Opgezet: Merida Pector ME-1 (e-)MTB helm

Met Speedpedelec-goedkeuring

Onlangs lanceerde Merida in samenwerking met helmspecialist KED de Pector helm. Een helm die op het eerste gezicht gewoon een mountainbikehelm lijkt te zijn.

De Pector voldoet echter ook aan de NTA 8776 norm voor snelle e-bikes. Veel helmen die aan deze norm voldoen zien er uit als skihelm, maar Merida doorbreekt dit stramien en brengt een model dat lijkt meer op een all-mountain-helm. Naast woon-werkritten op een speedpedelec kan de Pector dus óók dienst doen tijdens (stevige) mountainbikeritten.

Net een gewone mountainbikehelm… alleen nét wat groter.

In feite wijkt de Pector qua constructie niet heel veel af van een reguliere mountainbikehelm. Dat betekent EPS materiaal met daaromheen een schaal van ABS. Aan de achterzijde loopt ‘ie ook wat verder door. En er is ook meer bescherming rondom de slaap. Precies dat wat je ook ziet bij mountainbikehelmen voor alles méér dan xc-gebruik. Aan de binnenzijde is een MIPS-liner aangebracht, wat de beschermingsgraad nog verder opvoert.

De wanden zijn allemaal wat dikker uitgevoerd en dat maakt de helm ook wat forser dan menig ‘regulier’ mountainbike-exemplaar. En daarmee heeft ‘ie simpelweg méér kreukelzone rondom. Logisch ook, want om aan de NTA 8776 norm te voldoen wordt ‘ie zwaarder getest dan reguliere helmen voor mountainbike-toepassingen. Bij de NTA 8776 norm – die grotendeels gebaseerd is op de bestaande DIN EN 1078 norm voor fietshelmen – wordt een hogere valsnelheid aangehouden en moet er meer bescherming rondom zijn. Aspecten die ook voor het mountainbike eigenlijk geen slecht idee zijn, toch? Goed, helmen voor het all-mountain- en endurosegment zijn in de regel óók al veel sterker en veiliger dan de DIN EN 1078 voorschrijft. Al voldoen die daarmee nog niet aan de NTA 8776 norm.

Die extra veiligheid komt wel met wat gewicht. Merida claimt voor de Pector ME-1 een gewicht van 350 gram voor een maatje ‘M’, zoals wij die getest hebben. Op onze weegschaal lezen we echter 384 gram af.

Verstelling

Qua verstelling vind je achterop een BOA-systeem. De kabeltjes daarvan lopen tot redelijk ver door naar voren. Daardoor sluit de helm rondom goed aan. Samen met het relatief dikke schuim op die verstelling én de kussentjes rondom de binnenzijde, zit de helm vervolgens gemakkelijk, snel stabiel op je hoofd zonder dat je hem gigantisch hard moet aanspannen.

Achteraan is het BOA-systeem bekend en vertrouwd. Die hoeft niet gigantisch hard vastgedraaid te worden om de helm stabiel en comfortabel op je hoofd vast te houden.

De kabeltjes van de BOA lopen door tot vooraan, waardoor het systeem rondom mooi aansluit. De kussentjes hebben nergens harde punten of voelbare overgangen. De Pector is daarmee uiterst comfortabel. Overigens loopt de ABS schaal aan de voorzijde door tot aan de binnenzijde. Dit maakt die rand vooraan een stuk sterker en dus minder kwetsbaar wanneer ‘ie rondslingert. Ideaal voor mensen die zo’n helm gebruiken voor naar het werk en ‘m niet altijd even netjes kunnen opbergen.

De kinband heeft een magnetische Fidlock-sluiting. Die klik je simpelweg op elkaar en hij ‘snapt’ dicht. Openen doe je door hem zijdelings te verschuiven. Het werkt briljant eenvoudig én snel.

De zonneklep is verstebaar in drie duidelijk gerasterde posities. In de hoogste positie geeft ‘ie voldoende ruimte om je goggle er (onder) kwijt te kunnen, wanneer je die even af wil zetten maar niet geheel wilt afnemen. Het vizier zit overgens vast met twee inbusboutjes, dus afnemen behoort ook tot de mogelijkheden.

Fidlock ken je misschien van de drinkbushouder die we eerder testten. Het merk ontwikkelt allerlei producten met magnetische sluitingen. Bij deze helmsluiting volstaat het de twee delen simpelweg naar elkaar toe te brengen; het magnetisme…

… trekt ze vervolgens vast.

Om de sluiting te openen, moet je beide delen zijdelings van elkaar bewegen. Dat kan met één hand.

Ventilatie

De bovenzijde van de Pector ME-1 is wat minder opengewerkt dan veel andere mountainbikehelmen. Toch zitten er niet minder dan 14 ventilatiegaten in de schaal, wat meer is dan bij menig ander helm die voldoet aan de NTA 8776 norm. Merida claimt dat de ventilatie ook bij hoge temperaturen erg goed is. Het punt is namelijk dat de buitenschaal bij deze Pector best ver van je hoofd af ligt. De ruimte daartussen is slechts deels opgevuld met EPS. De ontstane sleuven in de lengterichting fungeren daardoor als ventilatiekanalen. Ik ging pas in de nazomer met de helm op pad, dus een extreem broeikaseffect heb ik niet kunnen vaststellen. Wat ik al wel heb kunnen ervaren, is dat de luchtstroom niet noemenswaardig slechter (of beter…) is dan bij andere, meer opengewerkte helmen.

De Pector heeft 14 ventilatiegaten, alleen niet strak bovenop.

De schaal is dik; dit geeft ruimte voor méér kreukelzones, die meteen ook als ‘luchtkanalen’ fungeren rondom je hoofd.

De luchtkanalen lopen over nagenoeg de gehele lengte van de schaal en beginnen helemaal vooraan.

Conclusie

De Pector ME-1 is erg goed afgewerkt. De aansluiting tussen de ABS schaal en het EPS is overal erg strak en netjes. De kussentjes zijn dik en nergens zijn er harde randen voelbaar. De verstelbaarheid van het BOA-systeem achterop in de hoogte is voldoende en eenmaal aangespannen, wordt de druk mooi egaal verdeeld en draagt de Pector ME-1 ondanks zijn gewicht dus comfortabel.

Met de Pector ME-1 mikt Merida uiteraard op forensen die op een speedpedelec met een kruissnelheid van 45 km/u op pad gaan. Het is een helm die echter bewust niet is vormgegeven als een skihelm, zoals zoveel andere helmen in dit segment. Hij doet bewust veel meer denken aan een reguliere mountainbikehelm. Over de exacte redenen valt te speculeren, maar een meer ‘reguliere’ look zal voor sommigen ongetwijfeld een koopargument zijn.

En mocht je twijfelen: dat ‘ie voldoet aan de NTA 8776 norm… het staat er gewoon duidelijk op.

Maar juist vanwege de mountainbike-insteek én de extra bescherming die hij biedt, is ‘ie ook niet ‘out of place’ bij het ruigere niet-trapondersteunde werk. En in plaats van meerdere helmen voor specifieke doeleinden, hou je met deze ene helm dus méér geld over voor andere leuke upgrades aan je mountainbike. Maar eerlijk is eerlijk; dat is natuurlijk wel een beetje een gezocht argument.

Want vult de helm een groot gat op in de markt? Nee. Maar sinds wanneer worden er in de fietsindustrie alleen producten ontwikkeld die daadwerkelijk gaten opvullen…? Precies. Merida toont in elk geval dat bepaalde uitgangspunten prima te verenigen zijn.

De Pector is leverbaar in twee maten: M / 52-58 cm en L / 58-61 cm. Je kan hem bij de Merida-dealer kopen voor € 179,95, of je bestelt hem online via www.merida.nl.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor & Jeroen van den Brand

Geplaatst in E-MTB, Reviews.
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments