Poging tot destructief testen: Crank Brothers Mallet E LS

In juni schreef ik nog over mijn eerste indrukken van Crank Brothers Mallet E (LS) pedalen. Inmiddels zijn de pedalen tal van kilo- en hoogtemeters verder, inclusief modder, regen, en een paar wedstrijden. Al met al was het een aardige poging tot destructief testen, en is het nu hoog tijd om de balans op te maken.

…gebruikt.

Ergonomie voor mij: zoveel mogelijk float

De LS zijn de Long Spindle (5 mm bredere as) versie van Crank Brothers Mallet E enduro/all-mountain/trail pedaal. Ik heb ze begin april op mijn fiets geschroefd. Hoe één en ander functioneert en in te stellen is kan je uitvoerig in het eerdere artikel lezen. Belangrijk voor mijn oordeel is de gedachte dat klikpedalen er in grofweg twee varianten zijn. Shimano SPD (en clones) enerzijds bieden een erg gedefinieerd, mechanisch in- en uitklikgedrag en weinig bewegingsvrijheid. Dit werkt voor mij gewoon totaal niet. Zit je vrij dynamisch op je fiets en draai je nogal wat met je voeten (bijvoorbeeld bij hard insturen) dan klik je om de haverklap ongewenst uit. Ja, je kan de bindingen strakker zetten…. en dan klik je moeilijker uit als het wel écht moet. Zo veel mogelijk float dus voor mij, en dan blijven alleen Time en Crank Brothers over. Beide merken gebruiken bindingen waarbij de grens tussen bewegingsvrijheid van de voet en daadwerkelijk uitklikken nogal vaag is. Als bijkomstigheid kunnen de grote, open bindingen ook beter tegen modderophoping. Eerder schreef ik bovendien dat de Mallets – vergeleken met mijn eerdere Mavic CrossMax XL‘s (een Time ATAC MX-kopie, waarvan ik diverse paren heb versleten) – iets mechanischer klikken. Na wat meer gewenning, waarbij ik nog wekelijks tussen merken wissel (want verschillende fietsen), denk ik dat het verschil eigenlijk verwaarloosbaar is. Dit geldt voor de ‘standaard’ Crank Brothers plaatjes, die 6º vrijheid hebben en bij 15º uitklikken.

Buiten het klikgedrag(…) vind ik het Crank Brothers-ontwerp goed doordacht. Je vergist je namelijk als je denkt dat élk klikpedaal-met-platform enorme steun beidt aan de schoen. De oudere generatie Shimano ‘Trail’ pedalen zijn zelfs een voorbeeld van een – zo goed als – volkomen non-functioneel platform. Het werkelijke contactoppervlak en de steun die dat levert, zijn namelijk sterk afhankelijk van de vorm van je schoenzool. Stijvere schoenen met een ondiepe sleuf voor de schoenplaatjes maken niet of nauwelijks contact met de voor- en achterkant van de kooi. Waar ze wél contact maken is met de zijkant van de pedaalkooi, naast de bindingen. Juist dáár hebben Crank Brothers’ Mallets vervangbare plaatjes, verkrijgbaar in verschillende diktes, zodat je voet altijd maximaal op de pedalen steunt. Mits je de juiste dikte kiest, uiteraard. RTFM, dus. Ik ben de laatste tijd lui geweest en heb de schoenplaatjes op versleten schoenen gemonteerd… Het plaatje steekt zodoende ver uit en de schoenzolen maken nauwelijks contact met de pedalen. Dikkere kunststof plaatjes op de pedalen monteren – 2 in plaats van 1 mm – en de pinnen op de kooien wat inschroeven lost dit euvel op.

Hiermee bereik je altijd de juiste hoeveelheid steun.

Niet stuk te slaan

Ik heb, op letterlijk één rondje om het huis, alleen maar lompe paden gereden met de Mallets. Het gevolg: om de haverklap harde aanvaringen met stenen. Bij dit type pedaal verwacht je dat ze daar tegen kunnen. Mallet – Engels voor ‘hamer’ – leek een geheel toepasselijke naam. De aluminium pedaalkooien zitten welliswaar onder de krassen, putten en schuurplekken, maar functioneren nog altijd perfect. En er viel me nog iets anders zéér positief op: de schuine vlakken aan de voorzijde van de kooi doen écht hun werk. Ze zorgen voor deflectie bij een aanvaring. Ik kan me eigenlijk geen moment herinneren dat ik achter een wortel of steen bleef hangen, of dat de beugels vol geraakt werden en open schoten. Dat laatste is een vaak besproken feature waar lang niet iedereen zich in kan vinden, maar zoals ik in een eerder artikel noemde: ik klik liever ongelukkig uit dan dat ik ergens in de rimboe sta met gebroken bindingen. Been there, done that.Hoe dan ook: na een seizoen zien de Crank Brothers er dus verschrikkelijk uit als gevolg van zwaar gebruik, maar functioneren ze nog nét zo goed als de eerste dag.

Maar hoe zit het met de levensduur van de lagering? De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik vrij hoge verwachtingen had dat Crank Brothers met de Mallet E een nieuwe weg in zou zijn geslagen. Toen het linkerpedaal halverwege de testperiode een héél klein beetje speling vertoonde, stond ik er dan ook niet bij stil. Ieder pedaal van andere (grote) merken doet dit na 2-3 weken onder mijn voeten, om vervolgens 5+ jaar soepel en geruisloos verder te draaien. De speling bij de linker Mallet is evenzo nooit méér geworden, maar na demontage, schoonmaken en hermontage ook niet minder. Waarschijnlijk zou een complete revisie het ‘euvel’ oplossen, maar gezien het pedaal zo soepel als nieuw leek te draaien, had ik hier vooralsnog geen behoefte aan.

Onderhoud

Na een bijzonder modderige 3Länder Enduro ontwikkelden beide pedalen een lichte tik. Samen met een luid ratelende derailleur en twee aanlopende remschijven werd ik daar écht geschift van. Onderweg heb ik eerst het linkerpedaal en een dag later ook het rechterpedaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Stilte volgde. De Mallets zijn namelijk voor een korte beurt érg makkelijk uit elkaar te halen. De enige vereisten zijn een 8 mm dopsleutel en een 6 mm inbussleutel. Voor verdere revisie, zoals het vervangen van de glijlagers tussen kooi en bindingen, is een Torx T25 ook nodig. Alles schoonmaken kan je in 2 minuten doen.

Zijn de lagers of afdichtingen versleten, dan ben je wellicht het dubbele kwijt. Het mooie van Crank Brothers is dat ze zowat alle kleine onderdelen los leveren: van lagers tot steunvlakken op het platform, tot de pinnen die je er in schroeft. Hoe anders is dit niet bij zowat ieder ander merk pedaal? Bestel je voor €24,99 de ‘Refresh Kit’, dan krijg je twee setjes kogel- en glijlagers voor het pedaalhuis, evenals moeren, afdichtingen en glijlagers voor de pedaalbindingen. Tot slot zit er een pen bij om de lagers er uit te drukken. Nieuwe lagers terugduwen kan geheel met de hand, maar het werkt toch iets netter als je het kogellager met een passende lagerpers er in zet. De reden hiervoor is dat je dat lager wel netjes vlak in het pedaal wilt ‘zetten’. Zit de lager niet strak in z’n passing, dan zal bij montage van de as het geheel toch net wat rauw lopen.

Wij techneuten noemen dit een ‘exploded view’. Neem dat in dit geval niet letterlijk.

Tijdens het nogmaals deassembleren van het linker pedaal voor bovenstaande foto, bleek toch dat het kleine 6 x 13 x 5 mm kogellagertje slecht liep. Eenmaal weer in elkaar draaide het pedaal dan ook niet meer zo soepel en smeuïg als voorheen (niet zo heel gek, natuurlijk). Jammer, maar ongetwijfeld het gevolg van al het bergaf gerammel in soms zeer barre omstandigheden, plus alles bij elkaar 6000 km achterop de fietsendrager in stromende regen. Goed om te weten: Crank Brothers vindt dit dan ook normale slijtage. Zoals gezegd kost een zéér compleet revisiesetje nog geen €25,- en losse lagertjes zijn online makkelijk voor minder dan €2,- te vinden. Importeur Cosmic Sports zegt verder coulant te zijn als de lagers binnen een jaar al piepen. Hoe verhoudt zicht tot de concurrentie? Zowel de Franse als Japanse pedalen in mijn fietsverleden bevatten lagers die zonder onderhoud meer jaren mee gingen máár… geen van die pedalen heeft zo hard op z’n donder gehad als de Mallets.

Conclusies

Qua werking ben ik blij verrast met de Crank Brothers Mallets. Het in- en uitklikgedrag voelt eigenlijk erg vertrouwd en uitgelikt biedt het platform ruim voldoende grip en stabiliteit. Op ergonomisch vlak had ik – vanwege mijn sterke heel-in voetstand – graag gezien dat deze LS versie nog 2-3 mm langere assen had gehad, maar daarin ben ik vast een uitzondering. Hoewel één lager het minder lang uitgehouden heeft dan ik had gehoopt, blijken deze pedalen zich op andere vlakken veel duurzamer dan mijn voormalige favorieten. Ik heb nog geen beugel of veer van de bindingen krom gereden, laat staan gebroken. Als bonus ben ik ook niet (meer) op m’n gezicht geland omdat m’n pedaal ergens achter bleef hangen. Duurzamer lijkt ook voor de schoenplaatjes te gelden, die ondanks dat ze van messing zijn minder snel lijken te slijten. Kortom: als ik de balans opmaak dan is de Mallet mijn nieuwe favoriet.

Meer info: crankbrothers.com
Distributie: cosmicsports.com
Prijs: €169,-

Voetnoot: De Mallet is ook verkrijgbaar in normale ‘E’ variant met 5 mm kortere assen, een variant met titanium hardware en een MAGA editie.

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , .