Test | BikeInside: De fietsendrager in je auto

De meeste bikers hangen een fietsendrager aan hun auto, als ze hun fiets willen vervoeren. Sommigen hebben zelfs een auto met geïntegreerde fietsendrager. Maar voor anderen is fietsvervoer op de auto éigenlijk geen optie. Nee, zij vervoeren hun trots het liefst veilig en droog (en niet te vergeten: brandstofzuinig!) ín de auto. Zij kopen daarom auto’s waar makkelijk fietsen in passen. De VZ-redactieparkeerplaats spreekt wat dat betreft boekdelen: er staan vooral stationwagens en bestellers. Trekhaken zie je nauwelijks. Wel veel vieze dekens in achterbakken.

Ook mijn nieuwe auto – een Skoda Roomster – is gepast vóór het kopen. Het is een compacte maar hoge auto, waarin ik mijn grooote fietsen rechtop kan vervoeren. Het nadeel van fietsen rechtop is dat je ze op één of andere manier moet fixeren. Dat kan met sjorbanden of spinnen, maar er zijn nettere oplossingen. Eén daarvan is BikeInside.

bikeinside fietsendrager

BikeInside. Minder moeilijk dan het kijkt, uh… lijkt.

BikeInside is een telescopische stalen buis met rubber einddoppen, die je vastklemt tussen de zijwanden van je bagageruimte. Om de buis zitten één of twee aluminium vorkhouders met QR9 snelspanner waarin je je voorvork vastklemt. De vorkhouders zijn om te bouwen naar steekas, door de QR9 bussen te vervangen door 15 of 20 mm bussen. Alle onderdelen zijn los leverbaar, zodat je je eigen set kan samenstellen. Er is geen houder om het uitgenomen voorwiel vast te zetten. Het geheel is eenvoudig, maar maakt een stevige en nette indruk.

BikeInside01

Mijn standaard opstelling: De achterste voor de mountainbike, de voorste voor de racefiets.

Installatie

De drager is snel te monteren. Je stelt de telescoop buiten de auto op breedte in, fixeert die stand met een draaiknop, en duwt hem dan klem tussen de zijwanden. Er zit namelijk noch een veer, noch een stelschroef in. Het werkt, maar een beetje simpel is het wel. Een stelschroef of snelspanklem was chiquer geweest.

De bagageruimte van mijn auto heeft een binnenbreedte van 101 centimeter. De telescoop is in drie maten te koop. Ik koos voor de kortste -verstelbereik 85-115 centimeter- omdat de draaiknop die de telescoop fixeert dan uit het midden van de auto zit. Waar de draaiknop zit, kan namelijk geen vorkhouder geplaatst worden. Meestal ben ik namelijk met één fiets onderweg. Met de vorkhouder in het midden past de fiets dan mooi tussen de twee buitenste achterstoelen (de middelste ligt thuis).

De vorkhouders zijn zonder gereedschap snel in de positie verstelbaar en ook versprongen te monteren, ze kunnen echter niet in hoek verdraaid worden. Twee fietsen naast elkaar is mogelijk, maar in mijn smalle auto is dat wel passen en meten.

Omdat het systeem -in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fix-fork– niét wordt vastgeschroefd, hoef je niet in je auto te boren, en is het ook weer in 5 seconden te demonteren. Handig als je eens gaat verhuizen in plaats van fietsen. De drager is echter zó compact dat je hem meestal kunt laten zitten.

Past het ook in jouw auto? Controleer dat even! Lopen de zijwanden van je bagageruimte schuin weg (horizontaal of verticaal), of zit er een dikke laag zacht materiaal achter de wanden, dan kon het wel eens lastig worden om de drager goed te laten klemmen.

Even tillen, steekas er door… en je fiets staat perfect stabiel in de auto.

Het voorwiel gaat mee in een wieltas.

In- en uitladen

Het in- en uitladen van fietsen gaat prima, al is het wel even friemelen met de steekas. Je moet de fiets goed rechtop houden om die er door te krijgen. Ik liep nog wel tegen twee onverwachte problemen aan:

  • Ik transporteer mijn mountainbike zo ver mogelijk naar achteren in de auto. De vorkopname moet daarvoor naar achteren wijzen. Die opstelling bleek echter onmogelijk, omdat de montagebout van de remklauw dan tegen de telescoop botst. BikeInside bevestigde dat het kan gebeuren, afhankelijk van fiets, rem en hoogteverschil in de bagageruimte. Montage op een 180° gedraaide vorkopname kan wel, maar dan komt de fiets verder naar voren in de auto. De oplossing? De fabrikant leverde me een extender met 15 millimeter bussen die je in de QR9-opname klemt. Dat werkt. Het heeft wel zijn eigen voor- en nadelen: als je maar één vorkhouder hebt, dan kun je snel ombouwen van QR9 naar 15 millimeter, en de steekas laat zich makkelijker rondraaien. Tegelijkertijd is het wat meer zoeken bij het laden van de fiets, er is iets meer beweging in het systeem, en de fiets komt wat hoger te staan.
  • De carbon vork van mijn racefiets, een Focus uit 2014, paste niet op de QR9 bussen, terwijl mijn Hope QR9 voornaaf wél in de vork past! BikeInside zegt: “Focus gebruikt 9 millimeter dropouts en houdt zich daarmee niet aan de “quasi-standaard” van 10 millimeter sleuven”. Ook dit werd echter netjes opgelost met een set dunnere QR9 bussen. Deze komen te zijner tijd ook op de markt.

Opgelost!

Rijden maar!

Eenmaal gemonteerd, staat de fiets zeer stabiel. Sjorbanden zijn overbodig. Ik heb de drager met mijn “hard-over-rotondes-betekent-brandstofbesparing”-rijstijl nog niet in de problemen kunnen brengen. Ook bij hobbelige wegen heb ik geen klachten, en er rammelt ook niks. Bij een harde remactie schoof het geheel wel wat naar voren. Daarna heb ik hem strakker tussen de zijwanden van mijn auto geklemd en is dit niet meer voorgekomen. Ik vraag me wel af of bij een noodstop de klemming voldoende is om de drager op zijn plek te houden. Hopelijk duurt het nog even voor ik dáár achter kom.

Conclusies en aanbevelingen

BikeInside biedt een eenvoudig maar kwalitatief goed product dat doet wat het moet doen. De fietsen staan zeker en stabiel in de auto. De extender werkt ook, maar komt toch een beetje over als een “nagedachte”. Ik raad de fabrikant aan om de vorkhouders aan te passen: met een iets langere en hogere vorkopname is het probleem is opgelost. Het systeem is modulair en snel monteerbaar. De compacte bouw en snelle uitneembaarheid zijn bij “burgerauto’s” bijkomende voordelen.

Denk vóór aankoop wel goed na over de volgende twee zaken:

  • Lenen de geometrie en bouw van je kofferruimte zich voor een goede klemming van de drager?
  • Wat is het beoogde gebruik, welke fietsen vervoer je? Zo stel je de juiste set samen.

BikeInside09

Tandems kan de BikeInside niet aan, omdat de cranks eerder dan de vork de grond raken. Tenzij je het zo oplost…

Prijzen en leveranciers:

  • Complet-set met twee complete QR9 vorkopnames: €130,-;
  • Losse telescoopbuis zonder vorkopnames: €75,-;
  • Complete QR9 vorkopname: €33,-;
  • 15 of 20 mm asbussen: €18,- per set. Boost 110 en 135 x 15 Fatbike zijn in voorbereiding;
  • 15 of 20 mm extender: €28,-;
  • Meer informatie: www.bikeinside.de.

BikeInside11

Bonusfoto: Je zou het maar in je achteruitkijkspiegel hebben…

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Hans Sabel
Hans Sabel
3 jaren geleden

Ik heb het iets anders en tevens goedkoper opgelost. Als het stuur richting de achterruit staat moet de achterkant hoog en recht zijn wat met een C4 picasso niet het geval is. Ik heb de foto’s bij gevoegd. Ik heb een plank gemaakt die met haken in de isofix vast wordt gezet als de achterbank plat ligt. De twee voorvork houders komen van Aliexpress en staan onder een hoek naar elkaar toe. En dan past alles achterin. Er past nog een Caravan achter en tussen de fietsen past nog de overige uitrusting.