Voorbereid het bos in: praktisch prakken of pakken?

Hoe je spullen onderweg mee te nemen?

Lekker fietsen door de bossen, in de bergen en waar je nog meer wil (om de strandracers maar niet uit te sluiten). Maar dat fietsplezier kan snel vergald worden door pech onderweg. Een lekke band, gebroken ketting, losgelopen trapaslagers, remblokjes die ineens op zijn of een zakkende zadelpen. Als je niet uitkijkt, bederft één lullig incidentje de lol van je rit.

Dat wil je natuurlijk niet, want de natuur om je heen en de trails zijn prachtig en daarvan wil je 100% kunnen genieten. Onze tip daarom: ga altijd goed voorbereid op pad!

We zetten uiteen welke opties je hebt om je (extra) spullen mee te nemen.

Wat wil je meenemen?

Makkelijk gezegd, maar wat ís goed voorbereid? Immers, met een bob-yak fietstrailer vol gereedschap en reservemateriaal achter je fiets, is het ook niet echt lekker singletracken. Je moet dus keuzes maken over wat je meeneemt en vooral wat je thuis laat… én wat je van tevoren al in orde hebt gemaakt!

Zo kun je wel een pedaalsleutel in je rugzak stoppen, maar als je zorgt dat je pedalen gewoon goed vastgedraaid zijn lopen ze niet zomaar los. Datzelfde geldt voor een cassette, trapaslagers en waarschijnlijk ook voor alle 4 en 5 mm inbusbouten die ergens aan je fiets zitten. Met een pomp of CO2 patroon, een binnenband en een bidon met water zou je genoeg bij je moeten hebben, toch? Oké, misschien ook nog een tekenkaart voor de zomermaanden en een gelletje, mueslireep of iets anders te eten voor je langere tochten. Als je daarentegen de bergen intrekt of de hele dag enduro-stages gaat rijden, kan het misschien geen kwaad om een extra binnenband, een kettingpons, snelsluitingen voor je ketting en wat gereedschap bij je te hebben. Daarnaast neem je voor dat soort tochten ook meestal wat meer voor jezelf mee zoals een regen-/windjackje en kniebeschermers.

De opties

Om wat orde te creëren in de verschillende mogelijkheden, schotelen we hier vier opties die je naar onze mening zou moeten overwegen.

1. De achterzakken van je fietsshirt
Meest simpel en doeltreffend zijn uiteraard de achterzakjes van de fietsshirt. Daarin passen prima een pomp, binnenband en nog wat klein gerei. Wil je echter net wat méér meenemen, dan ziet het er al snel uit als Ome Willem van 67, die op zijn racefiets zijn fietsshirt tot over zijn kont heeft hangen door het gewicht wat erin zit. In zijn geval combineert dat misschien mooi met de buik op (of rond) de bovenbuis, maar wij sportievelingen willen natuurlijk dat het wat beter smoelt. Door naar optie 2!

2. Heuptasje!
Jawel, het bekende heuptasje uit de jaren ’80/’90 is weer terug! Nu in een modernere vorm. De nieuwe varianten zijn speciaal bedoeld om reparatiemateriaal voor onderweg in mee te nemen, aangevuld met wat eten en mogelijk ruimte voor een bidon. Wij reden onder andere met een versie van Mavic, die door zijn compacte vorm niet heel veel meer ruimte biedt dan de achterzakjes, maar het spul wél compact en vooral strak tegen je middel houdt. Draag je deze ónder je fietsshirt, dan valt ‘ie bijna niet op. Een rekbaar stukje band zorgt er daarbij voor dat de tas wel strak zit, maar je buik nog makkelijk kan bewegen voor je ademhaling.

Mavic Deemax heuptas: met een instructie waar je pomp en waar je binnenband moeten komen!

Zo dus…

One size fits all… de afdeling gespierde spijker had in ieder geval nog ruimte genoeg om te groeien.

De eveneens geteste variant van Bontrager biedt iets meer ruimte, met name voor een (extra) bidon in het midden. Voordeel van deze tas vind ik dat (harde) gereedschappen aan de zijkanten zitten, zodat er bij een val op je rug niet meteen een pomp of CO2 patroon in je ruggengraat prikt. Met een volle bidon erin wordt de tas overigens al snel te zwaar, maar het kan nét die extra halve liter zijn die je voor je tocht in de bergen nodig hebt! Mocht je liever een drinkzak in je heuptas hebben, dan moet je bij Camelbak wezen. Die hebben we hierbij niet specifiek getest, maar eerdere ervaringen daarmee leren dat met een liter water daarin, de tas al snel te zwaar wordt om comfortabel op je heupen te dragen.

De Bontrager Rapid Pack is direct een slag groter dan de Mavic, heeft 2 vakken aan de zijkant en een centraal vak voor een bidon.

Zelfs de grotere Bontrager heuptas is nog te verstoppen onder je fietsshirt. Als dat shirt tenminste niet al te cross-country-racing-strak zit.

3. Mijn rug op!
Als je achterzakjes of een heuptas te klein zijn, dan zit er niks anders op dan een rugzak mee te nemen. Die heb je in allerlei maten en uitvoeringen. Het grote voordeel is dat er (doorgaans) een voorbereiding voor een waterzak in zit en je daarin redelijk veel (1 tot 3 liter) water mee kunt nemen. Ook hier geldt (simpele natuurkunde): hoe meer je meeneemt, hoe zwaarder het wordt. In een rugzak kun je daarnaast altijd wel binnenbanden, een fietspompje en gereedschap kwijt, alsook eten. Wij reden voor dit artikel met de Thule Vital 6L met de bekende magneetstrip aan de drinkslang. Opvallend genoeg vonden we deze rugzak niet warm aanvoelen en hangt de zak lekker op je rug doordat het gewicht zo laag mogelijk (op je heupen) zit. Eigenlijk is de Thule dus een heuptas mét bretels… Ook handig zijn de zakjes aan de zijkanten, waarin je gelletjes kwijt kunt. Deze zijn echter gewoon open en houden je spullen niet met bijvoorbeeld een elastiekje binnen. Daarin dus alleen dingen doen waar je onderweg snel bij moet kunnen en die strikt genomen géén ramp zijn wanneer je ze onverhoopt zou verliezen. Zoiets als auto- of huissleutels…

Plat en redelijk laag op je rug: dat zijn de kenmerken van de Thule Vital rugzakken.

Met (rode) magneetstrip aan je drinkslang, handig!

…en uiteraard een zachte voering voor je AaiPhone…

De Vital heeft weliswaar dik foam op de rug, al is dit geen officiële rugprotector.

4. Aan je fiets
Maar waarom zou je spullen eigenlijk überhaupt op/aan/tegen je lichaam willen dragen? Het risico dat gereedschap of een pomp bij een crash je ruggegraat een flinke tik geven, is een goede reden om naar deze optie 4 uit te wijken. Een moderne mountainbike zit vol met diverse hoekjes en gaten waar je allerlei spullen in kwijt kunt. Een traditioneel zadeltasje is voor de sportievelingen onder ons natuurlijk ‘not done’, praktisch is het echter wel. Nóg praktischer vinden wij echter bijvoorbeeld de SWAT spullen van Specialized. Zij hebben een houder die onder recente Specialized zadels geschroefd kan worden, waarin een binnenband, CO2 patroon en bandenlichter passen. Als je geen Specialized zadel hebt/wilt, dan hebben ze ook een rubberen CO2– en bandenlichter-houder, die om je zadelpen of framebuis bevestigd kan worden. Ook hebben ze een binnenband-oprol-ding waarom je een reservebinnenband kunt wikkelen met daarbinnen nog een CO2 patroon en adapter. Met dan nog een multitool aan je bidonhouder, kun je alle nodige gereedschappen aan/in je frame kwijt. Dan heb je nog steeds wel zakjes in je shirt of broek nodig om je gelletjes, auto-/huissleutel en je telefoon op te bergen, maar heb je in ieder geval geen last van (relatief grote en zware) pompjes die in je rug prikken of zware tassen op je heupen of schouders.

Misschien wel de meest subtiele oplossing: de Mountain Bandit voor binnenband/CO2 patroon/adapter/bandenlichter die je aan je (Specialized) zadel bevestigd.

Van de andere kant kun je zien waar wat zit.

Geen Specialized zadel? Geen paniek. Deze rubberen CO2 patroon en adapterhouder monteer je zo om je zadelpen…

…of om je stuur, als je zadelpen te dik is.

Alles in 1: Binnenband, CO2 patroon, adapter en bandenlichter.

CO2 patroon, adapter en bandenlichter klikken in de houder

Dé keuze?

De keuze wordt bepaald door wat je zelf prettig vind, wat je nodig denkt te hebben of wat misschien verplicht is. Ga je enduro’s rijden, dan is een rugprotector al snel verplicht. Een rugzak met protector kan dan een logische keuze zijn. Los van of hij verplicht is of niet: een rugzak met protector is sowieso een prettig idee als je iets meer gaat rijden dan een vlak karrenspoor. In een rugzak kun je daarbij gewoon veel meenemen en doorgaans heb je al snel die ruimte nodig voor een extra jasje en eten/drinken als je een flinke tocht in de bergen gaat rijden.

Dat neemt echter niet weg dat je niet alsnog spullen op je fiets kunt meenemen. Er zijn tegenwoordig genoeg inventieve spullen waarmee je reservemateriaal en gereedschap op je fiets kunt monteren. Dan hoef je de volgende keer niet na te denken over of je je reservespul bij je hebt, want dat zit immers op je fiets… tenminste, als je één fiets hebt. Heb je er een handjevol in de schuur staan, dan is het niet ondenkbaar dat je voor een fietsrit wat vergeet over te zetten, en zou je dus op al je fietsen dezelfde tooltjes en reserveonderdelen moeten schroeven. Anders zul je net zien dat je die éne keer dat je middenin het bos je ketting doormidden trapt… Ook zijn spullen die aan je fiets zitten wat gevoelig voor vuil. Het is toch lullig als je CO2 ventiel zó verstopt zit door modder en andere troep, dat je er je band vervolgens niet mee opgepompt krijgt.

Heuptassen en zakken van je shirt en/of broek zijn doorgaans net afdoende voor niet al te lange ritjes in bekend terrein. Beiden hebben ongeveer evenveel opbergruimte, een goede heuptas zit daarbij lekker strak om je middel en voorkomt rammelende zaken in je achterzakjes. Wil je een extra jack of je broodtrommel meenemen, dan passen die er niet meer bij. Is een warm jack de enige reden waarvoor je een rugzak mee zou moeten nemen, dan kun je ook nog overwegen om die (opgerold) om je middel te knopen of over je schouders te hangen… het is wat dat betreft maar net hoe creatief je wilt zijn.

De keuze is daarom aan jou… Vind je dat je heel veel mee moet nemen, omdat je anders bij pech nooit meer het bos uit komt, dan ben je beter af met een rugzak of heuptas. Voor de minimalisten zijn de zakjes op de rug van je shirt of alles op de fiets de makkelijkste methode. Daartussen is zijn natuurlijk allerlei combinaties mogelijk. Wij willen je vooral aan het denken zetten. Wellicht nam je nog iedere keer een rugzak mee als je een rondje Amerongen / Schoorl / Dorst / Klazinaveen ging doen. Een rugzak waarin je anderhalve liter water deed, waarvan amper de helft na je fietstocht op was, en waar je nog je telefoon, autosleutel en fietspomp in had zitten. Misschien moet je het eens een keer proberen met alleen een bidon en de rest in je zakken? Het tegenovergestelde geldt voor degenen die met een bidon op de fiets en een minipompje in de achterzak alle Heuvelrug-routes rijden. Probeer eens een lichtgewicht rugzak of heuptas. Dan kun je net even wat meer meenemen, heb je op de terugweg geen hongerklop doordat je nog wat eten in je tas kwijt kon of kun je die mountainbiker met gebroken ketting midden in het bos weer op weg helpen.

Tekst en foto’s: Coen de Jongh

Posted in Specials and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , .