MSC Zion tandem: de niche in de niche in de niche in de niche…

Samen sta je sterker
Tussen de regels door kunnen jullie lezen dat Kiona als ervaren stoker veel bijdraagt aan de handelbaarheid van de fiets. Dat is op de mountainbike, door de krappere bochten en lagere snelheden, nog belangrijker dan op de racer! Zou ze niet meedenken en meesturen, dan werd het voor mij moeilijk dit monster (en hier bedoel ik de tandem, laat daar geen verwarring over bestaan…) goed door het bos te slingeren. De solo rijders in onze nabijheid merken ook herhaaldelijk op dat we harder en soepeler door het bos gaan dan ze hadden verwacht.

Onze goede samenwerking nodigt ook uit tot gekke dingen doen. Bij het kruisen van een weg maken we zonder overleg vooraf in één keer een perfecte sur place. Stylo! We proberen zelfs met de tandem te bunnyhoppen, maar dat blijkt nog best lastig. We krijgen het geheel wel aan het hobbelen, maar nog niet in fase. Had ik al gezegd dat tandemen leuk is?

Samen en toch alleen?
Tijdens de rit merkt fotograaf Eric op dat “Het een verontrustend gezicht is als de piloot en stoker niet synchroon trappen”.

De dubbelkluts, we zouden het bijna vergeten! Eigenlijk geeft dat al aan dat we al aan het systeem gewend zijn. Sterker nog: we zijn het er over eens dat het een duidelijke meerwaarde heeft! Want, op het moment dat we krap om hoge stronken heen friemelen, houden we allebei, afzonderlijk van elkaar, onze eigen cranks in de gaten. Zo voorkomen we dat we ergens achter blijven haken. Bij een gesynchroniseerd trappaar is dat eerder geluk dan wijsheid. Goed dus! In moeilijke passages ben ik soms zo druk met sturen dat ik vergeet om te trappen. Maar ondertussen trapt Kiona vrolijk door. Zo houden we druk en momentum. Ook goed! Even verderop kan ik even aan mijn schoen pielen, zonder dat Kiona direct met haar voortanden in mijn rug beland. Fijn! En zelfs gezamenlijk opstappen wordt makkelijker.

De gevreesde onbalans in de pedaalcadans? Zowel zittend als staand merk ik het, maar niet zodanig dat de fiets oncontroleerbaar wordt. Natuurlijk is deze dikke fiets veel stabieler dan een racetandem. Maar toch. En ook achterop is de onbalans acceptabel. En als het echt moet kan Kiona direct even synchroniseren. Conclusie: het systeem vraagt nauwelijks gewenning en bewijst zijn meerwaarde op een mountainbiketandem. Voor gebruik op een agressieve racetandem raad ik het toch af. En met een slechtziende stoker zeker.

Mijn functionele twijfels zijn dus van tafel geveegd. Constructief is er echter nog ruimte voor verbetering. Regelmatig voel ik, met name bij het uitgaan van een bocht, dat Kiona’s vermogen ontbreekt. Eerst denk ik nog “Fijn hoor, als het er écht om gaat, moet ik weer alles alleen doen…”, maar wat blijkt: Het achterste BMX freewheel, nauwelijks afgedicht, heeft last van de vochtige koude. Daardoor grijpt deze soms niet aan. Hopelijk is dit een uitzondering, maar BMX freewheels staan helaas bij ons niet bekend als de best afgedichte…

Daarnaast zijn met name de voorste cranks met 170 mm ouderwets kort en maakt het systeem gebruik van “ouderwetse” vierkante trapassen. Dat is een bewuste keuze, de in-board trapaslagering en de dunne as geven tussen as en tandbladen meer inbouwruimte voor het freewheel. Als constructeur kan ik het echter toch niet laten om te mijmeren over een uitvoering met dikke holle assen en Schaeffler freewheels. Wie weet wanneer mijn vakbroeders bij MSC besluiten tot een redesign?

MSC heeft er wel goed aan gedaan dit systeem te combineren met een triple setup. Een tandem klimt langzamer en daalt sneller dan een solo. De grote bandbreedte van een moderne triple is dan meer dan welkom.

De schijn voorbij?
Nog een keer terugkomend op de kritische noten over het frame: Tijdens onze rit voelde fiets stabiel en voldoende stijf aan. Alleen bij het rijden (niet springen) van “twee-meter-dubbels” kreeg ik het idee dat de gemonteerde RockShox Revelation het in de rijrichting flink voor zijn kiezen kreeg. Gelukkig is de fiets in standaarduitrusting voorzien van een minder subtiele RockShox Domain, wat ons een iets meer gepaste keuze lijkt.

Kanttekening: RockShox geeft geen officiële vrijgave voor tandemgebruik op hun vorken. Enkel Marzocchi en wat kleine fabrikanten doen dit. In de praktijk rijden er echter vele mountainbiketandems rond met RockShox of Fox vorken.

Kiona meldde op haar beurt geen vage reacties van de achtervork. Maar onze testrit was maar kort en niet al te heftig. Ons teamgewicht is maar 125 kilogram! Over Alpiene ritten en over de lange duur kunnen we dan ook niks zinnigs zeggen.

Wat kunnen we bij deze relatief korte rit als eerste kennismaking dan wel zeggen? Deze fiets produceert pret! Het is erg leuk en erg uitdagend om met deze fiets te mountainbiken, hij nodigt uit om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is zo’n ding. Al snel blijkt, zelfs voor niet-tandem-newbie’s als wij, dat dat meer is dan je denkt! Had ik al gezegd dat tandemen leuk is?

Wa is da? ’t is VeloShiva!

Prijs per persoon per pret
Er van uit gaande dat tandems vooral door duo’s worden gekocht: Een Zion tandem kost jullie €3700. Een pak geld, maar voor de gemiddelde VZ lezer waarschijnlijk geen vreemd bedrag. Voor dat geld krijgen jullie voor twee personen fiets! Per persoon praten we dan nog over €1850. Voor sommige VZ lezers is dat de prijs van een wielset…

Daarbij rekenen we nog buiten het volgende: Had ik al gezegd dat tandemrijden leuk is? Zo niet, tandemrijden is zelfs twee keer zo leuk! En als een tandemrit het product is van twee personen, dan is de zogenaamde pretfactor per persoon precies √2.

Deel de €1850 door die pretfactor, en wat over blijft, is een prijs van €1308,15 per persoon per pret… koopje!

Nagekomen bericht: nu nóg nicher!
MSC kondigde al aan bezig te zijn met een versie 2.0 van het frame. Op de jaarlijkse beurs in Taipei is die inmiddels gespot. Details zijn nog niet vrij gegeven, maar we zien al een aantal wijzigingen. De achtervork is nu uit één deel en voorzien van een groter scharnierpunt. Daarnaast is een dubbele wentelaar toegepast en is er, geheel marktconform, een steekas en een groter balhoofd. Als laatste zien we S and S Couplings! Deelbaar voor transport… ze hebben er warempel nog een niche aan toegevoegd…

Meer informatie: www.mscbikes.com

Meer inspiratie: Wat kun je zoal met een mountainbiketandem?

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Eric Wictor

1 2

Geplaatst in Reviews en getagd met .
Tags:
Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Mooi testbericht van de MSC tandem. De onze is onderweg, nog even wat onderdelen monteren en hij gaat het bos in. Na 20 jaar MTB-tandem hebben we zelfs achtervering, ach ja de leeftijd wil ook wat :-)
De dubbelkluts-crankset hebben we maar weggelaten; het zal wel aan ons liggen maar we konden er niet aan wennen. Dus er komt een lekkere ‘old skool’ crankset op – wel van Middleburn, voor het mooi zal ik maar zeggen. Wordt vervolgd …..

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

haha, supercool!! Wat een apparaat! 8)

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Ik zou toch Kiona voorop zetten :)

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Dennis

Jaja, Kiona voorop – voor het uitzicht zeker? :-P

joostc
joostc
11 jaren geleden

Leuk testbericht en ik deel de ervaringen. Ons exemplaar is uitgerust met de wat robuustere Domain voorvork en iets zwaardere wielset. Aanschafreden was een eerdere testrit op de tandem van dubbelop en het grote niveauverschil tussen ons beiden met mountainbiken. We hebben er veel plezier van! Hoewel mijn stoker wel wat minder mountainbike ervaring heeft dan Kiona liggen de grenzen van grip en handelbaarheid ver en worden nog steeds opgerekt. We moeten nog wat trucjes leren. Overigens rijden we nu ook achter op de 150mm setting en dat bevalt i.c.m. de 160mm voor prima. De fiets is wat beter in… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden

Die customversie gaat morgen (3-5) “in productie” @Sector2Bikes. Tuurlijk mogen jullie daar een keer op rijden! Dan komen al die leuke snuisterijen ook eens echt op snelheid :-)

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden

Inmiddels hebben we de MSC grondig aan de tand kunnen voelen in de Vogezen, op de routes in de buurt van Xonrupt-Longemer en Gérardmer. Alles bij elkaar een prima ervaring: de stoere stoker (aka mijn echtgenote) is erg in haar nopjes met de soepele achtervering. Zeker nu deze op 147 mm veerweg staat en de druk in de Fox RP23 op 280 bar staat werkt die achterkant uitstekend. Wortels en kuilen verdwijnen niet helemaal maar het scheelt niet veel! Minder prettig is het deinen op de vlakke weg. Ik heb een stoker die prachtig ‘rond’ trapt maar toch zie je… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden

Naar verluidt (Sector2Bikes) heeft de Fox RP23 altijd neiging tot deinen omdat je hem niet helemaal “uit” kunt zetten, je kunt de demping alleen naar “Firm” zetten. Als dat op te heffen is, is het leuk maar voor ons geen halszaak. Het is overigens een Velocity Tune L, Rebound M en Boost Valve Tune 225, wat dat ook allemaal moge betekenen. Is shimming hetzelfde als volumevermindering? Het stuur was duidelijk meer dan 660, tegen de 700 aan. Ik heb het juist ingekort, elke kant pakweg 2 cm eraf want ik vond die bezemsteel irritant. Nu is het met Ergon-grepen heel… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Lars

@Lars die demper hebben als extra laten meekomen met de fiets vanwege de instelmogelijkheden, normaal zat er volgens mij een RP2 o.i.d. in. De 2013-versie heeft overigens (even gespiekt op de MSC-site) een “RS Monarch RL HV”. JoostC heeft eenzelfde tandem met de standaard demper, ik zal hem vragen welke Velocity Tune hij heeft. Het zou natuurlijk best kunnen zijn dat ze bij MSC in Spanje deze demper (vanwege de niet-standaard levering) van een gewone fiets hebben geplukt en meegestuurd. Ik moet bekennen dat ik in demperzaken een volstrekte leek ben, ik moet alle informatie (waarvoor veel dank aan jou… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
10 jaren geleden

Ja, dat klopt Lars. Helemaal. Een kleiner volume maakt overigens de veerkromme van de demper wat progressiever – zou kunnen helpen in dit geval. Het deinen is vooral een kwestie van veerconcept + 2 evt. synchroon trappende rijders. Je zou iets met een harde lockout kunnen monteren, maar vragen bij TF of ze de platform werking in z’n geheel wat sterker kunnen maken lijkt me nuttiger (echt lockout kan ik persoonlijk echt niks mee….). Evt. is de upgrade naar een CTD Remote demper de moeite wel waard.

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Eric W

Eric, wat zou die CTD-demper in ons geval bijdragen en wat vind je van Lars’ suggestie om een Velocity Tune M of H te proberen? Daarnaast: kun je mij als leek uitleggen wat nou precies een platformwerking is? Dit fenomeen wil mij nog steeds niet duidelijk worden en ik leer heel graag bij! Momenteel staat onze RP23 overigens op ProPedal stand 2, op aanraden van JoostC die eenzelfde instelling gebruikt en oneindig veel meer van dempers weet dan ik!

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Lars

@Lars: mooi, die remote achterop :-) Die is er inderdaad! Een harde lockout is niet perse nodig, het deinen merk je vooral op de straat en daar blijven we het liefst zoveel mogelijk van weg met deze fiets :-P Een hogere mate van Velocity Tune zal het deinen vermoedelijk ook wel wat verminderen en anders is het ‘pech gehad’. Ik had me w.b.t. het stuur eerder niet gerealiseerd dat dit 50 (!) mm rise heeft, da’s inderdaad een fiks stuk meer dan wat ik nu heb. Alleen jammer van die 25.4 mm maar wellicht is er nog wel een ander… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
10 jaren geleden

Ik denk dat een CTD nuttiger is omdat je de drie platform standen (uit / beetje / veel) on-the-fly of zelfs met een remote kan selecteren. T stand op makkelijke bospaden, D stand op ruigere stukken, C op de weg… bijvoorbeeld. Bij de RP23 heb je aan of uit, waarbij je de ProPedal stand in de ‘aan’ modus ook nog af kan stellen. Ik vind het goed bedacht, maar je kan dus niet meer/minder platform kiezen tijdens het rijden. Althans, ik zou met het zoeken naar die draaiknop ongetwijfeld in de sloot landen. Potentieel nadeel van RP23 is ook dat… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Eric W

@Eric, dank voor je snelle reactie. Zelf hebben we tussen de standen 0-1-2 van de ProPedal nog niet zoveel verschil kunnen merken. We knallen ook niet door de veerweg heen, maar …….. de demper staat nu wel op 300 bar, het absolute maximum. Als ik het goed heb begrepen is (wat) minder druk beter omdat de demper dan subtieler reageert. Bij een Velocity Tune M of H zou je – wederom: als ik het goed heb begrepen – met minder druk toe moeten kunnen. En excuus voor mijn noobie-vragen maar wat moet ik verstaan onder ‘zeer lage snelheids compressiedemping’? Zoals… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
10 jaren geleden

Er is vast ook genoeg dat je mij uit kan leggen. Mijn enige tandemervaring resulteerde overigens in een gebroken hand ;) Je hebt helemaal gelijk: met meer compressiedemping (M of H tune) kan je met minder druk in je luchtkamer toe. Dat komt de levensduur van o.a. je pakkingen ten goede, en zal de respons van jullie achtervering waarschijnlijk inderdaad wat verbeteren. De zwaardere Velocity Tune zal je ProPedal niet beïnvloeden, maar met wat minder druk zal de statische inzakking (sag) wat meer zijn. Dan is je balhoofdhoek ook weer een heel klein beetje flauwer ;) Dat je niet zo… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Eric W

Op BikeMotion heb ik het dempervraagstuk aan Sabma voorgelegd. Hun suggestie: eerst maar eens de luchtkamer verkleinen door er een ‘insert’ in te zetten. Dat zou naar hun idee al een verbetering moeten opleveren. Helpt dat niet (voldoende) dan gaan we over op plan B: een demper met Velocity Tune M zien te vinden. Zo’n insert kost weinig dus dat is zeker de moeite waard om te proberen!

Jeroen
Admin
Jeroen
10 jaren geleden
Reply to  dubbelop

Interessant… keep us posted!

Eric W
Admin
Eric W
10 jaren geleden

Edit: ik las net een stukje waaruit blijkt dat ook bij CTD dempers de demping in de C stand serieus kan variëren van merkt tot merk. Komt er denk ik op neer dat je in de eerste plaats een bedrijf als TF hele specifieke eisen voor moet leggen,

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Eric W

De demper is inmiddels een beetje aangepast met een ‘spacer’ maat medium. Dat lijkt de werking iets strakker te maken maar veel verschil is er nog niet. Suggesties van Sabma: kleinere luchtkamer en dikkere olie erin. Een aanpassing die meer effect sorteert is de vervanging van het standaard balhoofdstel door een exemplaar van http://www.WorksComponents.co.uk met 2 graden ‘verzet’. Daardoor hebben we nu een balhoofdshoek van 71 graden i.p.v. 69 graden. Ik had nogal last van ‘wheel flop’ door de kleine balhoofdshoek – samen met een Fox-vork die 37 mm offset heeft én een 57 mm band was de naloop ongeveer… Lees meer »

joostc
joostc
10 jaren geleden

Hallo Marten e.a., Ik lees dit allemaal nu pas, maar we hebben natuurlijk wel tussentijds met elkaar gesproken en gereden! Onze bike heeft een RP23, met mogelijk een iets groter luchtkamer en andere tuning. Wij hebben een compression tune hoog en een rebound tune middel, aangegeven door een sticker op de demper met 3 balkjes naast elkaar waarvan er eentje gekleurd is. Wij rijden in de meeste gevallen rond de 250psi en op de propedal in standje 3. We merkten al dat jouw tandem niet alleen anders stuurt nu, als gevolg van het nieuwe balhoofd, banden en hogere stuurpen, maar… Lees meer »