Project-S: finished!

In de serie Project-S stelden we al eerder een aantal componenten aan jullie voor, die volgens ons een wellicht onverwachte, maar mooie mix zouden vormen voor een op te bouwen ‘XC meets Enduro’ fiets. Het enige, essentiële, onderdeel wat in die serie nog ontbrak en waar menigeen nieuwsgierig naar was, was het frame. Het is een Stumpjumper FSR geworden, met 130 mm veerweg, geselecteerd op basis van zijn (soort van…) Velozine blauw-oranje kleurstelling.

fsr03

fsr04

Naast de eerder voorgestelde X-Fusion Trace vork, de Shimano Saint remmen en derailleur, de DT Swiss Tricon wielen en niet te vergeten de Syntace cockpit, is de fiets voorzien van een S-Works crankstel wat voorzien is van een XX1 spider met 30t tandwiel (een van de weinige singlering opties voor dit crankstel), een 10-speed Shimano XT 11-36 cassette en een Specialized Command Post. De combinatie van een dropperpost en een vork die in veerweg te verstellen is tussen 110 en 140 mm, maakt dat de fiets ofwel XC-scherp ingesteld kan worden of laid-back voor het betere naar beneden rij werk.

fsr02

fsr05

fsr06

fsr07

fsr08

fsr09

fsr10

Puntjes van aandacht? Met een kort ritje naar het bos om de foto’s te maken als enige referentie tot dusver, kan ik nu al een aantal zaken opnoemen die nog niet helemaal lekker zijn aan de fiets. Zo is de stuurpen, die volgens de Syntace website alleen in maten tussen 30 en 80 mm verkrijgbaar is, op mijn fiets toch echt 90 mm. Als ik de meetlat ernaast hou, dan neigt die zelfs eerder naar 95 mm! Euhm, Deutsche grundlichkeit Syntace? Hoedanook, in deze set-up is de stuurpen voor mij net even iets te lang en dat merk ik met name in hoe moeilijk het voorwiel van de grond wil komen als ik een wheelie probeer te doen. Daar ga ik dus nog een 80 of 70 mm pen voor zoeken.

De Command Post is een ander zorgenkind. De zadelpen zelf functioneert prima, maar de kabelloop is op zijn zachtst gezegd voor verbetering vatbaar. Doordat de kabel aan de (bewegende) kop van de pen vastzit, moet je rekening houden met beweging van de buitenkabel als je de zadelpen versteld. Dat is in basis al een niet zo nette oplossing. Daarbij komt de kabel aan de onderkant van de bovenbuis uit het frame, pal boven de Fox demper, en moet dan met een moeilijke bocht naar de kop van de zadelpen. Om enigszins cleane lijnen te houden, heb ik de kabel met tie-wraps aan bovenbuis en zitbuis vastgezet, maar het resultaat is dat bij het omlaag zetten van je zadel er een hele hoelahoep van de kabel gemaakt wordt, die verhindert dat je nog fatsoenlijk de pedalen rond kunt trappen. Specialized heeft inmiddels wel een Command Post met interne kabelloop, waarmee dit probleem opgelost is.

Na deze finetuning puntjes gaan we de fiets in de Ardennen maar eens goed op zijn donder geven. Ik ben benieuwd of hij voldoet aan de verwachtingen…

fsr01

Tekst & foto’s: Coen de Jongh

Posted in Project-S, Specials.
  • Nog wel even je achterderailleur aanzetten 😉

  • Gaaf ding! Ik weet nog wel een paar leuke paadjes in Malmedy 😉

  • Wat zijn ze nieuw nog mooi. Bijna zonde om te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.

  • Eigenwijze combinatie van spulletjes. Maar, als ik even kritisch mag zijn: naar mijn smaak niet heel erg één geheel…

  • Het zit gelukkig wel vast, mateis! Maar waar doel je op?

  • Ik denk gewoon de kleur van de vork, spaken en kettinggeleider, zwart was in mijn ogen mooier geweest. Het lijkt mij mooi om bij deze framekleuren alles verder zo gedekt/zwart mogelijk te houden. Maar da’s wel klagen op hoog niveau, als je begrijpt wat ik bedoel… Ik ben wel benieuwd hoe die er in het echt uit ziet! 😉