De vork waar je op kon wachten: Öhlins RXF 36 [Updated]

Net voor Kerst vorig jaar, presenteerde het Zweedse Öhlins hun eerste, zelf ontwikkelde mountainbike voorvork: de RXF 34. Destijds gaven ze al aan een hoge torsiestijfheid te creëren met de combinatie 34 mm binnenpoten, een echte steekas en een kroonstuk dat samen met de vorkbuis uit één stuk aluminium vervaardigd is. Daarmee veegden ze destijds de argumenten voor een Fox 36 of een RockShox Pike of Lyrik (35 mm) van tafel. Blijkbaar was die RXF 34 voor de Zweden nog niet ‘heavy duty’ genoeg, getuige de afgelopen weekend gepresenteerde RXF 36.

OhlinsRXF36_03

What’s in a name
Grote verschil met zijn oudere broertje? De binnenpootdiameter natuurlijk. Daarnaast is het concept van een vorkbuis en kroonstuk uit één deel, en de steekas met inbusbouten gehandhaafd. Het kroonstuk is, net als bij de RXF 34, dusdanig gevormd dat het lager van je headset er rechtstreeks op aansluit, dus zonder de onderste ring van je headset dat je op de vorkkroon perst of monteert. De RXF 36, net als de RXF 34 werken alleen met lagers met de afmetingen 45°/45° x 51.9 x 40.0 mm. De inbouwbreedte voor de naaf is echter naar 110×15 (Boost) opgetrokken, terwijl de vorksprong geheel anno 2016 51 mm bedraagd. De voorvork is bedoeld voor 29″ wielen met een ‘normale’ band of 27,5″ Plus wielen, dus met dikke sloffen. Eventueel past de vork ook in sommige 27,5″ frames aldus het persbericht. De veerweg komt in de mogelijkheden 120, 140, 150 en 160 mm, al is deze niet on-the-fly verstelbaar. De vork is verder voorzien van extern in te stellen high- en lowspeed compressiedemping, instelbare rebounddemping en heeft 3 luchtkamers: 2 positieve en 1 negatieve. Met deze features is het binnenwerk dus qua werking en afstelmogelijkheden identiek aan de RXF 34. Öhlins mikt met de vork duidelijk op enduro en het rijden op nog ruigere trails.

Update 21 juni De RXF 36 vork weegt 2050 gram en kost €1.323,88.

OhlinsRXF36_04

OhlinsRXF36_02

OhlinsRXF36_01

Wait… there’s more!


Öhlins presenteerde niet alleen die nieuwe vork, maar ook hun bestaande achterdempers, de TTX 22M en de STX 22 Air… maar dan in méér maten dan alleen de eerder gelanceerde Specialized-compatibel. Met de toevoeging ‘Universal’ geven ze de dempers de aanduiding mee dat deze op iedere fiets zou moeten passen.

Ohlins_SST-22_02

De STX 22 Air Universal is de luchtgeveerde variant, deze komt in 4 verschillende lengtes (190×51 mm, 200×51 mm, 200×57 mm en 216×63 mm) en heeft net als bovengenoemde vork rebound en high/lowspeed compressie extern instelbaar. De TTX 22 M Universal komt maarliefst in 7 verschillende lengtes (190×51 mm, 200×51 mm, 200×57 mm, 267×89 mm, 241×76 mm, 222×70 mm, 216×63 mm). De dempers met een slag korter dan 63 mm korter zijn daarbij voorzien van een “stability mode”, een setting die een platform creëert zodat er ook nog enigzins fatsoenlijk mee te fietsen is op vlakkere stukken of stukjes bergop.

Ohlins_TTX-22_01

In december schreven we al de woorden “de vork waar je op zat te wachten”… inmiddels zitten we nog steeds te wachten, maar als we de kans krijgen, zullen we de Öhlins vorken binnenkort stevig aan de tand voelen voor jullie.

Distributie

Update 21 juni
De RXF 34 en de eerste lichting dempers gingen exclusief via Specialized. Öhlins meldt ons dat de distributie van het hele programma voor onder meer België en Nederland inmiddels gedaan wordt door het Öhlins Distibution & Test Center in Duitsland.

Bron: www.ohlins.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .