Bikemotion 2013 – Roundup: de crisis is voorbij?

Met dank aan het slechte weer! Of had daar er op de plek van het uitroepteken een vraagteken moeten staan? Misschien is beide even veel waar. Wat vrijdagmiddag voorzichtig leek te beginnen werd in de loop van de dag gewoon een drukke beursdag. Ook zaterdag en zeker zondag was het drukker dan het voorgaande jaar. Daarmee is de trend van het teruglopend aantal bezoekers in de voorbije jaren definitief doorbroken.

BM2013_04

Uiteraard verkozen veel fietsers de beurs in plaats van het overspoelde bos dit weekend, dus ja; het weer speelde wel degelijk een rol. Maar, dit jaar waren er voor velen ook genoeg redenen om naar Utrecht te komen. Uiteraard waren de nieuwigheden al lang en breed bekend dankzij de vervroegde onthullingen van dat wat men in 2014 kan verwachten. Dat begint elk jaar, zo lijkt het, steeds vroeger en echt nieuws is dan op een EuroBike nog zeldzaam, laat staan op de Nederlandse beurs. Toch is de BikeMotion voor velen de eerste mogelijkheid om het nieuws zelf ook daadwerkelijk te aanschouwen. Het zelf zien en in sommige gevallen zelf uitproberen is nog altijd een groot goed voor veel fietsfanaten. Voor de mountainbikers vormde deze beurs de mogelijkheid om eens bij de fabrikanten of distributeurs te gaan informeren naar die nieuwe wielmaat die de industrie ogenschijnlijk met weinig aarzeling omarmt. Dit in tegenstelling tot de 29ers die uiteindelijk pas na jaren omarmt werd, alsof het je schoonmoeder betrof. Daarnaast bleek de opmars van de fatbikes voor sommigen interessant, waar het voor anderen enkel verbazing en vraagtekens opriep. Voor de racefietsers waren er volop racefietsen met schijfremmen te zien; opvallend genoeg bij de meest traditionele merken…

Links en rechts hoorden we dan ook positieve reacties van standhouders op deze editie van Benelux’ grootste fietsbeurs. Uiteraard voorzichtige reacties, we zijn immers nuchtere Hollanders. Ergens is de voorzichtigheid ook te begrijpen. Een drukke beurs vertaald zich niet per definitie in meer omzet. Andersom is echter ook waar; geen bezoek is zeer zeker geen gunstig seizoen tegemoet gaan. Laten we het dan toch maar positief bekijken; aan de toestroom afgemeten kunnen we zeggen dat de crisis voorbij is! En wat de pers, wij dus, zegt, is uiteraard waar. Dat weet iedereen.

Kritiek was er echter ook. Drie van de vier hallen liggen achter elkaar, waardoor het bij opening achterin nog uren stil bleef om aan het einde van de dag het omgekeerde te zien. Dat is niet altijd even gezellig. De beurs is ook nog redelijk vroeg in het najaar en zodoende is het elk jaar maar weer de vraag of het publiek het laatste mooie weekend van het jaar mee pikt voor een lange tocht buiten, of dat guur weer zoals dit weekend, de mensen massaal laat afbuigen naar Utrecht. Een verschuiving naar een later tijdstip in het najaar zou wellicht meer garantie op kloteweer en dus beursweer geven. Voeg daarbij een groots indoor testtrack en je hebt meer zekerheid van toestroom. Nu dwarsboomde het genoemde ideale beursweer de mogelijkheid om de pumptrack, die buiten lang, te benutten. Jammer; de hallen naast hal 9, 10, 11 en 12 stonden tijdens deze beurs leeg.

Eerlijk is eerlijk, de organisatie heeft ook geleerd van het verleden en dat juichen we dan ook van harte toe. Eerdere pogingen om die paar ambachtslieden die Nederland rijk is, een podium te geven, kwamen niet briljant uit de verf. Dit jaar was dat anders. Op een prominente plek vooraan in hal 10 lieten diverse vaklui hun kunsten live zien op de stand met de titel ‘Men at Work’. Zo zagen we wielenkoning Ernie Frieke er wielen bouwen voorzien van alle uitleg die het publiek maar wenste, lijmde Richard Nieuwhuis van A.Dugast de nodige tuups en was Blacksmith’s Patrick Vijl aanwezig met al zijn gereedschappen om op de beurs een frame te bouwen. Dit alles trok veel bekijks en dit succesnummer mag volgend jaar zeker in de herhaling!

Deze editie gemist? Geen nood, gelukkig hebben we de foto’s nog!

BM2013_05
Shimano Di2 legbatterij!

BM2013_06
“Kiek Gerrit, ik zin ut tog? Skijve, deh wordt ut! Ge moet er allin in gelove!”

BM2013_08
Ik krijg altijd zin in m’n ontbijt als ik dit blad zie…

BM2013_12
Men at Work: Richard Nieuwhuis ‘colt nog ene tube!’

BM13_Blacksmith

BM2013_14
Men at Work: Blacksmith’ Patrick Vijl nam nagenoeg zijn hele werkplaats mee naar de beurs!

BM2013_16
De Belkin teambus was er ook. En ook de overjarige, incourante kledij met Giant sponsoring. Volgend seizoen prijkt ‘Bianchi’ op de shirts.

BM2013_17
Agent Toby undercover als fietsliefhebber… op onderzoek bij Specialized.

BM13_Trek-GF
Project One van Trek; kleuren naar keuze. Zo te zien hebben ze bij Trek de open brief van Lars ontvangen…?

BM13_Trek-Project01

BM13_Surly
Fatbikes. Voor sommige bezoekers een interessante ontwikkeling, voor minstens zoveel beursgangers riep het meer vragen op dan er beantwoord werden.

BM13_Roubaix-Disc
Heel 2014: carbon + smalle banden + schijfremmen

BM13_Rollei
Vroeger al berucht om hun compacte kwaliteiten, nu een geduchte GoPro concurent?

BM13_Pyga
Pyga, da’s toch Afrikaans voor ‘Die kan mij hebben!’, of heb ik het nu mis?

BM13_POC
Binnenkort ook voor de wegrenner, team Garmin en mensen die gezien willen worden…

BM13_Niner
Niner’s bastaart… hij mag er zijn!

BM13_NagTrp-II
In de categorie; ‘Dat niemand daar eerder op is gekomen!’: TRP’s Spyre mechanische schijfrem waarbij beide zuigers worden geactueerd.

BM13_Mag-caliper
Magura’s nieuwe Gustav nadert productie? Jarno Veerhoek – Magura’s rijdend testcentrum – liet ons even kort kennismaken met dit pre-productie model….

BM13_Leernicht
In stijl naar de leatherparty…

BM13_Lake
Lake; nu in Nederlandse handen! Bij distributeur Juncker toonde ze onder andere dit nieuwe model voor cyclocrossers. Geen ronde pinnen maar scherpe metalen plaatjes voor de nodige bite tijdens het klunen!

BM13_Giant-CX-Thru
Heel 2015 (?): schijfremmen èn steekas op de cyclocrosser…

BM13_Ernie-II
Men at Work: Ernie heeft flow!

BM13_DeRosa
Nieuw! Oh nee, toch niet…

BM13_Cube
Jij wilde een oranje fiets, krijg jij een oranje fiets!

BM13_Agu-Magnum30ies
Iets met oud, liefde en niet roesten…?

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Pieter d’Haens & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Specials.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Lars
Editor
Lars
10 jaren geleden

Toby :-D

Mark
Editor
Mark
10 jaren geleden
Reply to  Lars

euh….Mega Toby fan?

Lars
Editor
Lars
10 jaren geleden
Reply to  Mark

nope, maar ik vond de gelijkenis wel erg treffend :-)

Overigens denk ik dat hij zich een tripje had kunnen besparen… ik weet zeker dat ie het liefst deze zou afraggen :-D

icycle
icycle
10 jaren geleden

Door het “ideale beursweer” niet op de pumptrack en het testparcours kunnen rijden?? Sinds wanneer laat de stoere Velozine-crew zich naar binnen jagen door een paar regendruppels? Alleen de zondag was te slecht om te rijden (met name de wind speelde parte), op vrijdag, zaterdag en maandag zagen wij hele blije gezichten buiten :-) En sowieso is onze Bikeparkitect pumptrack natuurlijk een all-weather baan met volop grip, ook bij een heerlijk Hollandse regenbuitje!
Voor wie het gemist heeft, zijn er altijd nog de foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.617684094940828.1073741832.193926597316582&type=1&l=c34a47d9c3

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden
Reply to  icycle

Ja, ik heb nog een paar rondjes kunnen draaien op de pumptrack op een bmx-je van Icycle en die baan liep echt heel goed!! Helaas niet meer toegekomen aan de mtb-hindernissen, maar die zagen er ook leuk uit.