Dämpfer Klinik: “Onze seal is beter, help ons om op te starten!”

“Onze seal is beter, help ons om op te starten!”. Dat is kort gezegd de boodschap die Steffen Dittmar en Melanie Keding van Dämpfer Klinik je vertellen in hun Kickstarter campagne die nog tot 4 juli loopt.

Dämpfer Klinik opereert als ‘backbone’ service center voor fietsenwinkels die op hun beurt daarmee een volledig pakket aan service voor voorvork en achterdempers van alle merken kunnen aanbieden. Als dienstverlener op dát gebied heb je natuurlijk olie aan je handen, maar glijden er vooral ook veel afdichtingen door diezelfde handen. Iedereen is wel bekend met de reden dat ze in je vork en demper aanwezig zijn; binnen houden van olie, buiten houden van vuil. Velen nemen het echter voor lief dat de huidige rubberen dichtingsringen uit één materiaal behoorlijk wat wrijving introduceren, omdat er er eigenlijk geen alternatieven zijn. Tot nu toe. Althans, als we Dittmar en Keding moeten geloven.

SentinelSeal_02

De opgebouwde know-how heeft het tweetal er toe gezet om zelf een beter dichtingsprincipe te ontwikkelen. Daarbij hebben ze de functies die een ‘wiper seal’ – die de dichting vormt tussen onder- en bovenpoten van je geveerde voorvork – kritisch bekeken en individueel opgelost met de best mogelijke methoden. Uitgangspositie hierbij was dus het sterk verlagen van de wrijving.

Hun Sentinel wiper is opgebouwd uit een losse buitenring – de seal body – die je in de onderpoten perst, met daarin losse wipers. De seal body kan zodoende uit een materiaal gekozen worden dat de spreiding in toleranties in de passing van wiper en onderpoten kan opvangen, zonder dat dit een effect heeft op de eigenlijke dichting naar de bovenpoten, zoals dat bij de huidige wipers uit één materiaal het geval is. De eigenlijke dichtingsringen zijn vervolgens gemaakt uit een polymeer, dat een lagere wrijving geeft.

Het ontwerp van de Sentinel laat verder toe de exacte opbouw van de wiper (tijdens de productie) aan te passen naar individuele wensen. Tot 4 losse dichtingsringen uit polyurethaan, polyethyleen en PTFE (ook bekend als DuPont’s Teflon) kunnen worden toegepast voor de optimale balans tussen lage wrijving, dichting en duurzaamheid. En voor de maximale individualisatie: de seal body kan in diverse kleuren verkregen worden. Oftewel: Woei, kleurtjes!

SentinelSeal_01

“If it sounds too good to be true…?”
Het principe klinkt simpel en je zou haast denken “Waarom zijn de ‘groten’ er zelf nog niet mee gekomen?” – Een goede – en terechte – vraag. Gevalletje “If it sounds too good to be true, it probably is”?

Ik denk dat het antwoord tweeledig is: de kosten en duurzaamheid. Bij een aftermarket product is een klant gewoonweg wat gemakkelijker te overtuigen van voor- en nadelen en kan hij/zij met een modulaire benadering zoals in dit ontwerp zelf het meest geschikte compromis kiezen. Een vorkfabrikant maakt talloze (complexe) vorken en kan dat alleen tegen een redelijke prijs als er enige mate van uniformiteit in onderdelen is. Daarnaast willen ze dat doen met een bepaalde minimale marge op onderhoudsintervallen, en levensduur. Want zeg nu zelf; er staat een maximale gebruiksduur in tijd aangegeven in de handleiding voordat je je vork moet servicen, maar wie houdt zich daar nu werkelijk strikt aan? Ergo: je wil als fabrikant toch enige mate van robuustheid in je product hebben om je garantie afdeling niet overuren te laten draaien op falen die nagenoeg iedereen zal krijgen zodra de ideale voorgeschreven onderhoudscondities niet strikt worden nageleefd. Het is dan haast niet anders dan logisch dan dat vorkfabrikanten voor een one-for-all oplossing kiezen, waarbij een bij-effect een hogere wrijving is.

Serieuze kickstart
Terug naar de Sentinel: met de Kickstarter campagne wordt gepoogd de kosten voor onder andere het ontwikkelen, het patenteren en de aanschaf van de benodigde spuitgietgereedschappen voor productie in-huis, af te dekken. Hierbij wordt geworven tot een bedrag van €85.000. Een serieuze smak geld, zeker in de korte looptijd die men voor deze campagne heeft.

De Sentinel zal bij een succesvolle kickstart in een groot aantal maten beschikbaar zijn voor alle gangbare merken en typen vanaf mei 2016.

Meer details en de mogelijkheid om je steentje bijdragen lees je via: www.kickstarter.com/projects/258021526/the-sentinel

Bron: www.daempfer-klinik.de

JB

Posted in Nieuws.