Opgezet: Bontrager Blaze Wavecel helm

Begin dit jaar ging er een golf van verbazing door de mountainbikewereld. Trek had net ‘iets van een groene vezelachtige structuur getoond’ met een cryptische tekst erbij. Een nieuw hennep-carbonachtig framemateriaal? Ecologisch verantwoord en zo? Helaas voor degenen die daarop hoopten, bleek het te gaan om een nieuw helm-binnenwerk: Wavecel. Een soort MIPS, maar dan anders. Een soort Koroyd, maar dan anders…

Om een indruk te krijgen, reed ik een tijdje met de nieuwe Blaze mountainbike helm met dit binnenwerk.

“…reed ik met de helm…” zei ik, maar dit is Eric die tijdelijk als fotomodel dienst deed

Eerste wat opvalt is dat de helm degelijk aanvoelt, haast aan de zware kant (428 gram), al komt dat wellicht deels door de Wavecelstructuur. Voor de verstelling van het binnenwerk zit een BOA draaiknop achterop, die werkt erg prettig en licht en houdt de helm goed vast op je hoofd. De kinband is uitgerust met een prettig werkend Fidlock sluitmechnisme (met een magneetje), zodat je je helm met één hand los en vast kunt maken. De helmbandjes zelf zijn buitengewoon zacht en flexibel, in tegenstelling tot menig andere helm die ik in mijn op mijn hoofd heb gehad. Doordat de bandjes echt aan de binnenkant van de helm vast zitten en daardoor strak tegen je hoofd, zit de helm erg solide.

De pasvorm is middle-of-the-road, vergelijkbaar met Giro als je het mij vraagt, niet bijzonder smal, maar ook niet bijzonder rond. Ik heb een hoofdomtrek van 58 cm en opteerde dus voor een maat Medium. Die zat eigenlijk na afstellen van de bandjes aan aandraaien van de BOA knop vrij vlot lekker.

Ook aan degenen die een GoPro of hoofdlamp op hun helm willen monteren, heeft Trek gedacht: met de Blendr houder in het grote centrale helmgat bovenop monteer je snel en gemakkelijk deze extra’s. Het inzetstuk klikt eenvoudig vast met een magneetsluiting. De klep van de helm is verstelbaar, maar hoort vanwege de aansluiting op de helm eigenlijk op 1 bepaalde plek. Ik ben supergevoelig voor helmkleppen die mijn gezichtsveld belemmeren, maar met de klep in die stand had zelfs ik er geen last van.

Wavecel met extra voordelen

Naast de geclaimde extra protectie bij een val, heeft de Wavecel structuur in de helm nog een ander voordeel: in het voorjaar moet ik nog al eens stoppen omdat er een bromvlieg één van mijn helmgaten ingevlogen is. Dat zal met deze Wavecel helm niet snel gebeuren. Alleen de miniatuur insecten weten door de structuur heen te vliegen. Top! Of beter gezegd: Stop!

Elk voordeel heb z’n nadeel…

Geen insecten door je helmgaten betekent ook geen vingers door je helmgaten. En als je net effe jeuk bovenop je kruin hebt, dan zul je dus alsnog je helm af moeten zetten. Iets waar je niet direct bij stil staat, maar wat extra opvalt als het dus niet kan. Ook je bril in de gaten van je helm zetten is hierdoor op zijn zachtst gezegd “een uitdaging”.

De ventilatie van de helm is verder prima. De openingen aan de buitenkant van de schaal zijn daarbij ook vrij groot, zodat er voldoende ruimte voor je hoofd is om te ‘ademen’. Op lage snelheid en bij hoge temperaturen is de ventilatie zeker niet slechter dan zonder structuur. De netto opening is namelijk zeker zo groot als een vergelijkbare helm, dus kan de warmte op je hoofd gewoon weg. Alleen op hogere snelheid heb je iets minder doorstroming van lucht in vergelijking met een meer open helm. Kwantificeren kunnen we dat niet. Vooralsnog heb ik gedurende de gehele testperiode heb ik de ventilatie ruim toereikend gevonden.

En hoewel de Wavecel-structuur aan de binnenkant van de helm zit, merk je er niets van als je de helm op je hoofd hebt. De padding aan de binnenkant is vrij dik, dus je hoeft niet snel bang te zijn dat de structuur je hoofd ‘raspt’ bij een val.

Als ik één nadeel zou moeten noemen van de helm, dan is het in mijn geval de plaatsing van de helmbandjes. Die zitten bij mij net tegen de pootjes van mijn bril aan te drukken. Geen onoverkomelijk iets, maar als je net als ik afhankelijk bent van een fietsbril op sterkte, is dat wel iets om op te letten.

Hier zie je dat het achterste riempje nèt tegen mijn fietsbrilpootje aan zit te drukken. En ja, ik weet dat volgens Rule #37 de bril over de bandjes van de helm moet…

En dus?

De Blaze is gewoonweg een prettige helm, die menigeen zal kunnen bekoren. Het is wat dat betreft een no-brainer als je vind dat de Wavecel technologie de verkoopprijs (€250,-) rechtvaardigt en de helmbandjes bij jou niet in de weg zitten.

De helm is verkrijgbaar in 3 maten (Small/51-57 cm – Medium/54-60 cm – Large/58-63 cm) en in 4 verschillende kleuren (zwart – grijs – oranje – zeegroen) en komt standaard met een extra set kussentjes en een crash replacement garantie, waarbij je een nieuwe helm krijgt als je hem in het eerste jaar kapot valt.

Meer informatie op de Trek website.

Tekst en foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , .