Langer, lager en luier: Trek Fuel EX en Remedy 2017

Iets meer dan een maandje geleden liet Trek ons kennis maken met een nieuwe Plus-variant van de Fuel EX: de Fuel EX Midfat. De Midfat had een frame dat toch wel sterk afweek van de bekende Fuel EX en het was de vraag of de ‘gewone’ 27,5″ versie het veld zou ruimen én of de 29″ variant in de huidige vorm zou door gaan. Met de introductie van een nieuwe Fuel EX komt er antwoord op beide vragen: Naast de Midfat komt een nieuwe 29″ versie en daarmee is de Fuel EX range voor 2017 compleet. En passant presenteren de Amerikanen ook een volledig nieuwe Remedy.

TrekMY17_FuelEX01

Fuel EX 29 – Naast de 27,5″ Plus (Midfat) nu alleen nog een 29er

TrekMY17_Remedy01

Remedy – Nu alleen nog met 27,5″ wielen

Meer, maar ook minder

“Een nieuw tijdperk” kopt de presentatie in de mediakit die we in onze mailbox vinden, om vervolgens door te gaan met de 3 belangrijkste veranderingen voor beide fietsen: Meer veerweg, een luiere geometrie en een langere reach. Zowel de Fuel EX als Remedy groeien qua veerweg 10 mm (van respectievelijk 120 naar 130 en van 140 naar 150 mm), de Fuel EX wordt alleen verkrijgbaar met de ‘oude vertrouwde’ 29er wielen en in de reeds gepresenteerde 27,5+ variant terwijl de Remedy er alleen nog in een 27,5″ variant komt (lange mensen die graag een 29er met veel veerweg willen kunnen bij BMC terecht). Boost voor- en achternaven is standaard, ongeacht wielmaat en RE:aktiv dempers komen nu ook van RockShox en in metrische maten. Net als de vorige versies zijn beide frames voorzien van de MinoLink in de hevel tussen de staande achtervork en demper. Hiermee kan de geometrie van de fiets versteld worden tussen een hoge/steilere en lage/luiere setting.

MinoLink01

Straight Shot Downtube en Knock Block Frame Defence
Langer, luier en meer veerweg is wel een beetje weinig innovatie, moeten ze bij Trek gedacht hebben, want blijkbaar was de stijfheid van de oude fietsen niet goed genoeg, of het kon op zijn minst beter. Net als bij de Fuel EX Midfat hebben de engineers besloten om beide fietsen te voorzien van een Straight Shot Downtube. Anders gezegd, een rechte(re) en dikkere onderbuis in het voorframe. De gehele fiets wordt daardoor torsiestijver, maar… met een dikke rechte onderbuis, heb je simpelweg niet genoeg ruimte voor de vorkkroon bij volledige stuuruitslag. Zodoende hebben de Fuel EX en Remedy dan ook dezelfde Knock Block Frame Defence, zoals we dat ook al bij de Fuel EX Midfat zagen. Feitelijk een aanslag voor je balhoofd, die voorkomt dat je vorkkroon tegen je onderbuis komt. Hij zorgt er ook voor dat bar-spins niet meer mogelijk zijn overigens…

TrekKnockBlock

Fuel EX 29

Opvallende stellingname
Opvallend genoeg promoot Trek op een duidelijke wijze de twee verschillende wielmaten. Over de Fuel EX 27,5″ Plus zeggen ze dat de speerpunten tractie en vertrouwen zijn. Het persbericht beschrijft de 27,5″ Plus-rijder vrij vertaald als iemand die ‘niet rijdt met oncomfortabele snelheden’ (wat dat ook moge zijn…), ‘door, op en over obstakels’ (met de wielen aan de grond) en ‘bochten met voorzichtigheid neemt’. Voor de Fuel EX 29er wordt de berijder omschreven als iemand die ‘altijd zijn grenzen wilt verleggen’, ‘zijn weg baant over singletracks’ en ‘bochten strak neemt’.

Een opvallende stellingname in beide gevallen. Trek zet hiermee bewust de Plus bikes als een fiets neer voor de minder technische rijders of zelfs beginners. Hoewel we snappen waar die gedachte vandaan komt, werkt het ook stigmatiserend en of dat zo slim is…?

Fuel EX Women’s
Nieuw in de naamgeving is verder een Fuel EX Women’s, die de oude Lush vervangt. Veel anders dan de gewone (nieuwe) Fuel EX is die niet, al valt op dat die blijkbaar standaard allemaal met 35 mm stuurpen geleverd worden… omdat vrouwen blijkbaar een ander stuurgedrag wensen (?). De 14″ en 15,5″ frames worden voorzien van 27,5″ wielen. 17,5 en 18,5″ frames krijgen 29″ wielen.

FuelEX98WSD_01

Fuel EX 9.8 Women’s

Fuel EX 29 line-up
De Fuel EX 29 line-up bestaat uit 4 aluminium modellen van €1.999 voor de Fuel EX 5 tot en met €3.999 voor de Fuel EX 9, en 3 carbon varianten vanaf €3.999 voor de Fuel EX 9.7 tot en met €7.999 voor het topmodel, de Fuel EX 9.9.

De Women’s versies zijn er in 2 aluminium modellen voor €1.999 en €2.999 en daarnaast een carbon Fuel EX 9.8 voor €4.999.

De Fuel EX 9.8, 9.9 en 9.8 Women’s modellen komen in aanmerking voor het Project One custom-paint programma van Trek.

FuelEX8_01

Fuel EX 8

FuelEX98_01

Fuel EX 9.8

Remedy

Naast de Remedy modellen met voor- en achteraan 150 mm veerweg, zijn er 2 Race Shop Limited (RSL) versies van de Remedy met een 160 mm vork en daardoor nog luiere geometrie.

De vernieuwde Remedy is eveneens verkrijgbaar met aluminium en carbon frames. De aluminium Remedy 7 is de instapper met een prijs van €2.499, gevolgd door de Remedy 8 en Remedy 8 Women’s van €3.299. De Remedy 9 RSL heeft eveneens het aluminium frame, maar krijgt dus een voorvork met 160 mm veerweg mee en kost €3.499. In carbon is er de keuze uit de Remedy 9.8 (en 9.8 Women’s) voor €5.499 en de Remedy 9.9 RSL voor €7.999.

Remedy7_01

Remedy 7 – Aluminium ‘instapper’

Remedy98_01

Remedy 9.8

Remedy98WSD_01

Remedy 9.8 Women’s

Bron: www.trekbikes.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , .