Mavic Allroad S Carbon: carbon gravelwielen onder de duizend euro

Carbon wielen voor je gravelbike zonder dat je portemonnee ontploft: dat is de inzet van Mavics nieuwe Allroad S Carbon. De Franse fabrikant positioneert deze wielset als betaalbaarder alternatief voor de Allroad SL Carbon. Het idee: dezelfde 42 millimeter hoge carbon velgen van de Allroad SL Carbon, maar door andere spaken, spaaknippels en naven wordt de prijs gedrukt tot onder de duizend euro, bij een gewicht van 1.695 gram.

Mavic Allroad S Carbon gravelbike wielen

Mavic Allroad S Carbon gravelwielen

Mavic Allroad S Carbon: carbon gravelwielen onder de duizend euro

Waar carbon wielsets voor gravelbikes al snel richting 1.500 euro of meer gaan, wil Mavic met de nieuwe Allroad S Carbon de instapdrempel verlagen. Deze set gravelwielen kost 999 euro en weegt 1.695 gram (785 gram voor, 910 gram achter). Ze wegen daarmee dus 40 gram zwaarder dan de Allroad SL met aluminium velgen, voor nagenoeg eenzelfde prijs. Met de Allroad S Carbon mikken de Fransen duidelijk op gravelbikers die de stap naar carbon willen zetten zonder hun spaargeld te verbranden.

De tubeless-ready, haakloze velgen zijn 42 millimeter hoog en hebben een binnenbreedte van 25 millimeter. Daardoor kun je banden van 30 tot 64 millimeter breed monteren. In feite zijn het dezelfde velgen als bij de duurdere Allroad SL Carbon.

Mavic Allroad S Carbon gravebike gravelwielen

Traditionele spaken

Mavic kiest voor klassieke ronde roestvaststalen spaken met gebogen kop in plaats van de rechte, platte roestvaststalen exemplaren uit de Allroad SL. De spaaknippels zijn daarbij niet van aluminium maar van messing.

Om kosten de drukken kiezen veel wielfabrikanten voor compleet andere naven dan ze bij hun topmodellen toepassen. Mavic bewandelt een iets andere weg. Om gebruikt te worden met de spaken met gebogen kop zijn de naven bij de Allroad S Carbon qua naafflenzen uiteraard anders . Maar het binnenwerk is identiek aan dat van de Infinity-naven van de Allroad SL Carbon. Dat betekent dus afgedichte industrielagers, uitgevoerd met Mavics QRM-constructie, waarbij de voorspanning op de lagers automatische wordt geregeld.

Het tubeless-ready, haakloze velgprofiel is 42 millimeter hoog en heeft een inwendige breedte van 25 millimeter. Mavic past bij de Allroad S Carbon ronde spaken toe met een gebogen kop en messing spaaknippels.

ID 360-vrijloop

Ook het vrijloop wordt gedeeld met de duurdere broer. Het Instant Drive 360-vrijloop werkt met twee axiale getande ringen en biedt met z’n 40 tanden een vrijloophoek van 9 graden. Verder zijn deze naven relatief eenvoudig van constructie. Het hele systeem is dan ook te demonteren zonder gereedschap. Zo kun je ook gemakkelijk de rubberen demper monteren of wegnemen om het geluidsniveau van je vrijloop naar wens in te stellen (!).

Je hebt overigens bij het bestellen de keuze uit een Shimano HG-R of Sram XDR-cassettepassing. Mavic levert echter ook los een ID360-vrijloopbody met de N3W-passing voor Campagnolo-cassettes. De remschijven monteer je altijd via een centerlock-passing.

Mavic Instant Drive 360 vrijloop – ID 360 ratchet

Specificaties gravelwielen Mavic Allroad S Carbon

  • Velghoogte: 42 mm
  • Inwendige breedte: 25 mm
  • Gewicht: 1.695 g (voor 785 g / achter 910 g)
  • Aantal spaken: 24 voor / 24 achter (J-bend, 2× kruis)
  • Vrijloop: Instant Drive 360, 40 tanden, 9° engagement
  • Asstandaard: 12×100 mm voor, 12×142 mm achter
  • Adviesprijs: € 999

Bron en meer info: mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments