MET Parachute – Full face redefined!

Toen ik een heel klein manneke was (tegenwoordig mag dat ‘heel’ weggelaten worden) en ik al graag capriolen uithaalde op het speelveldje achter ons huis, deed ik dat maar al te graag met de grote integraalhelm op die ik van mijn motor-rijdende buurman had gekregen als afdankertje. Want vet cool, en zo. Een helm zó groot dat binnenin mijn eigen universum ontstond. Letterlijk. Zo’n integraalhelm sluit je namelijk behoorlijk af van de buitenwereld om je er tegen te beschermen. ‘Cause they’re out there man!’

Destijds vond ik dat niet erg wegens die cool-factor, maar toen ik een paar jaar terug voor het eerst een bikepark bezocht en opnieuw een – fiets-specifieke – full face helm op zette, kreeg ik een déjà vu. Maar nu vond ik het eigenlijk niet zo tof om zo opgesloten te zitten. Bescherming gaat voor alles, maar de beperkte beweeglijkheid en vooral het opgesloten gevoel stonden me in eens tegen. Het omgevingsgeluid werd sterk gedempt en zodoende hoorde je de vreugde uitspattingen van je fietsmakkers amper. Laat staan die aanwijzing dat we bij de volgende kruising de B-lijn moeten pakken. Maar dat laatste werd vrij snel van zelf duidelijk… Nou ja, gelukkig had ik voldoende bescherming.

“Traditionele full face helmen… met warme dagen ontstaat vanzelf een lokaal broeikaseffect.”

Traditionele full face helmen drukken rondom op een groot deel van het hoofd en delen van het gezicht en met warme dagen ontstaat vanzelf een lokaal broeikaseffect. Bij elke stop zet je de helm dan ook liefst af. Wie vaker een full face helm op heeft, weet dat dat niet altijd zo eenvoudig en zo snel gaat als een simpele XC helm – die je trouwens niet af hoeft te zetten om voorgenoemde redenen.

MET_Parachute01
MET Smile…

Met de opkomst van enduro’s en de daar gebruikelijke full face-plicht zagen sommige helmfabrikaten ruimte voor helmen tussen de gewone lichtgewicht XC/All Mountain schaalhelm en de traditionele full face helmen voor in het bikepark. Helmfabrikant MET is er zo één. Enkele jaren terug hadden ze reeds de Parachute in het programma: een All Mountain helm die je hoofd verder omsloot en voorzien was van een kinstuk zoals bij een gebruikelijke full face. Echter, met dat verschil, dat het kinstuk bij die Parachute afneembaar was.

Nieuwe Parachute
MET heeft de Parachute afgelopen jaar geheel opnieuw ontworpen juist met die enduro’s in gedachten. Het afneembare kinstuk is verdwenen. Wat heet, niet zo zeer het kinstuk zelf, maar het afneembare ervan. Groot verschil met de oude is dan ook dat deze nieuwe versie geheel voldoet aan de ASTM standaard voor downhill helmen. Je mag er dus mee deelnemen aan downhillwedstrijden. De vernieuwde Parachute HES is dan ook een ‘echte’ full face, maar dan één in een unieke categorie.

“…veel meer gelijkenissen met een XC/All-mountain schaalhelm…”

De helm kent qua opbouw, passing en gewicht veel meer gelijkenissen met een XC/All-mountain schaalhelm dan met een generieke full face. De schaal omsluit het hoofd zoals een full face, maar ligt volledig los van het hoofd middels een, met een draaiknop verstelbaar harnas rondom het hoofd, zoals we dat van XC/AM helmen kennen. Verder valt het op dat er véél meer openingen zijn; zowel bovenop voor de nodige koeling, als aan de zijkant ter plaatse van je oren. Met name dat laatste punt maakt dan ook dat je nagenoeg onbelemmerd omgevingsgeluid hoort en je daardoor dus veel minder opgesloten voelt. De vele openingen resulteren ook in een laag gewicht. Met 705 gram (maat M) is dit één van de, zo niet dé, lichtste (downhill geschikte) full face helmen die op dit moment verkrijgbaar zijn.

MET_Parachute04

Het opzetten gaat zoals bij een full face en vergt wat even wat gehannes. Het beste zet je hem op door hem iets achterover gekanteld van achteren naar voren over je hoofd te trekken. Het genoemde harnas moet daarbij volledig losstaan om dit pijnloos (…) te kunnen doen. De kinriempjes zijn met een horizontale riem verbonden met dat verstelbare harnas en deze willen nog wel eens wat in de weg zitten bij het opzetten. De truc is dan ook om met je duimen beide delen van de riempjes opzij te drukken. De sluiting van de kinriempjes gaat zoals bij andere full face helmen middels twee metalen D-lussen waar je het uiteinde van een van de riempjes doorheen rijgt. Dus net als bij je downhill helm gaat dat niet snel en zeker met handschoenen aan is het gewoonweg een gefriemel.

Standaard worden er twee dikten kussentjes meegeleverd die ter hoogte van de kinriempjes de helm ten opzichte van je onderkaak zijdelings fixeert. Deze kussentjes, tezamen met het kinstuk zijn de enige twee duidelijk merkbare aspecten die weggeven dat je wel degelijk een full face op je hoofd hebt!

MET_Parachute05

Dankzij het verstelbare harnas is de helm vrij snel goed passend en draagt hij comfortabel. Wel merkte ik dat de silicone anti-slip strip die voor aan het harnas zit en op het voorhoofd drukt, bij flink zweten niet altijd even prettig aanvoelt. Wellicht waren kussentjes hier fijner geweest, maar mogelijk dat daarmee de helm dus niet stabiel genoeg meer op het hoofd blijft zitten.

MET heeft de Parachute uiteraard voorzien van een verstelbare visor én een clip aan de achterzijde om de band van je goggles vast te houden. Opvallend genoeg is het, door het ontbreken van ‘padding’ aan de zijkant van het hoofd boven de kaaklijn, zelfs mogelijk om met een normale sportbril te rijden. Uiteraard mag het frame van de bril niet al te breed zijn.

Helmplicht bij enduro’s
De meeste enduro’s stellen een full face helmplicht tijdens de specials. In de liaisons wordt óf minimaal een XC helm verplicht, of helemaal niks. Op een warme dag klimmen in een full face voelt als opgesloten zitten in een sauna. Dat wil je dus niet. Bij een enduro zonder verbindings-helmplicht zie je daarom 98% van de rijders met de full face aan het stuur of op de rugzak. Ook in de sneller lopende verbindingsstukken. De XC helm, die in het heetst van de strijd toch maar zinloos en kwetsbaar op de tas zit, laten ze thuis.

Goed beschouwd is dit gevaarlijk. Ten eerste draagt de rijder gedurende 80% van de dag géén helm. Ten tweede maakt een helm aan het stuur de fiets instabiel en ten derde kan een helm bovenop de rugzak gevaarlijk zijn als je op je rug valt. In de toekomst voorzien we daarom zelf een verbod op de 2e helm op de rugzak.

MET_Parachute03
Ruimte voor een sportbril!

MET_Parachute02
Achterop is de Parachute voorzien van een clip voor de band van je goggles.

Verdict: MET Parachute = so enduro
De Parachute verenigt duidelijk twee werelden. De bescherming van een downhill helm met de meer open structuur en het lagere gewicht van een XC/AM helm. Vooral die open structuur komt de luchtstroom door de helm zeker ten goede en je komt je dag fietsen met fietsmakkers door met een pak minder vaak ‘hè, wah!?’ te moeten roepen.

Met deze helm ben je alle mogelijke reglementswijzigingen voor. Het lage gewicht, het draagcomfort en met name de koeling maken het mogelijk om met slechts één helm op pad te gaan bij lange, epische ritten of zomerse enduro’s. Uiteraard is de helm iets warmer dan een XC helm en bij lang stilstaan in de zon zul je hem zeker af willen zetten. Het verschil met een authentieke full face is echter aanzienlijk!

“…hij combineert dus ‘best of both worlds’…”

De Parachute is enduro: hij combineert dus ‘best of both worlds’. Het gewicht en de openingen van een XC helm, ideaal voor de verbindingsstukken, en de protectie van een ‘full bred’ full-face voor de shred-o-tastic downhilltrails.

De afwerking van de helm is uitmuntend en de prijs is met €199,- is in lijn met andere high-end downhill-gecertificeerde, full face helmen. De Parachute is helaas slechts verkrijgbaar in twee maten: M voor een hoofdomtrek van 54 tot 58 cm en een L voor 59 tot 62 cm hoofdomtrek. De kleuren: Velozine-oranje-blauw-zwart, zwart-blauw, zwart-rood en wit-zilver. Standaard wordt de helm geleverd met een draagtas, een extra set kaakkussens en een adapter om een camera (of lamp) boven op de helm te monteren.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Jeroen van den Brand & Jeroen Kooij

Meer informatie: www.met-helmets.com
Distributie: www.kruitbosch.nl

Posted in Enduro, Reviews and tagged , .