Canyon geeft de carbon Neuron een vermageringskuur

Naast CF SL nu ook een CF SLX frame-optie

In november vorig jaar trok Canyon het doek af van de radicaal vernieuwde Neuron. De trailfully kreeg 130 mm veerweg en een volledig nieuw carbon frame. De ontwerptaal was onmiskenbaar dezelfde als die bij de nieuwste Lux, Spectral en de Strive.

Tot dusver was er één frametype voor de Neuron, de CF SL. Met 2020 voor de deur geeft Canyon haar Neuron-range een update wat betreft afmontages én er komt nu ook een lichtere versie beschikbaar: de CF SLX. Die is 250 gram lichter dan de CF SL.

250 gram verschil betekent concreet dat het CF SLX frame 2.280 gram weegt (maat ‘M’, zonder demper). Het lichtere frame is exclusief voorbehouden aan het topmodel in het programma; de Neuron CF SLX 9.0 Ltd. Alle modellen daaronder houden dus het CF SL frame.

Om tot die besparing te komen is er een ander type carbon gebruikt. Dat is sterker, waardoor er dus minder materiaal nodig is. Minder is lichter. Simpel genoeg. Tegelijkertijd claimt Canyon ook dat het frame netto sterker is geworden. Ze zijn trots op dit materiaal en daarom wordt het frame slechts minimalistisch gelakt met ‘Tinted Black’ blanke lak. Je ziet de carbon structuur dan ook dóór de lak heen.

Op het gewicht na, wijkt het CF SLX frame niet af van de CF SL. Het veersysteem is identiek en ook alle lagerpunten hebben dus dubbele lip afdichtingen en een kunststof afdekkap. Verder is het nog steeds noemenswaardig dat Canyon een bracketpot mét schroefdraad in de Neuron gebruikt.

Aan de onderzijde van de onderbuis zit een kunststof kabelgoot. Deze verbergt op eenvoudige wijze de kabels én beschermt de onderbuis tegen opspattende stenen.

De Impact Protection Unit net onder de stuurpen en óp de bovenbuis. Deze voorkomt dat de voorvork bij een crash door kan draaien en zo de vorkkroon, shifter of remgreep je frame beschadigt.

Het achterwiel zit vast met een Quixle: een steekas met een intern opgeborgen hendeltje. Die trek je er uit wanneer het nodig is, en berg je in de as op wanneer de as vast zit.

27,5” én 29”

Bij de Neuron past Canyon niet één wielmaat toe. De XS en S framegroottes krijgen 27,5” wielen, terwijl de M, L en XL framematen met 29” wielen hebben. Daarbij is op te merken dat ook de 27,5” modellen 29”-voorvorken hebben. De stuurhoek is 0,5 graden vlakker bij de XS en S frames. Ze doen dit om de rijeigenschappen bij elke wielmaat zo gelijk mogelijk te krijgen. En zoals we vorig jaar al zeiden, snijdt het ook lekker in het aantal verschillende type voorvorken dat ze moeten inkopen…

Geometrie

De geometrie van de nieuwe CF SLX is identiek aan die van de CF SL die ongewijzigd door gaat in 2020.

5 modellen: van €2.699 tot €5.999

Je zou denken dat met de toevoeging van een nieuw, lichter frame, het aantal specifieke modellen toe zou nemen. Het omgekeerde is waar. Het voorbije seizoen waren er 7 modellen beschikbaar; voor 2020 staan er nog 5 in het programma. Het instapmodel, de Neuron CF 8.0 behoudt zijn scherpe prijs van €2.699. De Neuron CF 8.0 WMN is komen te vervallen; dat betekent dat er nog maar één specifiek damesmodel in het programma blijft in de vorm van de CF 9.0 WMN. Het vorige topmodel heette nog de 9.0 ‘Unlimited’; die versie vervalt en de top van het programma wordt dus nu gevormd door de 9.0 Ltd (‘Limited’) met het lichtere CF SLX frame. Ten opzichte van de vorige 9.0 Ltd is de prijs wel met €1.000 toegenomen tot €5.999.

De aluminium Neuron blijft ongewijzigd in het programma. Alle 2020-modellen van de Neuron zijn per direct, uiteraard alleen online, te bestellen.

Bron: www.canyon.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .