Schwalbe Procore: voor hardcore bikers

Schwalbe kondigde het al eerder aan: een revolutionair bandensysteem met twee luchtkamers. Helemaal nieuw was het idee natuurlijk niet en er zijn ook genoeg hobbyisten te vinden die met een oude racefiets tube een soortgelijke constructie gemaakt hebben, maar Schwalbe is wel de eerste die dit systeem commercieel verkrijgbaar maakt op de fietsmarkt.

procore02

procore01

Procore is de korte naam die Schwalbe heeft gegeven aan hun Progressive Core systeem. In essentie is het een soort versterkte binnenband, die zoals op de foto te zien is, de ruimte tussen de velgranden opvult. Door deze ‘binnenband’ op hogere druk te zetten (4 – 6 bar), wordt de buitenband sterk tegen de velgrand aangedrukt waarmee het systeem het bekende ‘burpen’ van tubeless gemaakte banden tegengaat. Bijkomende voordelen van het systeem zijn dat de hard opgepompte kern beschadigingen aan de velg in het geval van een lekke (buiten-)band voorkomen. Je kunt zodoende met een lekke band toch nog doorrijden, zonder je wiel compleet kapot te rijden. Het geclaimde voordeel van geen snakebite (doorstoot)lek meer rijden, laten we maar even in het midden. De serieuze mountainbiker die met dit soort systemen wil gaan rijden, is immers ook allang overgestapt op de latex tubeless systemen.
Schwalbe geeft zelf aan dat de buitenband met een druk van ongeveer 1 bar gereden kan worden. We kunnen ons voorstellen dat het daarmee behoorlijk veel extra comfort en grip levert, zonder in te leveren op stabiliteit en stootlek vermogen.

procore03

procore04

Details van de doorvoer van het ventiel waarmee de grote luchtkamer van de buitenband op druk wordt gezet, zijn er nog niet. Ook hebben wij zelf nog geen exemplaar in handen gehad, dus de echte eerste indrukken zullen moeten wachten. Het systeem zou vanaf 2015 op de markt verkrijgbaar zijn. Prijzen en verdere details worden pas rond de aankomende EuroBike bekend, maar het persbericht meldt dat het gewicht circa 200 gram per wiel is.

Procore werkt alleen met velgen met minimaal een interne breedte van 23 mm en zal er voor 26″, 27,5″ en 29″ velgdiameters zijn. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Syntace, maar als we goed naar de foto’s kijken, dan is het ook op andere wielen toepasbaar door simpelweg een ventielgat erbij te boren. Naast de aanbevolen Schwalbe banden (“wij van WC Eend…”), kunnen in principe ook andere (tubeless ready) banden gebruikt worden.

Bron: www.schwalbe.com

CJ

Posted in Enduro, Nieuws.
  • Yep, dit is superinteressant!! Zou het graag eens uitproberen, ben heel benieuwd hoe dat aanvoelt…