Canyon introduceert carbon crosser: Inflite CF SLX

De bladeren van sommige bomen kleuren al bruin en bij sommige vallen ze er zelfs al af. De zomer was voor bepaalde soorten wat te heftig en dus beginnen ze alvast aan de herfst. En herfst staat in de fiets-scene synoniem aan het begin van het cyclocross-seizoen. Bij Canyon beginnen ze er ook alvast aan, met een stap naar het hogere cross-segment. Hun Inflite crosser was tot dusver alleen in aluminium verkrijgbaar en werd – bewust – neergezet als een veelzijdige fiets die breder inzetbaar is dan enkel tussen de wedstrijdlinten. Canyon breidt die Inflite lijn nu uit met de carbon Inflite CF SLX.

De Inflite CF SLX is een volledig nieuw ontwikkeld frame, is met 940 gram (framemaat ‘m’) simpelweg licht en is gericht op de wedstrijdrijd(st)ers. Het nieuwe topmodel komt alleen met schijfremmen, het is immers 2017 en oogjes voor spatbord- of dragermontage zul je niet vinden bij dit nieuwe frame. Canyon heeft specifiek aandacht gegeven aan het dragen van de fiets – een integraal onderdeel van het crossen. Veel framebouwers kiezen voor een (nagenoeg) horizontale bovenbuis, om zoveel mogelijk ruimte in het frame te hebben om het frame ‘te schouderen’.

Dit resulteert in een vrij korte zadelpen; iets dat Canyon niet ideaal vindt. Immers; hoe langer de zadelpen, hoe meer deze kan flexen. Flexen = comfort. Goed; comfort is bij een crosser nogal betrekkelijk… en als je je écht comfortabel voelt tijdens het crossen, doe je het verkeerd! Niettemin weerhield het de Duitse constructeur er niet van om toch wat aandacht aan comfort te geven. Een horizontaal geplaatste bovenbuis met knik naar beneden nabij de zitbuis moet er voor zorgen dat er genoeg ruimte ín het frame is voor het dragen, maar ook een lagere positie van de zadelpenstrop mogelijk is. Een lagere strop vertaalt direct in een langere zadelpen en dus meer flex in die zadelpen.

Ze hebben er over nagedacht: de bovenbuis loopt horizontaal en zit daarmee gemiddeld iets hoger dan bij dezelfde framehoogte van de concurrenten, waardoor extra ruimte ontstaat. De extra knik zou zelfs beter ‘aanliggen’ bij het schouderen dan de traditionele overgang tussen bovenbuis en zitbuis… Of de denkwijze voor iedereen een verbetering is, zal vooral neerkomen op persoonlijke voorkeur. Onze indruk: leuk bedacht, maar afgaande op de plaatjes kan het ook juist onprettig zijn.

Geen dwarsbrug, wel een dunne staande vork: minder plekken waar modder kan ophopen. De zadelpen wordt vastgezet met een klemming die bereikbaar is via het zwarte afdekkapje. Door deze vrij laag te plaatsen, claimt Canyon nog méér flex in de zadelpen te creëren.

Een goede crosser moet niet moeilijk doen over modder. Canyon laat daarom alle kabels binnendoor lopen en extra aandacht gegeven aan de afdichting op de plekken waar de kabels het frame in gaan. Daarnaast heeft de staande achtervork naast een kleine dwarsdoorsnede geen dwarsbrug zodat de band maximale vrijheid heeft.

Geïntegreerde stuur/stuurpen combo

Op racefietsen is het heel normaal: een stuurpen en stuur uit één geheel. Canyon levert op alle Inflite CF SLX modellen haar nieuwe H31 Ergocockpit CF. Deze carbon combinatie van stuur en stuurpen is afgestemd op het gebruik op deze specifieke crosser: de stuurpennen zijn 10 mm korter, terwijl het stuur breder is. De ‘reach’ van het stuur is eveneens verkort. De bovenzijde van het stuur heeft een backsweep van 6° en de ‘drop’ buigt 3° naar buiten. Canyon gaat er prat op dat deze nieuwe combo extreem torsiestijf is, terwijl hij toch zo’n 10% méér verticale flex biedt dan de H36 Aerocockpit CF die je vindt op onder meer de Ultimate CF SLX racefietsen.

Geometrie

Qua geometrie volgt Canyon een eigen benadering, afgeleid van trends bij het mountainbiken. Vrij vertaald houdt dat in dat ze een iets langere bovenbuis toepassen dan de concurrentie. Ze combineren dit met vrij steile stuurhoeken een grote vorksprong. Het idee is hierbij dat er méér stabiliteit ontstaat bij hogere snelheden, zonder in te boeten op wendbaarheid.

Opvallend is daarbij dat de twee kleinste framematen – 3XS en 2XS – 650B als wielen hebben. De reden: alleen op die manier kunnen ze dezelfde rijeigenschappen creëren voor rijders vanaf circa 1.52 m. Vanaf framemaat XS is de wielmaat de meer reguliere 700C.

Voor veel merken maakt cyclocross slechts een klein deel uit van het totale programma. Om die reden worden het aantal opties vrij vaak beperkt gehouden. Zeker wat betreft framematen, wanneer dit carbon frames betreft. Per maat heb je namelijk een andere mal nodig en dat loopt flink in de papieren. Bij Canyon lijken ze zich daar weinig van aan te trekken. Ze bieden maar liefst 8 framematen aan: van 3XS (zitbuislengte 42 cm) tot en met 2XL (zitbuislengte 63 cm)!

Modellen

De Inflite CF SLX komt in drie afmontagevarianten, waarbij we zowel one-by aandrijfgroepen zien als groepen mét een voorderailleur. Zoals gezegd zijn alle versies disc-only en maken ze daarnaast gebruik van 12 mm steekassen voor- en achteraan. Alle modellen zijn UCI-goedgekeurd en komen dus met de maximale bandbreedte van 33 mm. Niettemin kan het frame wél wat bredere banden aan: er is ruimte voor 38 mm en afhankelijk van merk/type tot zelfs 40 mm brede banden, mocht je dat willen.

Alle versies zijn per direct leverbaar.

Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race – €2,799

SRAM Rival 1 groepset (40t – 11/36t), Quarq Prime crankset, DT Swiss CR 1600 Spline DB wielen, Schwalbe X-One banden, Canyon H31 Ergocockpit CF, Canyon S13 VCLS zadelpen, geclaimed gewicht: 8.1 kg

Canyon Inflite CF SLX 9.0 – €3,199

Shimano Ultegra groepset (46/36t – 11-30t), Rotor 3D30 crankset, DT Swiss CR 1600 Spline DB wielen, Schwalbe X-One banden, Canyon H31 Ergocockpit CF, Canyon S13 VCLS zadelpen, geclaimed gewicht: 7.9 kg

Canyon Inflite CF SLX 9.0 Pro Race – €3,999

SRAM Force 1 groepset (40t – 11-36t), Quarq Prime Carbon crankset, Reynolds Assault LE Disc wielen, Schwalbe X-One banden, Canyon H31 Ergocockpit CF, Canyon S13 VCLS zadelpen, geclaimed gewicht: 7.6 kg

Bron en meer informatie: www.canyon.com

Posted in Cyclocross, Nieuws and tagged , , , , .