Review: Sahmurai bandenplugset

Met een tubeless-setup rij je aanzienlijk minder vaak lek. Maar 100% voorkomen van lekrijden is nagenoeg onmogelijk. Nu kun je natuurlijk een binnenband meenemen als back-up, maar met een gat in je buitenband zul je tóch nog met een plakset aan de slag moeten wanneer je eenmaal thuis bent.

Je kan het ook anders aanpakken door het onderweg meteen op te lossen met een plug en een bijbehorend tooltje, zoals de Sahmurai. Daarmee benut je optimaal het tubeless-concept met de vloeibare latex en kun je je binnenband écht thuis laten.

De Sahmurai (genoemd naar oprichter Stefan Sahm) is een tooltje waarmee je lekken in je tubeless band ‘plakt’ die te groot zijn voor de dichtende werking van latex alléén. Denk dan aan gaten tot 5 mm. Het bijzondere van dit tooltje is dat je het veilig en discreet verstopt in je stuuruiteindes. Het bestaat uit twee delen: een vorkje waarmee je de plug in het gat stopt en een ronde vijl waarmee je vóór het pluggen -raar maar waar- de diameter van het gat vergroot zodat de plug goed hecht én de band niet uitscheurt…

De kit die we ontvingen is van de tweede generatie. Het eerste nieuwtje daarvan is dat je hem in het stuur draait met de kunststof wokkel in plaats van met een kunststof expander. Die wokkels werken goed: de doppen blijven goed zitten. Controleer wel even de binnendiameter van je stuur: die moet tussen de 17 en 21 mm zijn om te passen. Het tweede nieuwtje is dat de stuurdoppen zachter en steviger zijn voor betere bescherming. Waarbij we kunnen aantekenen dat de doppen van een eerder gebruikte set van de 1e generatie er na jaren biken en crashen weliswaar niet meer uitzien, maar nog steeds intact zijn.

De gereedschappen zitten dus mooi in je stuur. Blijft de vraag: waar bewaar je de plugs? Los in de tas kan, maar je wilt ze liever bijdehand hebben voor wanneer je eenmaal lek rijdt: hoe sneller de plug, hoe minder drukverlies, immers! Los in je stuur schuiven kan… met het risico dat je ze er niet meer uitkrijgt. Ik koos voor de “racers optie”: één plug ‘voorgeladen’ in de vork van het tooltje. Zolang je die vrij houdt van stof, blijft hij maanden bruikbaar. De overige kun je in het plastic houden en als je de vijl ertussen prikt, schuif je ze zo met de vijl in het stuur.

Het kan overigens nóg minimalistischer: mocht je de vijl niet nodig denken te hebben en heb je cranks met een holle 24 mm as, dan kun je de dop-met-vork óók in je trapas monteren.

De praktijktest

Ik kan het me nog goed herinneren, tijdens een enduro-buitenlandtrip afgelopen zomer, was het raak op een snel stenenpad. Met een latexdouche tot in de nek en een sis die maar niet stopte tot gevolg. Met de priem en de voorgeladen plug, kregen we mijn lekke Minion DHR echter in no time en in één keer weer blijvend lekdicht.

Direct klaar voor gebruik. Het vastprikken van de plug op de vork is soms lastig. Knijp daarom de plug eerst even plat.

De plug kun je daarna gewoon laten zitten, want die gaat een bandleven mee. Je moet tijdens gebruik van de priem en vork overigens wel even opletten dat je niet je tubeless velglint kapot prikt, want dan heb je een groter probleem. Twee gratis tips van mijn kant: knip thuis de plugs vast doormidden. Je hebt namelijk meestal genoeg aan een halve, en hoeft dan minder diep te prikken. En twee de tweede: knip -als je weer thuis bent- het uitstekende deel van de plug boven je noppen af (korter hoeft niet), om lostrekken te voorkomen.

De Sahmurai kit koop je voor 29,- euro.

Naast een van de zijnoppen zie je nog de uitstekende (!) Sahmurai plug…

Tekst & foto’s: Coen de Jongh & Lars Vogelenzang

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments