InvisiFRAME: bescherming voor je hele frame

Nou ja, bijna hele frame…

Je kent het wel. Je hebt net een nieuwe fiets en bent als de dood voor schade door modder, takken, valpartijen… Je weet ook dat dit onvermijdelijk is, maar toch… InvisiFRAME zou beschadigingen moeten beperken. Nee, het maakt je frame niet onzichtbaar, maar is – simpel gezegd – een stickerset die op maat gemaakt is voor jouw frame én framemaat.

Er zijn talloze stickersets en beschermfolies verkrijgbaar, maar dit zijn vaak rechte stroken. Framevormen zijn tegenwoordig alles behalve recht, dus blijven er veel plekken onbeschermd. Zo ook bij mijn onlangs opnieuw gelakte aluminium Specialized Enduro. Bij invisiFRAME bestelde ik een stickerset specifiek voor dit frame. Dat kostte me £72, wat inclusief verzendkosten neerkwam op net iets meer dan €100. Voor die prijs zou je haast verwachten dat er een bodyguard bij zit… Niets is minder waar.

invisiFRAME15

InvisiFRAME maakt gebruik van een 3M Automotive vinyl met zelfhelende (!) kwaliteiten, zodat lichte krassen in het vinyl vanzelf weer verdwijnen. Het kan zelfs gepolijst worden. Het is zelfs zo erg met de zelfhelende kwaliteiten dat de fabrikant het vinyl om de stickers heeft verwijderd omdat de sneden anders weer aan elkaar ‘groeien’! De stickerset wordt op een enorm vel geleverd in een stevige koker, samen met de handleiding en een rubber trekker oftewel squeegee.

Het aanbrengen

Daar sta je dan bij je fiets, met een enorm stickervel met meer dan 15 stukken vinyl die ergens op het frame geplakt moeten worden. Hoe doe je dat netjes en vooral zonder luchtbubbels? En waar in hemelsnaam is die squeegee voor nodig? De handleiding biedt hulp. Een overzicht geeft aan waar elk stuk thuishoort en de handleiding geeft duidelijke instructies hoe je te werk moet gaan. Gelukkig is er ook nog een instructievideo voor de meer visueel ingestelde mens.

invisiFRAME3

Je moet het frame erg goed ontvetten voor je gaat stickeren. Daarnaast moet je voldoende zeepsop bij de hand hebben. Dat spuit je op het frame én het vinyl, waarna je de sticker plaatst zonder deze al te hard aan te drukken. Je kan zodoende nog vrij gemakkelijk de sticker loshalen en herpositioneren. Vervolgens komt de squeegee in beeld. Hiermee duw je het zeepsop onder de sticker vandaan. De randen druk je later pas op het frame, als het water helemaal verdampt is. Bij het aanbrengen van de eerste stukken is er wel wat gevloekt, maar gaandeweg kreeg ik er meer handigheid in en ging het vlotjes. InvisiFRAME adviseert om vooral te beginnen met een klein stuk, bijvoorbeeld op de achtervork, om de ‘slag’ te pakken te krijgen. Sommige stukken kunnen op meerdere manieren op het frame geplakt worden, enige studie van de gehele set is dus aan te bevelen. Net als rust. Doe dit beslist niet een uur voordat je vrienden je oppikken voor een rit…

Ik ondervond wel dat de verhouding van het water/sop erg belangrijk is. Meer sop dan water en je squeegee-t je een ongeluk. Te veel water en dus te weinig sop en het vinyl plakt vrijwel onmiddellijk aan je frame, waardoor verschuiven onmogelijk is. Uiteindelijk kostte het me ruim 2 uur om mijn hele frame te voorzien. En het resultaat is amper zichtbaar… Maar dat is ook de bedoeling! Alleen als je van heel dichtbij kijkt, zie je de kleine randjes van het vinyl.

invisiFRAME16

De individuele stukken zijn precies op maat en passen goed. Toch wordt het géén naadloos geheel. Dat komt deels door de framevormen, waardoor het soms onmogelijk is om één groot stuk vinyl perfect op je frame te krijgen. In het geval van mijn Enduro vormen de lasnaden tussen de aluminium buizen ook een onderbreking. De grootste vlakken zijn echter goed beschermd.

En dat zelfhelende dan?

Eigenlijk moet de tijd bewijzen of je iets hebt aan deze beschermstickers. En om nou expres mijn frame te gaan misbruiken om dat te ondervinden, vind ik een beetje zonde. Wat opvalt is dat het vinyl relatief dun is. Op mijn andere fiets heb ik beschermfolie van Bike Shield en die is meer dan 2x zo dik. Maar die is dan ook een stuk minder “invisi”. Gelukkig levert invisiFRAME een aantal kleinere vierkante en ronde stickertjes mee voor de plekken waar kabels het frame raken. Het is overigens juist dat dunne dat in mijn optiek maakt dat de stickers ook aan de randen goed plakken. Dikkere stickers zijn nét wat stugger en hebben meer druk(tijd) nodig om overal goed te hechten. En nu net dat geduld werd al zo op de proef gesteld.

invisiFRAME2

Zelfhelend: kleine krasjes zouden vanzelf herstellen. Dit hebben we natuurlijk getest. Met een schuurpapiertje heb ik een hoop krassen gemaakt in een reservestukje. Deze krassen waren echter na een paar dagen nog steeds zichtbaar. Wel waren ze in diepte duidelijk afgenomen. Navraag bij de fabrikant leverde als antwoord op: “Light abrasions dude! Like muddy shorts chafing on the top tube.” Ahja… lomp zijn… het is een gave.

Kleine krasjes die je vanzelf krijgt door met je benen langs de bovenbuis te schaven, of die ontstaan bij het poetsen, verdwijnen vanzelf. Iets diepere krassen zijn weg te polijsten. Tenzij je onderweg full speed tegen schuurpapier aan bent gereden… Gezien de zichtbare ‘helende werking’ op het proefstuk zijn we geneigd de claim ten aanzien van normale gebruikssporen te geloven. Maar de praktijk zal dat nog moeten uitwijzen. Watch this space…

Maar heb ik dat wel nodig?

Als jij iemand bent die zijn of haar fiets na elke rit in de schuur kwakt en hem (haar?) alleen schoonmaakt als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen, dan nee. Blijkbaar maakt de visuele staat van je fiets je weinig uit. In alle andere gevallen… Ja! In tegenstelling tot andere beschermstickers bedekt de InvisiFRAME bijna het gehele frame. Dus inclusief de achterbrug en zitbuis. De prijs is echter stevig en je moet wat vaardigheid én geduld hebben om het netjes aan te brengen. Of je de hoge kosten weg kunt strepen tegen een betere prijs bij verkoop van je fiets is lastig te zeggen. Maar je kan wel genieten van een (nagenoeg) krasvrij frame gedurende de tijd dat jij de fiets bezit, dat is ook wat waard.

Doordat de stickers vrij dun zijn, vallen de (onvermijdelijke) randjes niet echt op, hechten ze een stuk beter en er blijft weinig vuil aan hangen. Bij dikkere stickers zie je juist hier veel troep verzamelen wat bij schoonmaakbeurten nogal eens de neiging heeft onder de stickers te kruipen. Maar juist omdat het materiaal vrij dun is, zijn we nog wel enigszins sceptisch over de beschermcapaciteit bij steenslag. Het materiaal werd door 3M ontwikkeld om auto’s te beschermen tegen steenslag, dus je zou verwachten dat het wel goed moet komen. Maar dat gaan we (ongetwijfeld en misschien ook tegen wil en dank) proefondervindelijk meemaken…

invisiFRAME, hoe kom je er op, en aan?

invisiFRAME is een Engels bedrijf. Het begon allemaal toen Lee Regan uit een 3M vinyl vel een beschermset gemaakt had voor zijn eigen frame. Vrienden begonnen te vragen of hij ook voor hun een set kon maken. En zoals die dingen gaan, kwamen ook de vrienden van zijn vrienden…

Inmiddels is dat uitgegroeid tot een bedrijf dat zich toegelegd heeft op het aanbieden van kits afgestemd op tientallen frames van de meest uiteenlopende merken. Het vinyl is beschikbaar in een glossy en matte variant, zodat je ook je matte carbon frame onzichtbaar kan beschermen. De prijzen zijn afhankelijk van je frame, maar reken op £60 tot £80.

Voor hen die het niet zelf aan durven om de stickers aan te brengen zijn er “fitters” beschikbaar. Helaas alleen in het Verenigd Koninkrijk. De rest van de wereld moet zelf aan de bak. Gelukkig is er YouTube… Op mail wordt snel gereageerd, dus heb je hulp nodig, schroom niet om te e-mailen. Voor mijn frame had ik nog een extra stukje nodig en dat werd kosteloos toegestuurd. Service: het bestaat (nog)!

Meer informatie: www.invisiframe.co.uk.

Tekst & foto’s: Dennis Jöris

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , .