De adelaar vliegt wat lager: SRAM GX Eagle 1×12

Met de G van Goed betaalbaar

OK, je hoefde geen vogelspotter te zijn om deze te zien aankomen: Een goedkopere Eagle 1×12 groep met de enorme 10-50 cassette, om de 1×12 voor een grotere groep kopers bereikbaar te maken. Het is de logische volgende aanval in SRAM’s strijd (…) tegen de voorderailleur. Een nóg groter versnellingsbereik geeft namelijk nóg minder noodzaak om met een dubbel crankstel te gaan rijden.

De verrassing is dan ook niet dát, maar wát SRAM introduceert: GX Eagle. En dus niet X1 Eagle. SRAM slaat voor nu haar derde groep X1 over en gaat direct door naar haar vierde groep GX. De adelaar vloog nog nooit zó laag, zogezegd.

Technisch gezien koop je met GX Eagle een groep met letterlijk álle functionaliteit van de dure XO1 en XX1 Eagle groepen, die op vrijwel alle belangrijke aspecten hoger lag dan die van de 11 speed varianten. Het compromis? Zwaarder door toepassing van andere materialen, uiteraard, maar vooral véél beter betaalbaar.


GX Eagle cassette: 125 gram extra voor 1 krans

Eén van de redenen voor mensen om 1x groepsets nog niet te overwegen waren de kosten van het grootste slijtdeel: de cassette. Logisch dat velen dan ook uitkijken naar prijsbewuste 11 en 12 speed varianten met een breed bereik. Een fancy cassette uit één stuk kijkt wijs, maar ruim €450 voor de XX1 Eagle cassette is gewoon véél geld. Met de GX Eagle gaat die prijs meer dan door de helft: €200 moet ‘ie kosten.

Om kosten te kunnen besparen is ook de 12 speed GX cassette, net als de huidige 11 speed GX cassette, opgebouwd uit losse gestanste stalen kransen die met pinnen onderling verbonden worden. De grootste krans met 50 tanden is uitgevoerd in aluminium. De vertanding is identiek aan die van de andere Eagle cassettes: 10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t.

Ook 500% bereik dus, een lagere prijs… maar ook een hoger gewicht: 450 gram. Dat is 95 gram méér dan de XX1/XO1 Eagle cassette en 125 gram meer ten opzichte van de 11 speed GX cassette.

Aluminium cranks en X-Sync 2 Direct Mount kettingbladen

SRAM’s laagvliegende Eagle groepset krijgt twee aluminium crankopties. Eén met een 24 mm holle as en een versie met een 30 mm as. Waar de 30 mm variant duidelijk nog een model is dat is gebaseerd op de gesmede aluminium cranks uit andere groepsets van het merk, is de 24 mm variant anders vormgegeven. In tegenstelling tot de GX cranks, zijn beide cranks nu voorzien van een Direct Mount kettingbladmontage en ze zijn daarmee compatibel met een breed aanbod aan kettingbladen van SRAM en derden.

Crank met met 24 mm as

Crank met 30 mm as

Eén van de grootste verbeteringen die Eagle op topniveau met zich mee bracht, was het nieuwe tandprofiel op de X-Sync 2 kettingbladen. Dit vernieuwde narrow-wide tandprofiel resulteerde, samen met de nieuwe ketting, in een beduidend stiller loopwerk. Hoewel het persbericht er geen melding van maakt, lijken de X-Sync 2 kettingbladen op de GX Eagle cranks iets minder bewerkt te zijn dan die van de XX1/XO1 Eagle cranks. Iets minder bewerking, iets lagere kostprijs tegen een iets gunstigere prijs: zoals je ook zou verwachten.

Ketting

De GX Eagle ketting profiteert ook van de verbeteringen van duurste telgen. Dat betekent dus afrondingen aan de binnenzijde van de buitenste schakels, waardoor de het in- en uitlopen op de tanden van cassette en het kettingblad vooraan dus stiller verloopt. Het gebruikte materiaal en productieproces is voor de GX Eagle ketting identiek aan dat de twee topgroepen. Enkel de pennen zijn massief in plaats van hol uitgevoerd. Op een volledige kettinglengte voegt dat 20 gram extra toe, waarmee de GX Eagle ketting dus 270 gram weegt.

De afwerking is iets minder ‘fancy’ dan het gouden en diep zwarte kleurtje bij de XX1/XO1 Eagle versies.

Derailleur

Het belangrijkste nieuws bij de derailleur is dat deze – uiteraard – een grotere kooi heeft om het vergrote bereik aan te kunnen en daarnaast een verbeterde (Type 3) Roller Bearing Clutch heeft om de ketting strak te houden. Subtiele verbeteringen zoals het vergroten van het onderste derailleurwieltje en het weglaten van het narrow wide profiel op het bovenste derailleurwieltje, moeten de kettingloop stiller en schakelacties net zo strak maken als bij de topgroepen.

Shifters

SRAM is het enige merk dat je écht keuze geeft voor wat betreft shifters. Ook voor de GX Eagle groepset bestaat die keuze uit een Trigger shifter en een Grip Shift.

Overzicht GX Eagle

De GX Eagle onderdelen zijn verkrijgbaar vanaf augustus. Hieronder een compleet overzicht van de groep, de opties, gewichten en de totale kosten.

Vergelijk

Onderstaande tabel geeft een vergelijking van de adviesprijzen en gewichten van GX Eagle met XX1/XO1 Eagle en Shimano’s XT en SLX (kern)componenten (exclusief crankset). Als je de adviesprijzen vergelijkt met XO1 Eagle zou je je af kunnen vragen of er niet toch ruimte is voor X1 Eagle? Daarnaast is het verschil met Shimano’s XT ook nog aanzienlijk, al gaat een direct vergelijk niet meer op aangezien je een groter bereik hebt met 1 krans extra.

Bron: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments