Cannondale vernieuwt Jekyll en Trigger

Geen pull shock en Lefty’s meer

Zojuist heeft Cannondale niet één maar zelfs twee nieuwe fietsen officieel voorgesteld. In het veel-veerweg-segment zijn de Jekyll en Trigger modellen volledig vernieuwd. Net als de vorige generatie van deze ‘over mountain’ modellen, zoals Cannondale ze groepeert, bieden ze een verstelbare veerweg. Ze zijn echter op bepaalde punten méér – ahum – standaard geworden en op andere juist weer méér Cannondale-esque…

De Jekyll en Trigger mikken beide op een ander type rijder. Met maximaal 140 mm veerweg is de Trigger de allrounder voor het stevige werk en de Jekyll mikt met 165 mm veerweg en een nog vlakkere geometrie op de enduristen onder ons.

Trigger: All-mountain met 140/110 mm veerweg
Jekyll: Enduro met 165/130 mm veerweg

Meer conventioneel, al hoewel…

De vorige generaties hadden een verstelbare veerweg dankzij de onconventionele DYAD pull shock. Een demper die op trek belast wordt, door Fox exclusief voor Cannondale gemaakt. De voordelen? Minder krachten op het frame en de seals zijn beter gesmeerd voor een soepelere beweging, aldus Cannondale. De DYAD vereiste echter wel hogere luchtdrukken in de luchtkamers. Hogere drukken op seals betekent in de regel méér wrijving in de demper… je kunt je dus afvragen wat er dan in de praktijk overbleef van die beloofde soepeler beweging. En dan was het ding ook nog eens relatief lastig om goed in te stellen. Technische redenen genoeg dus om hem af te danken. Nog los van het feit dat de geestelijk vader van het ding, ontwerper Peter Denk, inmiddels verkast is.

De nieuwe Jekyll en Trigger gaan vanaf nu dus door het leven met een reguliere bouwvorm voor de demper: hij wordt op druk belast. Deze demper biedt echter bij beide modellen nog steeds een verstelbare veerweg in twee standen, die men ‘Hustle’ en ‘Flow’ noemt. Bij de Jekyll betekent ‘Hustle’ 165 mm veerweg en ‘Flow’130 mm. Bij de Trigger zijn dat respectievelijk 140 en 115 mm veerweg. Je verstelt hem met de remote op je stuur. In ‘Flow’-stand is de ingaande demping ook wat strakker. Tijdens het schakelen tussen de standen verandert de geometrie overigens niet, dat is opvallend.

Fox maakt ook deze nieuwe dempers. Dempers? Ja, de nieuwe Gemini-dempertechnologie, zoals Cannondale het noemt, wordt toegepast op Fox’ Float X en DPS dempertypen. Daarnaast ruimt de dikke Lefty Max vork het veld en zijn er dus alleen maar conventionele vorken te vinden van Fox.

MY_Cdale_Trigger_bottle

MY_Cdale_Rocker1

Met de wijzing van het type demper is ook de layout van het veersysteem veranderd: De demper zit nu op de plek waar voorheen een bidon kon worden gemonteerd. Nu is de ruimte onder de hevel dusdanig dat daar nu nét een bidon past. Al zegt iets in ons dat je waarschijnlijk een bidonhouder nodig hebt waar je de bidon zijdelings uit kunt nemen… Belangrijker nog: de vorige configuratie bouwde nogal breed en dat was niet naar ieders smaak. Nu is de hevel mooi smal en valt geheel binnen de breedte van de framebuizen!

Meer Cannondale-esque

‘Gewone’ dempers en vorken… blijft er dan nog wat Cannondale over aan deze Cannondales? Jawel. Beide nieuwe modellen hebben Asymetric Integration (Ai). Oftewel: een asymmetrische achtervork waarin de achternaaf 6 mm uit het midden staat. Daardoor meer wielstijfheid en gemakkelijker meer ruimte voor de band, aldus Cannondale. Achteraan maakt Cannondale – zover we nu weten – als enige merk gebruik van de Flatmount schijfremmontage op mountainbikeframes, terwijl het eigenlijkeen weg-standaard is.

Alle kabels lopen binnendoor, waarbij de exacte loop van de kabels naar eigen inzicht kan worden aangepast. De onderbuis is extra beschermd tegen steenslag met een externe laag carbon.

Jekyll

Qua stuurgeometrie is de Jekyll wat verder afgevlakt naar 65 graden. Dat is maar liefst 2 graden vlakker dan de vorige generatie. De zitbuishoek is gelijk gebleven, maar de frames zijn wél langer terwijl de achtervork verkort is van 440 naar 420 mm.

Klap uit voor geometrie

De Jekyll range bestaat uit 4 modellen. De Jekyll 1 heeft een carbon voor- én achterframe. De 2 en 3 hebben een carbon voorframe en een aluminium achterframe. De hekkensluiter 4, is volledig van aluminium. In alle gevallen is de hevel tussen achtervork en demper van carbon.

Scroll om alle modellen te zien

Prijzen

  • Jekyll 1 – €7.499
  • Jekyll 2 – €5.999
  • Jekyll 3 – €3.999
  • Jekyll 4 – €2.999

Trigger

Ook bij de Trigger is de stuurhoek is 2 graden afgevlakt, naar – in dit geval – 66 graden. De zitbuis is één graad iets rechter-op komen te staan en meet effectief 74,5 graden. Ook de achtervork is zo’n 20 mm ingekort en is nu 420 mm, terwijl de reach, net als bij de Jekyll, is vergroot.

Klap uit voor geometrie

De Trigger komt in 3 uitvoeringen, waarbij alleen de Trigger 1 een carbon voor- én achterframe heeft. Bij de 2 en 3 is de achtervork uit aluminium. De Trigger 1 in dames-uitvoering die in het persbericht getoond wordt, komt helaas niet naar Europa.

Scroll om alle modellen te zien

Prijzen

  • Trigger 1 – €7.499
  • Trigger 2 – €5.999
  • Trigger 3 – €3.999

Alle modellen zijn per direct te bestellen en leverbaar. Sommige dealers hebben ook nu al enkele modellen in de showroom.

Om je lekker te maken, hebben ze bij Cannondale ook maar meteen een filmpje van de media release in elkaar gedraaid:

Bron: www.cannondale.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , .