Fox 2025: nieuwe Grip X, X2 en SL-dempers én nieuwe 32 Step-Cast XC-vork

Vier jaar en drie dagen geleden lanceerde Fox upgrades voor z’n 36, 38 en 40-serie voorvorken. Sindsdien is er niets veranderd. Tot vandaag: met de Grip X en Grip X2-dempers komt Fox met updates aan de binnenkant van die voorvorken. En in dit Olympische jaar komt Fox ook met een volledig nieuwe 32 Step-Cast crosscountry-voorvork. Met de nieuwe Grip SL-demper én een vorkboog aan de achterzijde van de onderpoten is-ie van top tot teen nieuw én lichter dan z’n voorganger, maar óók stijver aldus Fox.
Fox 2025 Grip X2, Grip X, Grip SL en 32 Step-Cast updates

Fox introduceert drie nieuwe dempers voor z’n 2025 voorvorken.

Fox 2025 32 Step-Cast crosscountry voorvork

En net op tijd voor de Olympische Spelen is er een geheel nieuwe 32 Step-Cast voorvork met 100 millimeter veerweg van slechts 1.287 gram.

Grip X2, Grip X en Grip SL

Sinds 2020 is er niets meer veranderd aan het voorvorken-programma van de Amerikaanse veringfabrikant Fox. En met de alom geprezen Grip 2-demper was er ook weinig vraag naar structurele veranderingen. Toch brengt Fox daar nu verandering in, door met nieuwe dempers en een nieuwe namenstructuur te komen. Fox zet de veranderingen voor modeljaar 2025 vooral neer als evolutie, maar de nieuwe Grip X2 en Grip X-dempers zijn toch behoorlijk anders. Meer details daarover verderop in dit artikel.

Met de nieuwe namenstructuur trekt Fox de basis van de benaming gelijk en wil het meer duidelijkheid geven over de hiërarchie van de dempers én het toepassingsgebied. Je vindt ze straks terug in de Factory- en Performance-modellen. De befaamde nummers die iets zeggen iets over de diameter van de binnenpoten blijven gewoon.

  • Grip X2: Downhill en enduro – Voor Fox 36, 38 en 40-chassis
    • Instelbare hoge en lage snelheid compressiedemping
    • Instelbare hoge en lage snelheid uitgaande demping
  • Grip X: Trail en all-mountain – Voor Fox 34, 36 en 38-chassis
    • Instelbare hoge en lage snelheid compressiedemping
    • Instelbare lage snelheid uitgaande demping
  • Grip SL: Crosscountry en gravel – Voor Fox 32 Taper-Cast, 32 Step-Cast en 34 Step-Cast-chassis
    • 3-positie compressiedemping: Open, Medium, Firm
    • Instelbare lage snelheid uitgaande demping

Grip X2 en Grip X-dempers: méér fijnverstelling

In essentie pakt Fox bij z’n 2025 Grip X2 en Grip X-dempers door op de vormgeving van z’n bekende en alom geprezen Grip 2-demper. Ze hebben dan ook een veerbekrachtigde zwevende zuiger (internal floating piston, kortweg ‘IFP’). Zo’n zwevende zuiger is nodig om het volume op te vangen dat de zuigerstang inneemt, wanneer de zuiger van de demper zich dóór het oliereservoir verplaatst. Net als RockShox in z’n Charger 2 en 3-dempers, gebruikt Fox bij z’n FIT4-demper hiervoor een rubberen blaas. Maar een veerbekrachtigde zuiger is constructief eenvoudiger en in potentie wat minder onderhoudsgevoelig.

De Grip X2-demper is Fox’ nieuwe high-end demper voor 2025 en vervangt de Grip 2-demper. Fox zocht echter naar manieren om méér effectieve fijnverstelling voor de compressiedemping mogelijk te maken. En ook om méér tractie en support te genereren, zonder dat de demping aan het begin van de beweging hard aanvoelt.

2025 Fox Grip X2 en Grip X-dempers

Links de Grip X2-demper en rechts de Grip X-demper.

Grotere klep

In de nieuwe constructie zit geen variable valve control (VVC) meer die Fox bij de eerdere generatie Grip-dempers introduceerde. Dat systeem voor de hoge druk compressiedemping gaf al véél demping bij minimale beweging, oftewel veel support. Maar dat ging vaak gepaard met een hard gevoel en was wat minder gemakkelijk goed in te stellen.

Door VVC weg te laten is er ruimte ontstaan voor een andere constructie. Fox zegt nu méér nuttig regelbereik, tractie én ondersteuning te hebben bereikt door de diameter van de klep van 20 naar 24 millimeter te vergroten. Daardoor is de druk op de klep verlaagd, wat de – kort door de bocht geredeneerd – reactietijd van de klep versneld. En een snellere respons maakt dat de demper dus beduidend minder ‘hard’ aanvoelt aan het begin van z’n beweging.

Met het weglaten van de VVC is er meer ruimte ontstaan voor een klep  met een grotere diameter, met bij de Grip X2-demper (links) daarop nu 23 (!) shims. De Grip X-demper (rechts) is iets anders opgebouwd, maar heeft eveneens een grotere klepdiameter dan de voorgaande Grip 2-demper.

Méér shims

Waar overigens gesproken wordt over ‘klep’, wordt in feite een constructie bedoeld van een zuiger met openingen én een stapel buigbare ringen die de openingen afdichten. Die buigbare ringen, shims genoemd, hebben door hun dikte en diameter allemaal een eigen stijfheid. Bij de 2024 Grip X2-demper past Fox nu 23 van deze shims toe, in tegenstelling tot zeven stuks bij de Grip 2. De druk óp die shims beïnvloed je met de draaiknop boven op de vorkkroon. En met méér shims heb je dus meer mogelijkheden om de oliestroom dóór de klep te regelen, oftewel: een meer nauwkeurige verstelling van de ingaande demping.

Grip X-demper: lichtere constructie, zelfde gedrag

Bij de 2025 Grip X-demper volgt Fox in feite dezelfde filosofie, maar de demperschacht heeft een kleinere diameter en is daardoor op een aantal punten constructief toch anders. De werking en de manier van instellen is volgens Fox echter nauwelijks anders dan bij de Grip X2-demper. Het grootste verschil is vooral het gewicht. De Grip X-demper is 120 gram lichter dan de Grip X2-demper en wordt daarom ook meer als de trail- en all-mountain-demper neergezet en past zodoende dus ook in het 34-chassis.

Overigens zijn de Grip X2 en Grip X-dempers geschikt om in de bestaande 34, 36, 38 en 40-serie vorken te monteren.

Nieuwe glijlagers voor 34, 36 en 38 chassis

Het grootste nieuws van Fox voor 2025 voor de voorvorken voor het trail- tot en met het endurosegment zit hem met nieuwe dempers dus aan de binnenkant van de voorvork. Maar daarmee is de kous nog niet af. De luchtveren én de chassis zijn weliswaar niet veranderd, maar Fox monteert voor de 2024 modellen wél andere glijlagers. Die zouden minder wrijving hebben en een betere oliestroming in het open oliebadsmeersysteem in de onderpoten moeten garanderen. De glijlagers zijn qua afmetingen en hun posities niet veranderd en zijn dus óók als upgrade in je huidige 34, 36 en 38 vork te monteren.

2025 Fox 34, 36, 38, 40 met Grip X2, Grip X dempers

Aan te buitenkant van de 34, 36, 38 en 40-serie voorvorken is niets veranderd. Intern zijn er bij de 2025-modellen verbeterde glijlagers en Grip X2 of Grip X-dempers te vinden.

2025 Fox 32 Step-Cast met Grip SL-demper

2024 is een Olympisch jaar. Je kan er dus vanuit gaan dat talloze fabrikanten dit seizoen uitkomen met nieuwe fietsen en onderdelen voor het crosscountry-segment. Zo ook Fox, die weliswaar de vernieuwde 32 Step-Cast xc-voorvork neerzet als 2025 model. Dat mag ook wel; de 32 Step-Cast zag z’n laatste update in 2019. Ook deze nieuwe 32 Step-Cast heeft een nieuwe demper; de Grip SL, maar in tegenstelling tot de vernieuwingen bij de dikkere voorvorken, is de 32 Step-Cast van dropout tot vorkkroon compleet nieuw.

Fox 2025 32 Step-Cast met Grip SL demper

Van top tot teen, of beter: van dropout tot vorkkroon, geheel vernieuwd: de 32 Step-Cast, Fox’ nieuwste en lichtste crosscountry voorvork.

Grip SL-demper

Fox vervangt met de 2025 Grip SL-demper de FIT4-demper. Die FIT4-demper werkte prima voor crosscountry- en licht trailgebruik, maar het ontbrak deze demper wel wat aan de souplesse van de Grip 2-demper of dat van de Charger 3 Race Day-demper in RockShox Sid (SL). Bij de nieuwe 2025 Grip SL past Fox nu ook een veerbekrachtigde zwevende zuiger toe, zoals bij de Grip X2 en Grip X-dempers.

Grip SL is de lichtste demper die Fox ooit heeft gemaakt. Fox claimt dat-ie 60 gram lichter is dan de FIT4-demper. En in het crosscountry-segment zijn dat serieuze weegpunten (…). Veel technische details over de 2025 Grip SL-demper deelt Fox (nog) niet. Wel meldt Fox dat de bediening niet is veranderd. Dat betekent dus dat je de ingaande (compressie) demping dus in drie standen kunt verstellen op de vorkkroon of via een remote tussen open, medium en firm. Die firm-stand is als een lockout, maar voorzien van een overdrukventiel, zodat de vork toch inveert mocht je prompt met het voorwiel een obstakel raken. Verder claimt Fox dat de 2025 Grip SL-demper in de open- en medium-stand soepeler aanspreekt. Een fijnverstelling van de lage snelheid ingaande demping zoals op de FIT4-demper aanwezig was, ontbreekt bij de 2025 Grip SL-demper.

2025 Fox Grip SL demper in 32 Step-Cast

De nieuwe Grip SL-demper heeft drie standen: open, medium en firm. Die bedien je rechtstreeks bovenop de vorkkroon, of optioneel met een remote vanaf het stuur.

Lichter chassis met generatief ontworpen buitenpoten

Meest in het oog springend bij de 2025 32 Step-Cast-voorvork zijn de nieuwe buitenpoten met de vorkboog aan de achterzijde. Nieuw is dat concept allerminst. Onder meer Manitou en DT Swiss deden dit ook al eerder. De buitenpoten zijn generatief ontworpen, aldus Fox. Daarbij wordt het dus aan de computer overgelaten om, met een laag gewicht als uitgangspunt, op basis van de belastingen op een component de meest optimale vorm te bedenken. Het resultaat is in elk geval opvallend te noemen. Licht ook, want Fox claimt dat de 2025 32 Step-Cast-voorvork slechts 1.287 gram weegt. En daarmee stoot-ie de RockShox Sid SL Ultimate met een gewicht van 1.369 gram dus als lichtste xc-voorvork van de troon.

Samen met een iets gewijzigde vorkkroon is de 32 Step-Cast met z’n nieuwe buitenpoten 40 procent méér torsiestijf dan z’n voorganger. Een welkome upgrade, want als bijster torsiestijf stond de oude 32 Step-Cast voorvork niet bekend. De nieuwe crosscountry voorvork zou nu net zo stijf zijn als de 34 Step-Cast die buiten de nieuwe demper verder niet is veranderd.

Meest opvallend aan de nieuwe 32 Step-Cast is de nieuwe vorkboog die nu aan de achterzijde is gepositioneerd. Ja, de kleur valt ook op. Deze gouden kleur zal ook op diverse andere 2025-modellen van Fox te zien zijn. Het merk viert z’n vijftigste verjaardag. Maar het aantal vorken met deze kleur is echter sterk gelimiteerd.

Alleen met 100 millimeter veerweg

De 32 Step-Cast is dus ontworpen voor de grammenjagers en Fox heeft alles op alles gezet om hem zo slank mogelijk te maken. Dat is dan ook de reden dat-ie er alleen met 100 millimeter veerweg is. En dat is best opvallend, want inmiddels begint 120 millimeter meer en meer de norm te worden bij crosscountry. Wil je dus 110 of 120 millimeter veerweg, dan gaat de 32 Step-Cast aan je voorbij. De 34 Step-Cast biedt wél zo veel veerweg en profiteert ook van de nieuwe Grip SL-demper. Verder vindt de Grip SL-demper z’n weg naar de 32 Taper-Cast voorvork voor gravelbikes.

Net als de meeste andere vorken van Fox is de 32 Step-Cast verkrijgbaar in oranje en zwart.

Fox 2025: Prijzen en verkrijgbaarheid

Over de exacte verkrijgbaarheid van de nieuwigheden blijft Fox wat vaag. Ook de euro-prijzen zijn nog niet bekend. We geven je hieronder dan ook een overzicht van de prijzen in Dollars, zover die bekend zijn. Zodra er meer informatie is over de verkrijgbaarheid en de prijzen in euro’s, zullen we dit artikel updaten.

  • 32 Step-Cast Factory Grip SL: $969 zonder remote, $1.049 met remote
  • 34 Step-Cast Factory Grip SL: $1019 zonder remote, $1.089 met remote
  • 34 Factory Series Grip X: $999
  • 36 Factory Series Grip X / Grip X2: $1149
  • 38 Factory Series Grip X2: $1.249
  • 40 Factory Series  Grip X2: $1.849
  • Losse dempers voor montage in huidige generatie:
    • Grip SL: $280-$295
    • Grip X: $320-340
    • Grip X2: $350-$450

Meer info: ridefox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments