EuroBike 2016 – Dag 2: Mooie e-crossers én (gelukkig ook) ‘normaal’ fietsnieuws

EuroBike 2016Van 31 augustus tot en met 4 september vindt de EuroBike 2016 plaats in het Duitse Friedrichshafen. Zoals je van ons gewend bent, zijn wij ter plaatse om verslag te doen van de laatste trends en dat wat ons opvalt.

Klik hier voor alle onze reportages van de EuroBike 2016

Het maakt niet uit welke trend het is; het gaat grofweg altijd op dezelfde manier. Iemand bedenkt een nieuwe (frame)vorm, een asbreedte, een nieuwe niche, een nieuw type product en anderen volgen, zonder dat er vooraf een duidelijke vraag naar was. De ‘innovaties’ in de fietsindustrie zijn dus in veel gevallen niet zo zeer probleem- of vraaggestuurde oplossingen. In het begin is dat altijd een grove verkenning van het nieuwe: wat kunnen we allemaal met ‘het nieuwe’ concept, wat zijn de grenzen? Daardoor zijn nieuwigheden vaak nog niet geraffineerd of fijngeslepen. Dat kost namelijk ontwikkeltijd en dus ook geld, en wat nu als de massa het toch niets vindt? Men laat een ballonnetje op en nog voor de consumenten met hun koopgedrag antwoorden, springt de hele industrie er massaal op in. Men wil de nieuwste hype natuurlijk niet missen. Pas daarna komt het fijnslijpen en eventueel toespitsen van de innovatie.

E-MTBs vormen hierop beslist geen uitzondering. Vooral wat de all-mountain/enduro e-MTBs betreft. De eersten die we enkele jaren terug zagen, waren ruwe samenraapsels van bestaande ontwerpen waar simpelweg een motor in het achterwiel of rond de trapas werd ‘gebeund’. Nu men besloten heeft dat het een hit is (want verkoopgetallen geven daarvan nog steeds geen definitief bewijs), is de ontwerp-inspanning vergroot. Wist men [red: product managers] een jaar of 2 terug nog niet zo goed wat een e-MTB was of zou moeten zijn, is er nu duidelijke focus. Enerzijds de gewone hardtails voor ‘alle dag’ en aan daarnaast dikke fullies voor nog meer epische avonturen.

EB2016_2_4

De voltallige Velozine redactie is niet zo geïnteresseerd in e-MTBs. We snappen dat er een toegevoegde waarde is voor de bestaande doelgroep én dat er nieuwe doelgroepen aangeboord kunnen worden. Maar de enige electronica die wij mee op pad nemen zijn mobiele telefoons, GPS apparatuur of misschien nog een elektronische groepset of dempersysteem. Niettemin zien we duidelijk dat e-MTBs tegenwoordig het beun-imago van zich af hebben geschud. Met name de dikke e-MTB fullies zijn meer geïntegreerd en strakker dan ooit te voren. Hoewel het in onze ogen – natuurlijk – elektrische crossmotoren met pedaalondersteuning blijven, zagen we er toch wel een redelijk aantal waarbij voorzichtig en vooral binnensmonds ‘hmm, best mooi!’ geuit werd.

In het kader van open, eerlijke en transparante journalistiek vandaag dan ook een batterij (…get it?) e-MTBs, afgewisseld met regulier nieuws dat ons opviel op dag 2 van onze wandelmarathon over de EuroBike beursvloer.

EB2016_2_5

BMC Concept bike

EB2016_2_6

E-snorfiets

EB2016_2_3

Focus Project Y – Concept bike

EB2016_2_2

Rotwild R.C+ FS Evo

EB2016_2_1

Cannondale Moterra

… en door met de orde van de dag:

EB2016_d2_box_one_deraiileur

BOX Components: al lange tijd aangekondigd, nu eindelijk productierijp en in de loop van dit najaar verkrijgbaar voor 1×11 setups. Destijds aangekondigd als een set die qua prijzen moest concurreren met Shimano XT, al lijkt dat nog niet helemaal op te gaan. Euro-prijzen zijn nog niet bekend, maar de shifter kost $‎74.99 en de derailleur $‎174.99.

EB1602_StollCustom01

Stoll Bike: “Performance – Perfekt auf Dich programmiert”. Full custom carbon full suspension frame voor marathon en trail gebruik. En met full custom wordt in deze het hele frame bedoeld dat de Zwitser Thomas Stoll (voorheen teammanager bij Stöckli Bikes) volledig voor jouw tekent en laat bouwen bij Bike Ahead Composites.

EB2016_d2_Yeti_rock_on_handschoen

EB2016_d2_muur_van_glas_brillen

Muur van glas…

EB2016_d2_LongLiveChainsaw

EB2016_d2_Liteville_dropper_overzicht

EightPins is het idee van de Oostenrijker Lukas Eberlberger. Hij wist Liteville/Syntace te overtuigen in het concept die het samen met hem uitwerkte. Het is een geïntegreerde dropper zadelpen die 30% lichter zou zijn dan de concurrerende systemen. De pen glijd in een 12 cm lange glijlager rechstreeks in het frame. Onderaan wordt het binnenwerk van de pen vastgezet aan het frame met een steekas (waarmee het niet echt een retrofit is voor bestaande fietsen). De hoogteïnstelling is vrij eenvoudig te doen door bovenin met een 4 mm inbussleutel een blokkage los te halen, de pen op hoogte te zetten en weer te vergrendelen. Daarnaast is de pen in te korten om daarmee verstelweg en totale lengte af te stemmen op wens.

EB2016_d2_Liteville_dropper_in_fiets

Vooralsnog is het alleen verkrijgbaar op Liteville frames, maar diverse merken hebben hun interesse al getoond.

EB2016_d2_KS_eDropper

Na Magura is er inmiddels nog een elektrische dropper: Kind Shock toonde dit prototype. Hopelijk geeft ie geen Kind Electric Shock…

EB2016_22

Hope’s carbon stuur. Made in England.

EB2016_d2_DaftPunk_by_polartec_misschien

Daft Punk was er ook…

EB2016_d2_AmericanClassic_SmokinGun_wielen

Aluminium, 40 mm ínterne breedte en toch net geen 1800 gram!. De Smokin Gun 29″ wielset van American Classic. Ook verkrijgbaar in 27,5″

EB2016_8

Banden: nog nooit was het aanbod zo breed (…)

EB2016_d2_26inch_aint_dead

26″ dood? Natuurlijk niet. Surly kwam met 29+ maar houdt ook de oudheid in stand.

EB2016_d2_Acepac_walhalla_voor_bikepackers

Bikepacking… nog nooit zo hot als nu… aldus de marketeers.

EB2016_d2_Winnaar_lelijkste_fiets_award_voor_wedstrijd_die_niet_eens_bestaat

Nou vooruit, nog één e-MTB dan. Wat ons betreft de lelijkste fiets van deze EuroBike. (Maar wie weet wat we morgen nog tegen komen…)

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments