Schwalbe Procore: Nothing stays the same?

Eind vorig jaar spraken we er al over, maar nu is het er eindelijk: Schwalbe Procore. De set is in essentie een band in je band. In de binnenste band zit een binnenband, de buitenste is tubeless. Met een speciaal ventiel kan je zowel de binnen- als de buitenluchtkamer oppompen. Daarvoor is geen extra ventielgat nodig, of modificatie van het bestaande gat. De binnenste band staat op 6 bar, waardoor je de buitenste op zeer lage druk kan rijden, zonder gevaar op doorstoten. Verder houdt de binnenste band de buitenste tegen de velgranden aan, waardoor tubeless burps tot het verleden behoren.

We kregen onlangs een set ter test binnen. Niets blijft hetzelfde! Dat staat op de doos. We zijn dan ook erg benieuwd en berichten binnenkort onze eerste ervaringen!

ProCoreUnbox02

De belofte is groot: Megagrip én niet bang zijn dat je snakebite rijdt of je velgen sloopt? Die combinatie leek tot nu in een intern conflict verwikkeld als je met hoge snelheid over terrein met veel steen en/of wortels reed. Wegen de voordelen op tegen het meergewicht? Is het praktisch? Wat zijn de grenzen van het inzetbereik? Doet elke enduro rijder zich tekort als ze niet in deze game changer willen investeren?

De minimale interne velgbreedte is 23 milimeter, maar er zijn meer beperkingen. We ontdekten alvast dat montage op Ryde Edge 28 velgen onmogelijk is, omdat die een erg ondiep velgbed hebben. Er is niet genoeg plek voor de banddraden, waardoor die van de buitenband zelfs met hulp van de speciale, meegeleverde, bandenlichters niet over de velgrand te krijgen zijn. Die velgen zijn echter ontworpen op makkelijk tubeless maken en niet echt representatief voor de velgenmarkt. De set was zonder bandenlichters wel op Ritchey WCS Trail wielen te monteren en ik verwacht bij de meeste andere velgen ook geen problemen. Bij twijfel (met name bij een ondiep velgbed-kanaal): Zoek van te voren advies op internetfora, of bij Schwalbe zelf.

ProCoreUnbox01

Het bovenstaande zit in de doos, net als een gebruiksaanwijzing. Het zeer rustgevende montage-instructiefilmpje van Schwalbe maakt verdere uitleg over installatie en werking overbodig.

Schwalbe raadt aan ‘begin eens met 1 bar in de buitenband’. Dat voelt als waarmee je een Nederlandse XC wedstrijd zonder stenen of wortels mee zou rijden! Ik zeg het maar gewoon: Het voelt eng zacht voor wat de banden te verduren krijgen. Monteren is maar het voorspel. De praktijktest komt in serieuze enduro’s in de Vogezen en de Alpen in de komende weken.

Wordt vervolgd…

Tekst & foto’s: Jeroen Kooij

Posted in Nieuws, Reviews and tagged , , , , , , .