XC goes long, low & slack: Mondraker’s F-Podium racefully

Het Spaanse Mondraker is niet wars van een uitdaging. Met hun Forward Geometry verkenden ze grenzen van mens en machine. Je hoeft maar op wat fora te zoeken naar Mondraker en je komt genoeg bloemlezingen tegen van voor- en tegenstanders. Eigenlijk zijn dit altijd enduristen en zwaartekracht-geassisteerde rijders. Cross country rijders maken zich over het algemeen meer druk over andere zaken, zoals gewicht. Na 3 jaar ontwikkelen komt Mondraker dan ook met de F-Podium. Met een framegewicht van 1.987 gram (inclusief demper) hun lichtste cross country fully ooit.

Dat Mondraker aan iets werkte, was niet echt een geheim. Gedurende de voorbije twee Wereldbekerseizoenen waren er diverse prototypen tussen de linten te zien. Nu trekt het merk het doek er vanaf lanceert de F-Podium 29er met 100 mm veerweg voor- en achteraan in vier modelvarianten. Mondraker zocht al in 2015 contact met een Duitse carbonspecialisten van 3C Carbon die hun sporen in de automotive (onder meer Formule 1 en DTM) én fietsindustrie verdiend hebben. Samen trokken ze op om het concept van Mondraker’s Forward Geometry te combineren met de laatste technieken op het gebied van carbon, met als doel om één van de lichtste racefullies op de markt te realiseren.

Het persbericht meldt:

“Our intention was clear: benefit from what makes supercars and aerospace vehicles light, fast and superior – and translate it into a bike like no other. As a result, the refined and truly unique Stealth Air Carbon structure used in the F-Podium features latest technologies that have never been used in a Mountainbike to date. Here the finest selection of carbon fibers, a revolutionary laminate design and market leading manufacturing technolo- gies blend into one of the lightest full suspension XCO Racing frames in the market – without sacrificing even one shred of strength or durability.”

Logischerwijs wordt er niet uit de doeken gedaan wát Stealth Air Carbon werkelijk zo uniek maakt. Iets met ‘geheim van de (carbon)smid’ of zo… Met 1.987 gram is de F-Podium zeker niet zwaar te noemen, maar Scott’s Spark RC gaat daar in de lichtste versie nog eens ruim 200 gram onder door. Ook Focus’ O1E brengt 150 gram minder op de weegschaal. Niettemin meldt het persbericht wel dat de Spaans-Duitse alliantie gedurende de voorbije 3 jaar flink gesleuteld heeft aan het ontwerp, waarbij ‘de lichtste zijn’ niet tot het ultieme doel ten koste van … alles werd. De nieuwe F-Podium moest ook stijf en duurzaam zijn.

Dat gezegd hebbende; Spark RC’s breken niet bij bosjes en slap zijn ze ook niet. Dat Schurter er veel op wint, zegt daarentegen ook weer niets, want op zijn beste dagen wint de Zwitser nog wel op een driewieler… Hoe dan ook: er is dus nog wat te winnen…

Geometrie en framedetails

Terug naar de F-Podium. Het ranke frame volgt de onmiskenbare lijnen die we van Mondraker kennen, inclusief de knik in de bovenbuis net achter het balhoofd. Het is nu allemaal wat ranker waardoor de racefully er ook echt racey uitziet. Opvallend genoeg is het definitieve frame voorzien van een ‘gewone’ stuurpen, waar het prototype eerder – net als de Podium RR hardtail een stuurpen had die in lijn ligt met de bovenbuis en zo een meer ‘geïntegreerd’ geheel maakt. De typische kenmerken van de Forward Geometry zijn op het eerste gezicht ook al waarneembaar: de fiets oogt lang, de voorvork ligt relatief vlak en de stuurpen is erg kort.

Dat wordt ook verder bevestigd als we naar de geometrietabel kijken. De voorvork staat namelijk onder een hoek van 68 graden (de vork offset bedraagt daarbij een korte 44 mm), wat tot voor kort enkel denkbaar was bij fietsen met veel meer veerweg. De wielbasis is erg lang. Als voorbeeld heeft framemaat ’S’ een wielbasis die bij veel merken pas in beeld komt bij 2 framematen groter. Om die lengte te compenseren is de zithoek dus steil, 76,5 graden om specifieker te zijn. Hadden we al gezegd dat de stuurpennen kort zijn? Bij de kleinste framematen meet die slechts 50 mm… Op die manier pas je toch op een fiets die qua frame langer is dan de gemiddelde andere fiets in jouw maat.

Framedetails
Op het F-Podium frame zoek je tevergeefs naar de montage voor een voorderailleur; de fiets is alleen geschikt voor one-by aandrijvingen. Dat de kabels binnen door het frame lopen mag geen verrassing zijn; Mondraker meldt echter wel expliciet dat de doorvoerpoorten ontworpen zijn om geluid van de doorlopende kabels/leidingen te voorkomen. Het frame is qua kabelgeleiding ook voorbereid op de bedrading van Fox’ Live Valve veerelementen. Uiteraard kan de bediening voor je dropper ook binnendoor. Over droppers gesproken; Mondraker heeft bewust voor een interne zitbuisdiameter van 31.6 mm gekozen, om de opties voor dropperzadelpennen zo groot mogelijk te maken. Veel cross country fietsen zijn gelimiteerd op dit vlak door de trend naar 27.2 mm zadelpennen.

Naast een speciaal spatbordje voor de demper (die zit namelijk in de vuurlinie van de achterband) en een rubberen chainstay protector is de remmontage van de achtervork nog noemenswaardig. De remklauw zit namelijk niet rechtstreeks op het frame, maar via een ‘inboard’ adapter. De reden hiervoor is dat de achtervork zodoende een stuk compacter – en dus lichter – geconstrueerd kon worden. Of het de rem er stiller en stijver op maakt, valt nog te bezien…

Zero Suspension System

Het veersysteem van het frame is gebaseerd op het ‘Zero’ concept dat Mondraker ook toepast op haar dikkere Dune, Foxy en Summum full suspensions. Voor de F-Podium is dit concept uiteraard meer toegespitst op het gebruik op de veeleisende cross country wereldbekerparcoursen en is dus niet overdreven gretig met het aanspreken van de 100 mm beschikbare veerweg tijdens het trappen. Trapefficiency is het sleutelwoord. In de kern is het nog altijd een systeem met een virtual pivot, ontstaan door de twee hevels die de achtervork met het voorframe verbinden. De bovenste link is volledig uit carbon vervaardigd en is verbonden met een demper met een trunnion bevestiging. Die demper loopt vervolgens door een tunnel in de zitbuis om vervolgens aan de aluminium hevel boven de trapas bevestigd te worden. Het staat Mondraker toe om de krachten van het veersysteem meer te isoleren rond de zitbuis, waardoor het frame op andere plekken lichter kan worden gemaakt.

Modelspecificaties en prijzen

De F-Podium is per direct leverbaar met vier afmontages.

De F-Podium is per direct leverbaar met vier afmontages. De prijs het topmodel, de RR SL, is nog niet bekend. Maar zoals vaak zal de prijs omgekeerd evenredig stijgen met het afnemen van het gewicht. Met die aanname, zal de 9,5 kg wegende RR SL waarschijnlijk astronomisch zijn. Zeker gezien het feit dat die fiets uitgevoerd is met carbon onderdelen van die andere Duitse carbonfirma Bike Ahead Composites en SRAM’s draadloze schakelgroepset. Van de F-Podium RR wordt ook een losse frameset leverbaar, maar ook daar is nog geen prijs van medegedeeld.

F-Podium RR SL – € onbekend – 9.520 kg (scroll opzij voor de specificaties)
F-Podium RR – €7.999 – 10.210 kg (scroll opzij voor de specificaties)
F-Podium R – €5.9999 – 10.590 kg (scroll op zijvoor de specificaties)
F-Podium – €3.999 – 11.490 kg (scroll opzij voor de specificaties)
Posted in Nieuws.