Specialized Atlas: kniestukken mét protectie

Iedereen die al eens flink onderuit is gegaan met mountainbiken, zal beamen dat met name de uitstekende delen van je ledematen veel klappen te verduren krijgen. Wie heeft er niet eens tijdens een koude winterrit zijn knie flink gestoten tegen de stuurpen, of schaafplekken opgelopen op de ellebogen, als gevolg van schuivers op gladde stenen of losliggend gruis? Vroeger was de verdeling eenvoudig: als je met de skilift omhoog ging om je vervolgens via een pad weer omlaag te storten, dan deed je zoveel mogelijk protectie aan als esthetisch verantwoord was. Fietste je zelf omhoog, dan droeg je alleen een helm.

Met veel disciplines tegenwoordig die daar ergens tussenin zitten, ontstaat meer de afweging welke protectie echt nodig of verplicht is en welke je tijdens het fietsen voornamelijk in de weg zit.

Onder impact verhardende materialen -bijvoorbeeld D3O hebben de laatste jaren gezorgd voor flinke stappen op het gebied van draagcomfort voor knie- en elleboogbeschermers, zonder in te boeten op de beschermingsfactor. Bij Specialized hebben ze zich eens opnieuw gebogen over dergelijke kniebeschermers, waarbij ze zich met name richtten op de doelgroep die zich bevindt tussen XC+ en all-mountain/Enduro.

atlas01

Protectie met BRAIN
Ik zie het gesprek tijdens het ontwerpoverleg al voor me: “eigenlijk willen we dus gewoon Lycra kniestukken, waar een soort airbag uit komt, bij een val?” “Kunnen we dat maken, kniebeschermers met BRAIN?” Vervolgens ging het ene deel van het team knippen in bestaande kniestukken en het andere deel ging op zoek naar iets wat ze BRAIN zouden kunnen noemen.

“De warmte zorgt ervoor dat de beschermlaag zacht wordt en zich aanpast aan aan de vorm van je knieën, terwijl het zweet ervoor zorgt dat het Lycra tegen je huid aan plakt.”

De Atlas kniebeschermers zijn eigenlijk niet meer dan hierboven staat: Lycra kniestukken, waar een slim stuk materiaal in verwerkt is wat voor de bescherming zorgt. Ik noemde het gekscherend BRAIN naar Specialized’s ‘slimme technologie’, maar het is natuurlijk gewoon een onder impact verhardend materiaal zoals het al genoemde D3O en bijvoorbeeld Armourgel. De kracht van deze kniebeschermers vind ik persoonlijk dat ze uit zijn gegaan van Lycra kniestukken. Die zitten per definitie fijn, zonder te warm of restrictief te zijn. Aan de bovenkant zijn de beschermers voorzien van een brede elastische band, waarop ook silicone anti-slip stippen zijn aangebracht. Net als die Lycra kniestukken, kun je deze Atlas beschermers ook onder de pijpen van je bibshort stoppen, waardoor ze nog beter blijven zitten. De onderkant van de beschermers is gewoon Lycra, geen anti-slip, geen band. Daardoor hebben ze wel enigszins de neiging om op te kruipen (naar het smalle deel van je knieholte toe) als je net op de fiets zit. Met name als je flink warm begint te worden en gaat zweten, gaan de beschermers aanzienlijk fijner zitten. De warmte zorgt ervoor dat de beschermlaag zacht wordt en zich aanpast aan aan de vorm van je knieën, terwijl het zweet ervoor zorgt dat het Lycra tegen je huid aan plakt.

atlas02

atlas03

Wij hadden de pech om de beschermers een aantal keren aan een heuse test te moeten onderwerpen. De resultaten waren gelukkig positief: natuurlijk zorgt de impact wel voor een flinke blauwe plek tot een week na de val, maar de beschermers hebben er wel voor gezorgd dat de scherpe rotsen geen wonden in de knie achterlieten of breuken tot gevolg hadden. Verbazingwekkend: de schade aan de beschermers zelf was slechts een kapot optisch lijntje aan de voorkant, verder niets! Nu stellen de paden die wij als oudere jongeren rijden natuurlijk niet heel veel voor, maar ook voormalig Enduro World Champ Jared Graves is inmiddels met deze kniebeschermers gesignaleerd, ook op parcoursen waarbij het toch serieus mis kan gaan.

gravesatlas

Beschermd: de gehele dag

Wij hebben als testsample maat medium, die passen mij met redelijk dunne benen. Een volgende keer zou ik ze een maat kleiner nemen, omdat Lycra van mij wel behoorlijk strak mag zitten – het knelt immers niet snel. Daarnaast viel ook op dat de bescherming echt maar minimaal over de knie gaat. Met name aan de onderkant zou dit van mij nog wel een paar centimeter door mogen lopen. Aan de bovenkant daarentegen omvat het beschermende deel de knie heel netjes.

Zoek je net als ik kniebeschermers die net voldoende beschermen voor een stevige dagtocht in de bergen en die niet hinderen in je bewegingsvrijheid of überhaupt storen zodat je ze de hele dag aan kunt houden, zet dan deze Specialized Atlas hoog op je lijst.

Er zijn eigenlijk maar twee echte nadelen aan de beschermers: als ze koud zijn, (oftewel: nog niet aangepast aan je lichaamstemperatuur) dan voelt het beschermende deel nogal stug aan. Daar moest ik me echt even overheen zetten tijdens de eerste kilometers fietsen. Het andere nadeel is dat mijn wederhelft ze zo fijn vindt dat ze ze inmiddels geclaimd heeft.

Meer informatie: www.specialized.com.
Adviesverkoopprijs: €65,-

atlas04

atlas05

Tekst & foto’s: Coen de Jongh

Posted in Reviews and tagged .