BikeMOTION 2016 – Videoverslag van Benelux’ grootste fietscafé

Met stamgast Lars!

BikeMOTION 2016Van 21 tot en met 24 oktober vond de BikeMOTION 2016 plaats in de Utrechtse Jaarbeurshallen. Ook wij waren wij waren ter plaatse om verslag te doen van de laatste trends en dat wat ons opvalt.

Klik hier voor alle onze reportages van de BikeMOTION 2016

We noemden BikeMotion al eens het grootste fietscafé van de Benelux. Omdat veel bezoekers vooral lijken te komen voor de gezelligheid, niet om de nieuwste spullen te zien. Die kennen ze namelijk al van internet, of ze hebben het zelfs al in huis! Nu is dat voor een beursorganisator niet direct een probleem. Zolang de mensen blijven maar blijven komen, is het ze best! Voor een standhouder is dat anders. Die moet een commercieel voordeel halen uit zijn beurspresentie, anders is het pure geldverspilling. Daarmee wordt het echter wel óók een probleem voor de beursorganisator: als de stands wegblijven, blijven de bezoekers immers ook weg!

De afgelopen jaren organiseren bedrijven in de fietsindustrie steeds meer eigen evenementen, zowel voor gebruikers, dealers als pers. En sommigen nemen zelfs afscheid van de beurzen. Zie hier het bovengenoemde probleem. “Hebben beurzen nog wel nut en bestaansrecht?” zou je je kunnen afvragen. Nou… afgaande op Bikemotion 2016… ja. Meer dan 28.000 bezoekers, iets minder dan vorig jaar, betraden de Jaarbeurs. En ja, een aantal merken schitterden door afwezigheid, maar een grote afwezige van de afgelopen jaren, Specialized, maakte zijn rentree! Blijkbaar is er zowel voor consumenten als bedrijven nog genoeg te halen.

De video’s in onze serie BikeMOTION 2016 artikelen, waarvan dit het eerste is, tonen wát dat dan is. Voor de bezoekers is het, behalve de gezelligheid, toch ook de mogelijke aankoop. Maar ook de mogelijkheid om extra uitleg te krijgen, toch eens wat anders te proberen en ook zeker nog eens wat verrassends te zien. Zoals waanzinnige wedstrijden, mechanische massages en ‘knotsgekke knutselaars’. En de fabrikanten: die willen op de drukbezette markt – naast hun eigen evenementen – toch ook aanwezig zijn op de beurs, zij het soms wat kleiner dan vroeger. Om nieuwe klanten te trekken met hun nieuwe producten, maar ook om in relaxte setting in contact te blijven met de huidige klanten. Vervolgens daarmee de kans op een toekomstige vervolgaankoop te maximaliseren. Ook dát is commercieel belang.

De volgende editie… in 2018!

We kijken nú al weer uit naar 2018. Ja echt, want er kwam nog een nieuwtje langs: Het laatste persbericht van BikeMOTION meldt: “BikeMOTION Benelux vindt in 2016 voor de laatste keer plaats in het najaar, daarna verschuift de beurs naar het voorjaar. De eerstvolgende editie vindt plaats op 2, 3 en 4 Maart 2018, tegelijk met e-Bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs.” Opvallend! Want het aantal nieuwtjes zal dan nihil zijn. Sterker nog, in diezelfde periode vindt in Amerika de Sea Otter Classic plaats. Een outdoor event waar veel fabrikanten al mondjesmaat spul laten zien voor het volgende jaar, in dit geval 2019 dus… We vermoeden dat de organisatie gokt op een betere aansluiting met mensen die op het punt staan om een nieuwe fiets te kopen. Veel mensen doen dat namelijk in het voorjaar. Daarnaast op een breder publiek die vanaf de andere beuren komen binnenvallen. We gaan zien wat dit brengt!

Genoeg geblaat nu, actie! Allereerst een algemene impressie, met behalve keiharde journalistiek uiteraard de nodige ongein:

Gevolgd door, nog veel belangrijker, de mening van de bezoeker:

Tekst: Lars Vogelenzang
Video: Dennis Jöris, Mark ten Napel
Video regie en edit: Jeroen van den Brand

Posted in Bikemotion and tagged , , , , , , , .