Urgentieverklaring: Urge helmen!

In een afgelegen hoek van een even afgelegen industrieterrein, nabij de zuid-Franse kustplaats St. Tropez (inderdaad, van de Gerdarmerie van Louis de Funes), staat een schuur. De schuur van Urge Bikeproducts, één van de jongste concurrenten op het gebied van fietshelmen. Lang niet iedereen zal ze kennen, maar dat zal vermoedelijk slechts een kwestie van tijd blijken. Urge is namelijk nogal anders. Heel anders.

Het bedrijf is gevestigd in een gebied dat de bakermat is van de Franse enduro scene en een broedplaats is van afdaaltalent. Zo gek nog niet, natuurlijk, en je mag niet raar opkijken als je op een heuvel in de buurt Sabrina Jonnier of Fabien Barel – met Urge helm op – tegen komt. Op de werkvloer zelf zijn ook grote namen uit het Franse mountainbiken te vinden: Urge Bikeproducts is een project van onder meer Enduro World Series trekker Fred Glo en ontwerper Jean-Pierre Garnier – evengoed bekend als Zoobab, van Sunn en Commençal faam – heeft hier een plaats.

Het is de hand van Zoobab die Urge helmen op het eerste gezicht al zo anders maakt. Ieder model in de collectie heeft een volledig eigen(wijze) styling die afwijkt van alles dat verder op de markt verkrijgbaar is – of was. De curieuze buitenschalen, de ronde ventilatiegaten, de grafische highlights… Van de Endur-o-matic met z’n karakteristieke diepe schaal tot de snelle Supacross hebben alle helmen een duidelijke gemeenschappelijke identiteit. Kortom: qua herkenbaarheid heeft Urge het heel goed voor elkaar.

Urge_Veggie_0Down-o-matic Veggie demo in “nude linen”. Helaas is deze kleur niet leverbaar!

Een ander, nog minder bereden pad dat Urge is ingeslagen is die van de duurzame(re) productie. In een sector die haar brood verdient aan mensen met een liefde voor natuur en het buiten-zijn is dit nog een zeldzaam verschijnsel. Voor Fred Glo en Zoobab is het echter een speerpunt. Urge pionierde in 2011 het gebruik van linnen in plaats van glasvezel voor schaal van full-face helmen; het materiaal wordt inmiddels bij twee ‘Veggie’ modellen ingezet. Het gebruik van hergebruikt (en herbruikbaar) materiaal is echter de kern van de ‘groene’ ontwerp gedachte: de extreem flexibele ABS kleppen, de PET riempjes en de EPS binnenschalen van de nieuwste XC modellen zijn allen van gerecyclede kunststoffen.

De Urge visie stop niet bij het product zelf: de verpakkingen van iedere helm zijn simpel en van hergebruikt karton en kunststof. Je zou dit makkelijk af kunnen doen als een mee doen aan een hype… welke hype? Die is er in de mountainbikewereld niet. Urge is een uitblinker in een verder vooral onverschillige markt en maakt een hele bewuste keuze. Je zou je vooral af kunnen vragen waarom je niet zo zou produceren. Een overzicht van hoe ‘groen’ ieder model naar eigen zeggen is, is uiteraard op de website te vinden. Ook voor Urge t-shirts van bio-katoen!

Technisch gebrabbel en giswerk: klein bedrijf versus kosten en mileu

Techneuten dat we zijn kunnen we ons niet aan de gedachte onttrekken dat er meer zit achter de unieke styling van Urge. Als (vooralsnog) kleine speler moet het bedrijf zich staande weten te houden tegen reuzen als Bell, die veel grotere aantallen helmen wegzetten. Het grote probleem bij die kleine aantallen van Urge is dat je voor de productie van de helmen moet investeren in productspecifieke gereedschappen zoals spuitgietmatrijzen. Die zijn duur. Heel erg duur. Bij lagere productieaantallen moeten die investeringen op een kleiner aantal producten worden terugverdiend. Gevolg: hogere prijzen.

Wie goed naar de helmen kijkt, ziet een aantal slimme oplossingen waarmee Urge mogelijk de gereedschapskosten heeft weten te verlagen. Natuurlijk kunnen we dit zonder een destructieve test niet al te makkelijk verifiëren, maar als we ons niet vergissen:

  • Gebruiken de Down-o-matic, Archi Enduro en Real jet dezelfde binnenschaal (al dan niet nabewerkt om de nekuitsparing van de laatste twee te maken?), klep, ventilatiegaten, hardware, enz. Dat scheelt een hoop matrijzen!
  • Zorgt een kleiner aantal verschillende maten voor een kleiner aantal verschillende matrijzen.
  • Zorgt een kleiner aantal verschillende maten voor een kleiner aantal minder wettelijke keuringen?
  • Zijn de karakteristieke ronde ventilatiegaten goedkoper aan te brengen dan speciaal gevormde. Dat geldt onder andere voor de vorm van de spuitgietmatrijs van de binnenschaal.

Verder zien we nog wat mogelijk kostprijsverlagende details:

  • Door de relatief kleine gezichtsopening van de Down-o-matic is de buitenschaal van zichzelf steviger en sterker. Daarom kan er misschien op een andere plek materiaal bespaard worden.
  • De rode dopjes – designfeature van de helm – dekken waarschijnlijk eenvoudige, niet-blinde bevestigingen van de binnenschaal af.

 

In de haast om geschikte helmen voor de zomervakanties en -wedstrijden te vinden kwamen twee Urge full-face helmen in het bezit van de redactie: een lichte Archi- Enduro en een volwaardige downhill helm in de vorm van – uiteraard – een Down-o-matic. Hoe beide producten bevallen is op de volgende pagina’s te lezen!

Lees meer over de Down-o-matic  en de Archi Enduro op pagina 2 en 3…

1 2 3

Posted in Reviews and tagged , , , , , .