigde wangen (“EXO”) om snakebite te voorkomen. Giant levert de banden af dealer tubeless!

Giant is niet alleen handig met aluminium en carbon voor het maken van frames. Ze maken ook velgen. De Trance is uitgevoerd met een setje Giant-eigen carbon velgen met een binnenbreedte van 30 mm.

De Fox 34 Rhythm is veel beter dan je op grond van zijn prijs zou verwachten. De instelling van de demping van de ingaande slag op de rechter vorkpoot is traploos verstelbaar tussen de maximale instellingen ‘open’ en ‘firm’. De luchtveer bevat kan dire volumespacers hebben, maar uiteindelijk bleek eentje voldoende.

Hoewel ik met mijn 179 cm lengte ook wel op een maatje M gepast zou hebben, ben ik blij dat ik voor de langere L gekozen heb. Vooral ook omdat de bike, ondanks z’n lange wielbasis, helemaal niet aanvoelt als een logge bulldozer. Integendeel. Dat blijkt helemaal als ik aan het eind van de Brixner Höhenweg de zwaartekracht z’n werk mag laten doen. Wat een lekker speelse bike is dit! Natuurlijk, de veerweg aan de voorkant is naar moderne trailbike-maatstaven relatief gering en aan de achterkant is nóg geringer. Maar ik zie dat als een voordeel. Op de flowy wandelpaden naar beneden laat de lichte fiets zich vanaf de kleinste oneffenheid lanceren, is het is appeltje-eitje om het voorwiel omhoog te trekken zonder dat de achtertrein diep wegzakt in z’n veerweg en maak je moeiteloos scrubs. Veel trailbikes zijn de afgelopen jaren een soort van mini-enduro’s zijn geworden, maar Giant gaat met de Trance 29 gelukkig niet mee met die trend.

Dat heeft natuurlijk ook nadelen. Op een pad dat volledig bestaat uit grote, losse keien, blijkt dat je met een goede geometrie héél ver kan komen, maar dat als het écht ruig wordt, je toch ook gewoon veel veerweg nodig hebt. Ook later die dag, als ik de snelle Sky Line in het Brixen Bike Park rijd, blijkt dat weer. Natuurlijk, ik kom probleemloos beneden, met dank aan de goede geometrie. Maar met slechts 115 mm veerweg aan de achterkant en anderhalve centimeter meer aan de voorkant, zijn duizend hoogtemeters aan één stuk dalen wel erg veel. In vergelijking tot op een enduro-bike slaat de vermoeidheid op de Trance 29 gewoon sneller toe. Hoe goed ook, weinig veerweg is uiteindelijk gewoon weinig veerweg.

Het is instellen van de Fox Rhythm-voorvork is overigens appeltje-eitje, de Fox Float DPS-demper vraagt wat meer tijd. Vanwege de relatief korte slag (42,5 mm) let de luchtdruk nogal nauw. Met mijn vlieggewicht van net iets meer dan 60 kg kwam ik uiteindelijk uit op 11,2 bar. Met die druk heb ik bij grote klappen bijna de gehele veerweg beschikbaar, maar voelt de demper niet te zacht aan als je actief rijdt. Standaard stopt Giant een 0.6 volume-spacer (de gele) in de luchtkamer van de Fox Float DPS. Ik heb er geen behoefte aan gehad het luchtvolume nog verder te reduceren. Eerder ben ik benieuwd naar hoe de demper zich gedraagt met een kleinere volume-spacer. Ik vermoed dat ik daarmee de demper nog beter op mijn gewicht afgesteld kan krijgen. Echter, in Italië had ik geen volume-spacers bij de hand.

Ik geef toe, toen Giant deze bike lanceerde, had ik mijn twijfels over de geringe veerweg aan de achterkant. Waarom niet een beetje meer? Maar na een kleine week biken in de Zuid-Tiroolse Alpen denk ik daar toch anders over. Zoals ’ie is, is de Trance 29 prima. De moderne geometrie, de soepele maar tegelijkertijd voldoende progressieve vering en het lage gewicht resulteren samen in een bike die voor mij een genot is om op te rijden. Een trailbike pur sang. Snel en efficiënt omhoog, een feest naar beneden. Niet alleen in de Alpen, maar ook in ons eigen Zuid-Limburg. Of op de Heuvelrug. Moet je wel even de zware Maxxis Minions vervangen voor iets dat minder weegt en lichter rolt.

En nu ik het toch over vervangen heb – heeft de fiets mij als het gaat om rijeigenschappen volledig overtuigt, op detailniveau laat Giant steken vallen. Het fraaie carbon frame en de dito wielen zijn super-de-luxe, maar blijkbaar was er toen geen geld meer voor goede remmen. Zelfs nadat ik op het voorwiel een grotere 200 mm remschijf heb gemonteerd, liet de fiets zich met de Sram Guide T-remmen nauwelijks vertragen. Terwijl ik eerder zestig dan zeventig kilo weeg. Wie serieus in de bergen gaat rijden, moet echt andere stoppers (laten) monteren! Ook de aandrijflijn is nogal karig. Met de Sram Eagle NX-derailleur valt goed te leven, maar een 12-speed NX-cassette is op een fiets op dit prijsniveau echt ondermaats. Niet eens zozeer qua schakelprestaties, maar vooral voor wat betreft de bandbreedte. Sram Eagle is vooral zo fijn vanwege het grote bereik van 500%, maar de 11-50 NX-cassette komt maar op 450%! Tot slot een dingetje tot zich minder snel laat oplossen met nieuwe componenten. Ik heb het over de breedte van de achterbrug. Ondanks dat ik maar schoenmaat 42 heb, komen mijn hielen telkens langs de liggende achtervork, met lelijke schuurplekken tot gevolg.

Op de dure carbon wielen is een Sram NX-cassette gemonteerd met 11-50 vertanding. Wél 12-speed, maar zónder het brede bereik van de 10-50 cassettes die je vindt op de duurdere Eagle-transmissies. Het verschil lijkt minimaal, maar op een bike van € 4.299,- is het toch een misser...

Krap. De liggende achtervork is nogal breed, waardoor zelfs schoenen met maat 42 er continue langs schuren. Gevolg: lakschade.

De Sram Guide T remmen schieten qua remkracht enorm tekort, ook nadat Sebastiaan de 180 mm remschijf aan de voorkant heeft vervangen door een exemplaar van 200 mm.

De hendels van de Guide T-remgrepen hadden last van piepende lagerbussen. Een drupje olie bracht ze tot stilte.

De dropper van het huismerk functioneert prima, maar waarom geen ergonomische duimschakelaar gemonteerd?

Giant Trance Advanced Pro 29er 2 - Specificaties, geometrie en prijs

Giant Nederland levert de Trance 29 in slechts twee uitvoeringen – de carbon Trance Advanced Pro 2 met een carbon frame van € 4.299,- die wij gereden hebben en de aluminium Trance 2 die € 2.599,- kost.

Onderdelen

Frame Carbon voor- en achterframe, 115 mm veerweg achteraan
Vork Fox 34 Rhythm, GRIP damper, 130 mm veerweg
Achterdemper Fox Float DPS Performance
Achterderailleur Sram NX Eagle, 12-sped
Shifter Sram NX, trigger
Crankset TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, 30t kettingblad
Cassette Sram NX, 12-speed 11-50t
Remmen Sram Guide T
Remschijven Sram Centerline, 180/180 mm (v/a)
Wielset Giant TRX 1 29 WheelSystem, hookless carbon, 30 mm binnen breedte
Banden Voor: Maxxis Minion DHF 29×2.3″, 60 tpi, EXO, TR / Achter: Maxxis DHR II 29×2.3″, 60 tpi, EXO, TR
Stuur Giant Contact SL, 780 x 35 mm, 20 mm rise
Stuurpen Giant Contact SL 35
Zadel Giant Contact
Zadelpen Giant Contact Switch dropper 30.9 mm, 150 mm drop
Gewicht 13,3 kg

Geometrie

vz_geometry_transparent_v2
Framemaat L
Zitbuislengte ST 48,2 cm Offset O 4,4 cm
Bovenbuis TT 63,2 cm Trail T 11,7 cm
Reach R 46,2 cm Balhoofdlengte HT 11,0 cm
Stack S 61,3 cm BB drop BBD 3,5 cm
Zitbuishoek STA 74,5° Liggende vork CS 43,5 cm
Balhoofdshoek HTA 66,5 ° Wielbasis WB 119,6 cm
Framemaat L
Zitbuislengte ST 48,2 cm
Bovenbuis TT 63,2 cm
Reach R 46,2 cm
Stack S 61,3 cm
Zitbuishoek STA 74,5°
Balhoofdshoek HTA 66,5 °
Offset O 4,4 cm
Trail T 11,7 cm
Balhoofdlengte HT 11,0 cm
BB drop BBD 3,5 cm
Liggende vork CS 43,5 cm
Wielbasis WB 119,6 cm

Website fabrikant: www.giant-bicycles.com


Conclusie

Een belangrijke vraag bij het testen van bikes is altijd: “Zou ik ’m zelf nemen?” Het antwoord bij de Giant Trance Advanced Pro 29er 2 is “Ja, maar dan niet deze!” Want ondanks dat ik persoonlijk helemaal weg ben van de rijeigenschappen, heeft Giant bij deze uitvoering in mijn ogen de verkeerde prioriteiten gelegd. Natuurlijk, de carbon TRX1 wielen zijn om te kwijlen zo mooi. Maar ik heb liever goede remmen. Ik zou daarom de aluminium versie nemen. Ja, ook die heeft waardeloze remmen. Maar met de € 1.700,- die ik bespaar, kan ik makkelijk een setje betere stoppers kopen. De kilo extra die ik in vergelijking tot de carbon-variant omhoog moet trappen, neem ik op de koop toe.

Tot slot

Giant is zich bewust van een aantal tekortkomingen. De Trance 29 voor modeljaar 2020 heeft daarom de remote voor de dropper onder het stuur en de Sram Guide T remmen zijn vervangen door Sram G2 T remmen, die aanzienlijk beter zijn, zoals we zelf eerder ook al ontdekten.

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , .