RockShox Pike RTC3 geserviced: Dat had ik eerder moeten doen…!

Huh, een verhaal over een ouwe RockShox Pike? Klopt als een bus: het is mijn eigen Pike RTC3 uit 2014, met veertien centimeter veerweg. Met die – bijna – anderhalve decimeter heeft deze vork al héél veel stenen, kuilen en wortels moeten absorberen. En het nodige stof, steengruis en water, inclusief dat uit een hogedrukreiniger, moeten weerstaan. Maar of ‘ie ondanks al die ontberingen een beetje goed verzorgen? Ho maar!

Tijd voor wat aandacht.

Rijden, raggen, werken. En na gebruik ging-ie gewoon de garage weer in, trip na trip. Natuurlijk had ik in de handleiding iets zien staan over onderhoudsintervals. Iets met een bepaalde hoeveelheid gebruiksuren en dan een beurt. Maar die uren, die houd ik nooit bij. Veel te druk met lekker rijden! Bovendien ging het heel lang gewoon goed. Tot afgelopen zomer, toen er ineens een loze slag van ongeveer een centimeter in de veerweg bleek te zitten. Ook de demping was nogal houterig. Niet des Pikes, zeg maar. Tja, daar sta je dan, (uiteraard…) een week voordat je weer op trip naar de Alpen gaat. Vork stuk. Wat nu? Ik sleutel graag, maar aan een vork had ik me nog nooit gewaagd. En eerlijk gezegd wilde ik me daar ook niet aan wagen, vanwege gedoe met olie en zo. Een visitekaartje van Bike Suspension uit Oirschot, dat ik had meegenomen van de Bike MOTION, bracht uitkomst.

“Stuur maar op,” meldt Twan van Dijck van Bike Suspension me via de mail, “dan maak ik het voor je in orde.” “Klinkt goed”, antwoord ik terug. “Kan je er dan gelijk een centimetertje méér veerweg inbouwen?”. “Komt goed”, schrijft Twan terug.

Uiteraard staat er in de handleiding dat je met enige regelmaat wat liefde en aandacht moet geven aan je voorvork. Maar ja, bikers… soms zijn het net mensen en dus lezen we die handleiding pas wanneer ‘ie het niet meer doet. Uiteraard is dat altijd net krap voor je volgende trip…

En verdomd, vier dagen later – en een dag voor vertrek – staat de postbode voor de deur met een doos. Daarin mijn Pike en een rapport met daarin een gedetailleerde beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden. Best schrikken als ik dat doorneem. “Vork was toe aan een beurt”, lees ik. Een flink understatement, als ik zie wat er allemaal aan mankeerde. Lekke zuiger in de luchtkamer links, een lek in de Charger-demper in de rechter vorkpoot. Verder blijkt uit het rapport dat de vork helemaal uit elkaar is geweest. Alle onderdelen zijn gereinigd en gecontroleerd, O-ringen en keerringen zijn vervangen, olie is ververst, de buitenkant gepoetst. Bovendien is de vork afgesteld op mijn gewicht en rijstijl.

Origineel is de vork niet meer. Zo zijn er geen keerringen van RockShox gemonteerd, maar van Racing Bros. Volgens Twan doen die de vork tot meer dan een kwart soepeler aanspreken. Ook nieuw is de DebonAir-luchtzuiger. Omdat ik de veerweg van 140 naar 150 mm vergroot wilde hebben, moest er toch een nieuwe in. En vanwege het grotere volume in de negatieve luchtkamer zou de vork met DebonAir soepeler moeten aanspringen op kleine oneffenheden dan de originele SoloAir-airshaft. Overigens hebben alle Pikes vanaf 2018 standaard die DebonAir-luchtzuiger. De vervangen onderdelen zitten keurig in een zakje. Zo kan ik zien, dat de geclaimde onderhoudswerkzaamheden ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Netjes!

En hoe rijdt dat nou, zo’n vork die eens lekker in de watten is gelegd? De extra veerweg is in tegenstelling tot wat ik verwacht had niet het meest opvallend. Nee, het is de enorme souplesse waar ik het meest blij van wordt. Wat een verschil! Komt dat omdat ik omdat ik een tijdje met een kapotte vork gereden heb, zonder goede demping? Zijn het de soepele Racing Bros-keerringen? Of de nieuwe DebonAir-airschaft. Het zal een beetje van alles zijn. Maar wat het ook is, mijn ouwe trouwe Pike biedt nu merkbaar meer controle en comfort dan toen hij nieuw was. Dus bedankt Twan. En ja, ik zal in het vervolg mijn vork niet meer zo verwaarlozen. Beloofd!

De moraal van dit verhaal? Dat het helemaal geen kwaad kan, je vork regelmatig te laten servicen. Een vork wordt namelijk niet in één keer slechter, maar héél geleidelijk. Zoals de mijne. Zo ga je wennen aan de verslechterde rijeigenschappen en worden die het nieuwe normaal. En dat is vreselijk zonde van je dure vork. Bij regelmatig onderhoud blijft de vork doen zoals de makers dat bedoeld hebben. Ja, dat kost wat. Maar je krijgt er een hoop rijplezier voor terug.

Kosten

  • Onderhoudsbeurt (vorkafhankelijk):
    • vanaf: € 65,00;
    • RockShox Pike:
      • € 70,00 voor basis onderhoud;
      • € 130,00 voor uitgebreide servicebeurt;
  • Racing Bros Edge keerringen: € 30,00 (meerprijs ten opzicht van standaard wiper-seals)
  • DebonAir-airshaft: € 39,95

Meer info: www.bikesuspension.nl

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Posted in Reviews, Specials.