Tekst: Remco van den Heuvel // Foto’s: Arjan Kruik
Ere Research Tenaci GT25: is lager ook lekkerder?
Als rasechte mountainbiker zag ik in eerste instantie met lede ogen aan dat in mijn vaste ploegje bossencrossers de een na de ander een gravelbike kocht. Maar natuurlijk ben ik uiteindelijk zelf ook voor de bijl gegaan. Op de West-Brabantse veldritten die m’n fietsmaten en ik ieder zondag rijden, zitten flink wat rechte stroken en asfaltsecties. En dan is het niet verkeerd is om lekker diep te kunnen zitten. Maar afgezien van die diepe zit, doet m’n mountainbike verder eigenlijk alles beter dan m’n gravelbike: sturen, tractie, grip, comfort.
Nou is dat laatste wel een dingetje. Alhoewel ik weet dat hoge carbon velgen doorgaans minder comfort bieden dan lage carbon velgen, vind ik hoge velgen wel dik staan. Toen ik de lage Tenaci GT25’s van Ere Research binnenkreeg met het verzoek om ze te testen, heb ik het omgedraaid: als je lage velgen combineert met brede banden, ziet het geheel er namelijk minstens zo dik uit. En het mooie is: die combinatie rijdt nog subliem ook. Onverwacht subliem, zeg ik er gelijk bij. Ja, meer grip en comfort had ik vooraf wel verwacht. Maar meer snelheid? Dát zeker niet. En toch heb ik, in combinatie met een 50 millimeter brede Schwalbe G-One R aan de voorkant en een even brede G-One RS aan de achterkant, verschillende PR’s gereden!

Carbon wielen voor nog geen duizend euro
Eerst even wat informatie over de wielen zelf. Allereerst de prijs: die is met nog geen duizend euro zeer aantrekkelijk. Met name omdat er nergens bezuinigd lijkt te zijn. De set, die op op mijn weegschaal 1.554 gram doet, ziet er rondom hoogwaardig uit. De carbon velg is netjes afgewerkt en wordt af fabriek geleverd met tubeless-ventielen en velglint. De spaken en spaaknippels zijn van het Belgische Sapim, de naven komen uit eigen huis. Ze draaien op gesloten industrielagers, de vrijloop werkt met twee getande ringen met 36 aangrijppunten. Mocht je dat te weinig vinden: Ere kan ook ringen leveren met 54 aangrijppunten. De testwielen hebben een Shimano HG-body, maar Ere levert ze desgewenst ook met Shimano Microspline en Sram XDR.
De zowel in hoogte als (binnen)breedte meet de carbon velg 25 millimeter. De flanken zijn voorzien van een subtiel haakje. Zo kunnen volgens Ere zowel racefietsbanden op hoge druk en gravelbanden op lage druk gebruikt worden. Tubeless uiteraard, alhoewel niemand je tegenhoudt als je een binnenband wilt gebruiken. In beide gevallen helpt de brede, afgeplatte velgrand om stootlekken te voorkomen. Ere heeft dusdanig veel vertrouwen in de kwaliteit van z’n wielen, dat het merk een levenslange garantie biedt. En voor gevallen die buiten de garantie vallen is er een genereuze crash-replacement-regeling, met een korting van vijftig procent op de nieuwprijs. Netjes.









Hoe bevallen de Ere Tenaci GT25’s?
Banden omleggen: probleemloos
Met tubeless heb ik een haat-liefdeverhouding. Als het omleggen en op druk brengen probleemloos verloopt is tubeless top. Maar lukt dat niet, dan krijg ik er de zenuwen van. Te ruime passing, te krappe passing, tot mijn soms grote frustratie ik zie het allemaal nog steeds langskomen. Bij de Ere Tenaci GT25 in combinatie met de hierboven genoemde G-One R en G-One RS van Schwalbe speelt dat gelukkig niet. Beide banden heb ik zonder al teveel moeite omgelegd en met een vloerpomp op druk gebracht.
Ik heb de wielen drie maanden in gebruik gehad en er gedurende die periode zo’n 1.500 kilometer mee afgehaspeld. Soms over asfalt, maar het merendeel over gravelwegen en bospaden. Bij die laatste moet je ook denken aan mountainbikeroutes. En dan niet die nieuwerwetse, gladgewalste slingerparkoersen, maar de klassieke rechttoe rechtaan mountainbikeroutes, met wortels, kuilen en zo nu en dan een haakse bocht. Daar komt een gravelbike, zeker als die op 50 millimeter banden staat, uitstekend tot zijn recht.
Met 1.554 gram zijn de Tenaci GT25’s lekker licht en kom je snel op gang. Maar echt euforisch, zoals bij sommige ultralichte gravelwielsets, is de acceleratiebeleving niet. Ook als het gaat om sturen doen deze Hollandse hoepels nauwkeurig en zonder nukken hun ding. De stijfheid lijkt in orde. Althans, als ik die op mijzelf betrek, met mijn gewicht van nog geen tachtig kilo. Ik heb ik geen moment het idee gehad dat de wielen overdreven vervormen bij stevig aanzetten of hard insturen. Ook qua sterkte valt er niets op de wielen aan te merken. Alhoewel ik toch regelmatig een wortel zó hard geraakt heb dat deze met een luide kloenk tegen de velg klapte, is er geen schade. Niet aan de velg, niet aan het wiel als geheel en óók niet aan de band.
Comfortabeler én snel
Ondanks de ervaren stijfheid en sterkte zitten de Tenaci GA25’s met hun brede en lage velgen aan de comfortabele kant van het spectrum. Met direct de relativerende opmerking, dat het rijcomfort slechts in geringe mate door de wielen bepaald wordt; de banden spelen hierin een veel grotere rol. En al helemaal de soepele en maar liefst vijftig millimeter brede G-Ones waarmee ik deze gravelwielen van Ere heb getest. Even over die banden: alhoewel ik vooraf nogal sceptisch was over het nut van zulke brede rubbers op een gravelbike, ga ik voorlopig niet meer terug naar smaller.
De reden: ik ben met die brede G-One R en G-One RS snéller dan met de smallere, veertig millimeter uitvoeringen van dezelfde banden. In combinatie met de Tenaci GA25’s heb ik met die brede rubbers zowel in het bos áls op asfalt verschillende PR’s gereden. Who needs aero? Voor de liefhebbers van data: op onverharde wegen en paden met een druk van 1,2 bar voor en 1,3 bar achter, op asfalt 1,7 bar voor en 1,8 bar achter. En vergeet daarbij niet dat de combi van de Tenaci GA25 en de vijftig millimeter G-One behalve sneller tevens gripvaster en comfortabeler is. Win win win.


Conclusie
Als testfietser van Velozine leer ik telkens weer bij. Regelmatig ervaar ik dat diep ingesleten aannames minder hard blijken te zijn dan ik altijd dacht. De test van de Ere Tenaci GT25 vormt zo’n leermoment. Want eerlijk is eerlijk: als ik zélf in de markt zou zijn voor een nieuw paar gravelwielen, dan zou ik altijd gaan voor hoge velgen. Die zien er dik uit. En dik is mooi. En sneller, ook dat. Want aero. Maar de lage velgen van de Tenaci GT25’s van Ere gooien dat beeld overhoop. Immers, ondanks dat deze wielen niét aero zijn, heb ik er wel verschillende PR’s mee gereden.
Niet dat die snelle tijden volledig te danken zijn aan de wielen. Ook en waarschijnlijk zelfs voornamelijk komen die op het conto van de vijftig millimeter G-One’s van Schwalbe waarmee ik de Ere-wielen heb getest. Ook weer zoiets: het was mijn vaste overtuiging dat zulke brede gravelbanden nooit sneller kunnen zijn dan de veertig millimeters waarmee ik normaal rij. Maar het tegendeel blijkt waar. En dat geeft maar weer eens duidelijk aan, dat conventies uit de wielrennerij niet een-op-een overgenomen kunnen worden op de gravelbike.
Terug naar de testwielen: wie op zoek is naar lichte, snelle, comfortabele en degelijke gravelwielset voor een scherpe prijs, kan niet om de Tenaci GT25 van Ere heen. Wat deze Nederlandse wielbouwer voor nog geen duizend euro in de markt zet, verdient niks dan lof. Al helemaal omdat de garantie bovengemiddeld goed is: levenslang en met een royale crash-replacement-regeling voor schade die buiten de fabrieksgarantie valt.
Ere Research Tenaci GT25-gravelwielen: prijzen en specificaties
- Prijs: € 999,00
- Wielmaat: 700c
- Gewicht:
- Voorwiel: 707 gram
- Achterwiel: 847 gram
- Complete wielset: 1.560 gram (opgave Ere Reserach) 1.554 gram (gemeten)
- Velg: carbon
- Hoogte velg: 25 mm
- Buiten-/binnenbreedte velg: 32 mm/25 mm, velgflank met haak
- Spaken: Sapim CX Leader, 24 stuks, roestvast staal, double butted, 2 x gekruisd
- Spaaknippels: Sapim Double Square, aluminium
- Naven: Ere Research Iona SL met Ere-lagers
- Cassette-body: Shimano HG (Shimano Microspline en Sram XDR ook leverbaar)
- Vrijloop: vertande ringen met 36 tanden (54 tanden optioneel verkrijgbaar)
- Remschijfmontage: centerlock
- Maximaal systeemgewicht (rijder plus bike): 130 kg
- Garantie: levenslang (eerste eigenaar), 50 procent crash replacement-regeling
Meer informatie: ereresearch.com
















