Rijvaardigheidsbewijs? Was het maar waar!

Ja… kikker in je bil inderdaad! Natuurlijk was onze berichtgeving van gisteren over het rijvaardigheidsbewijs op de Utrechtse Heuvelrug één grote 1 april grap. Een grap die ontstond toen we met zowat de hele crew op de route van Amerongen aan het fietsen waren en er achterkwamen dat de jumps weg waren. In een “wij weten alles beter” momentje bedachten we toen, dat er wellicht onderscheid in rijvaardigheid, fietsbeheersing gemaakt moest worden, zodat er ook voor technisch gevorderde rijders voldoende lol uit de vaste routes te halen is.

Downhill Mountain Biking_2
Nee hoor, ook wij zitten niet te wachten op roadgaps van dit formaat

Een grap met een kern van waarheid
Dat de grap vrij snel als 1 april ontmaskerd werd, dat was natuurlijk te verwachten. Slechts enkelen waren nog niet helemaal wakker gisterochtend. De Telegraaf had zelfs de Stichting Mountainbiken Utrechtse Heuvelrug benaderd met de vraag of ze hiervoor contact konden hebben voor een verder artikel. De reacties in de mountainbike community echter waren, grap of geen grap, wel positief. Uitspraken als “Ik hoop eigenlijk dat het géén 1 april grap is” en “Goede grap… maar erover nadenken is misschien niet zo gek” lieten zien, dat menigeen zich ook wel kon vinden in de extreme oplossing die wij voorschotelden. Hoewel het idee met een examen afleggen natuurlijk ridicuul is, vinden wij wel écht dat deze nieuwe routes technische uitdagingen, die niet voor iedereen te doen zijn, mogen hebben. Wij hebben het meegemaakt hoor, goedbedoelende routebouwers die bewust stukken makkelijker maken “omdat het anders voor een groot deel niet te doen is” of XC wedstrijdrijders die vinden dat technische passages niet in een Nederlandse XC wedstrijd horen “omdat ze toch het verschil niet maken”. Doodleuk won vervolgens iemand die wedstrijd, juist door de technische lijn te kiezen! En dan hebben we het nog helemaal niet over de Strava-strebers die bang zijn voor hun tijden…

stepdown
Een lage drop-off of step-down is niet moeilijk, maar kan veel plezier oplevern!

Nu even serieus…
Is het nou echt zo’n gek idee om meer technische secties in vaste routes te verwerken? Uiteraard met een chickenway ernaast voor degenen die niet durven of misschien zelfs de chickenway als doorgaande route en de technische sectie als lus buitenom? Met eigen verantwoordelijkheid, voorlichting en educatie (NTFU) kun je toch de mountainbikers bewust maken van wat ze tegen kunnen komen en dat mountainbiken een continue afweging is van de trail voor je wielen en je eigen kunnen? Daarnaast, waar we 20 jaar geleden nog fietsen met slechts 6 cm veerweg aan de voorkant (als het meezat) en V-brake remmen die afhankelijk van de vervuiling een bepaalde remvertraging geven, hebben we deze dagen alles om veilig door technische secties te kunnen fietsen: schijfremmen, sturen van 70cm en breder, dropper posts, banden met extra grippy rubber, rugzakken met ingebouwde backprotector, voor en achtervering die nog net niet met een intelli-eye vooruit kijkt en anticipeert op het terrein, en grotere wielen die volgens de marketing overal (nee, OVERAL!) overheen kunnen rollen. Waarom zouden we dan nog vasthouden aan routes waar we 20 jaar geleden ook al met 2 vingers in de neus op rondfietsten? Het potentieel van onze huidige fietsen mag toch wel een beetje meer uitgenut worden?

technicaltrailfeatures
Een boomstamafdaling, wat houten schansjes of voor mijn part een table kunnen vrij eenvoudig op of naast bestaande routes opgenomen worden

Als jij net als ik ook alleen maar ‘ja’ zit te knikken tijdens het lezen van dit artikel, dan wil je blijkbaar hetzelfde als wat wij willen. We kunnen dat echter alleen maar bereiken als voldoende mensen in deze ideeën geloven en daarin bijdragen door mee te helpen met bouw, aanleg en onderhoud. Ja, het was maar een 1 april grap. Maar als het aan ons ligt, zetten we deze grap om daadkracht en realiseren we met elkaar technisch uitdagende secties op of naast de vaste routes! De routes die onder de vlag van de Stichting Mountainbiken Utrechtse Heuvelrug al aangelegd zijn, zijn al een hele grote stap in die richting en wat ons betreft alle lof aan hun en alle vrijwilligers die op de verschillende routes meewerken!

overthebar
Enneuh… al die bedrijven die clinics geven, moeten toch ook wat te doen hebben…

CJ

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met , .
Tags: ,
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments