MTB Utrechtse Heuvelrug voert rijvaardigheidsbewijs in!

vignetNPUH_rood150april

Ja… kikker in je bil inderdaad! Natuurlijk was onderstaande berichtgeving over het rijvaardigheidsbewijs op de Utrechtse Heuvelrug één grote 1 april grap, maar wel een met een serieus randje. Lees daarover meer in dit artikel.

In de afgelopen maanden las je hier een aantal artikelen over de nieuwe mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug. De routes zijn prachtig, onze crew is er regelmatig te vinden. Alleen de twee leuke jumps, die op de Amerongen route lagen, zijn verdwenen. De organisatie die de routes beheert, Stichting Mountainbiken Utrechtse Heuvelrug (afgekort: SMUH), heeft ze verwijderd, nadat diverse mountainbikers er een flinke smakker hadden gemaakt. Door onze goede contacten met de stichting kwamen we hierover met ze in gesprek. Wat bleek: achter de schermen gebeurde er al van alles. En vandaag gaan die schermen weg…

SMUH: “Technische secties verdienen een plek op de Nederlandse mountainbikeroutes. Ze verhogen het plezier van de technisch vaardige bikers. En ze brengen de sport op een hoger niveau.

Daarom start SMUH met de bouw van een aantal technisch uitdagende trail- en houtsecties parallel aan de hoofdroute. Deze worden gemarkeerd met rode herkenningstekens, zoals gebruikelijk in bikeparks. Het ontwerp is in handen van onze vaste ontwerper en de verwachte openingsdatum is medio 2015.”

Alleen te rijden mét het extra rijvaardigheidsbewijs!
SMUH gaat de routes dus uitbreiden met extra technische uitdagingen! Respect voor een organisatie, die haar nek uitsteekt om ook de gevorderde rijder te plezieren. Maar dit is nog niet alles, want SMUH neemt ook haar verantwoordelijkheid voor de bikers die dit ook willen, maar nog niet kunnen:

vignetNPUH_rood
Het rode vignet dat als rijvaardigheidsbewijs gaat dienen…

Het rode vignet: Eerst verdienen, dan kopen

SMUH: “Naast het bestaande, groene, vignet, dat geldig blijft voor de routes in haar huidige vorm, introduceren wij het rode vignet. Met dit vignet krijg je ook toegang tot de technische secties. In tegenstelling tot het groene vignet, is het rode vignet niet zomaar te koop. Dit wordt verkrijgbaar tijdens speciaal georganiseerde skill-rides, die starten na opening van de nieuwe secties.

Onder leiding van gekwalificeerde instructeurs train je je technische vaardigheden en na een geslaagde proeve van bekwaamheid word je in staat gesteld om het rode vignet aan te schaffen. Het is dus een rijvaardigheidsbewijs.

Het rode vignet geeft toegang tot de complete routes inclusief de technische secties. De prijs bedraagt € 22,50 per jaar, of € 15,- voor de mensen die al een groen vignet gekocht hebben.”

Vijftien Euro bijbetalen voor ‘wat extra zand- en houtwerk’ lijkt een fors bedrag, maar vergeet niet: van dit geld worden én de secties, én de rides, én extra informatieborden rond de secties en parkeerplaatsen betaald. Dit alles heeft natuurlijk alleen zin als de secties de moeite waar zijn. Dus: wat mogen we verwachten?

SMUH “We hebben bewust gekozen voor de kleur rood. Verwacht dus geen “roadgaps”, maar als je de jumps al leuk vond, dan ga je dit fantastisch vinden!”

10365595_635617643210936_629342532114997999_o
De originele springbultjes in aanbouw. Bron: Vrijwilligers MTB Utrechtse Heuvelrug

De aanleiding
Hoe is dit alles eigenlijk tot stand gekomen?

SMUH: “De originele jumps vormden uiteindelijk de aanleiding voor het plan dat we nu gaan realiseren. Die jumps zorgden al in de bouwfase voor discussie, en ze zijn verwijderd nadat enkele bikers er zijn gecrashed. De conclusies waren toen: ze zijn te moeilijk en gevaarlijk. Dus moesten ze wijken.”

Maar wie bepaalt eigenlijk wat ’te moeilijk’ en ’te gevaarlijk’ betekenen? Dat is nogal persoonlijk. Wat voor de één gegarandeerd eindigt in een trip naar de tandarts, levert de ander puur plezier. De moeilijkheid zit’m in de mix! Ook na het verwijderen van de jumps bleef SMUH met dat dilemma worstelen.

SMUH: “We ontvingen veel teleurgestelde en zelfs boze reacties op het verwijderen van de jumps. Het feit dat ze er initieel überhaupt waren, bewijst dat SMUH ook de gevorderde biker serieus neemt. Dat zette ons aan het denken: We willen zoveel mogelijk bezoekers op onze trails. Iedereen met een vignet is welkom. Maar onervaren rijders die hun skills en de passages nog niet goed kunnen inschatten, verslikten zich in de sprongen, met alle vervelende gevolgen van dien. Er was zelfs een risico op juridische problemen. We zijn op zoek gegaan naar een betere mix en we menen die hiermee te hebben gevonden.”

Kritische noot: het gaat over technische skills. Wij vroegen ons af het niet mogelijk is om gewoon ook een KNWU licentie als bewijs van rijvaardigheid te accepteren?

SMUH: “Nee. We hebben het wel overwogen. Wie echter goed kijkt naar de KNWU licentiestructuur, ziet dat één licentie toegang geeft tot de disciplines weg, cross en mountainbiken. Dat zou betekenen dat ook niet-mountainbikers met een licentie zónder proeve van bekwaamheid de secties mogen rijden. Dat is niet verantwoord. Daarnaast hebben we vastgesteld dat ook veel Nederlandse XC-racers technisch niet per definitie vaardig zijn om de secties veilig te rijden.”

“Gesteggel”
Het woord “veilig” valt. “Juridisch” en “verantwoordelijkheid” kwamen al eerder langs. Hoe is dat nu afgedekt?

SMUH: “Juridisch gezien is een routebeherende instantie niet aansprakelijk te stellen voor ongevallen, tenzij de organisatie aantoonbaar in gebreke is gebleven op het gebied van waarschuwingen en onderhoud van de route. Maar niets kan voorkomen dat een mountainbiker een goede beheerder toch probeert aan te klagen na een ongeval. Het juridische gesteggel dat dan ontstaat, is voor alle partijen vervelend.

Onze ervaringen met de bouw van onze routes en ons leger aan vrijwilligers tonen echter aan dat onze kracht ligt in samenwerken in gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom kiezen wij voor een andere, positieve benadering. Met onze rides nodigen we de bikers letterlijk uit om zichzelf technisch te komen verbeteren op onze routes. We werken zo in een sfeer van vertrouwen, en dat voorkomt 99% van de problemen.

En mocht het toch zover komen: we werken samen met professionele trailbouwers en gekwalificeerde instructeurs. We markeren de secties en als allerbelangrijkste: we bieden de biker een unieke mogelijkheid om ongelukken te voorkomen. Dit alles maakt onze juridisch positie sterk. Maar genoeg daar over.

De toekomst!…?
Terug naar de trails! Brutale vraag nog: Na rood volgt… zwart?

SMUH: “We sluiten niks uit voor de toekomst. Maar we concentreren ons nu op het realiseren van rood.”

SMUH verbaasde ons al eerder met haar daadkracht. Met deze nieuwe stap, snel na de opening van de routes, gaat ze nog veel verder. Niet iedereen zal blij zijn met het rijvaardigheidsbewijs, maar SMUH kiest toch bewust deze weg om technisch uitdagender routes te kunnen aanbieden. En dat is iets waar niemand bezwaar tegen kan hebben! SMUH stelt een voorbeeld aan alle routebeheerders in Nederland: “Onder de juiste voorwaarden is er veel meer mogelijk!” Velozine hoopt dat dit voorbeeld de navolging krijgt die het verdient!

Tekst: Lars Vogelenzang

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments