Scott Genius 2018: ‘One frame for all’

Nou ja voor twee wielmaten, althans…

Met het toenemende aantal wielmaten staan productmanagers steeds vaker voor lastige keuzes. “Welke wielmaat kiezen we voor een bepaald platform…” Sinds kort komt daar de keuzestress van bandbreedtes bij. Plus-banden – gedefinieerd als banden met een breedte van 2.8” tot en met 3.25” – zijn de laatste trend na de korte fatbike-rage (alles breder dan 3.25”). Met de jaarlijkse evolutie van fietsmodellen en de komst van Boost frames en voorvorken, grijpen veel fabrikanten dan ook de kans aan om ook Plus-varianten van bestaande modellen uit te rollen. Het gevolg: een enorme diversiteit aan productvarianten.

Scott vliegt dat wat anders aan met hun nieuwe Genius, hun all mountain fully. De vorige Genius werd geleverd in twee uitvoeringen, met elk hun eigen frame. Eén met ‘gewone’ 27,5” wielen met ruimte voor banden tot circa 2.4” en met 150 mm veerweg. Daarnaast was er de Genius Plus met 140/130 mm (voor/achter) veerweg. Ook deze had 27,5” wielen, maar dan af-fabriek met 2,8” banden en zelfs ruimte voor 3,0” breed rubber. Zojuist heeft Scott het doek getrokken van de volledig nieuwe Genius. Andermaal in twee varianten verkrijgbaar, maar beide gaan uit van hetzelfde frame.

Eén frame, twee wielmaten

Je hoeft geen genie te zijn om te zien dat de nieuwe Genius de lijnen volgt van de vorig jaar nieuw geïntroduceerde Spark. Daarover dadelijk meer. Qua geometrie is de nieuwe Genius iets langer en luier dan zijn voorganger; een stap die marktconform is. De nieuwe Genius is geschikt voor 27,5” én 29” wielen, met dik rubber! Hij heeft een ‘flip chip’ in de link tussen staande achtervork en demper om de geometrie subtiel aan te passen aan de gebruikte wiel/band combi. In de praktijk betekent het dat de balhoofdbuis 0,6º steiler is bij setting die hoort bij de 27,5″ wielen.

De Genius is dus, ongeacht de wielmaat, altijd bedoeld voor dik rubber:

  • 27,5” wielen met 2.6 tot 2.8” banden;
  • 29” wielen met 2.4 tot 2.6” banden.

Ontwerp

Net als de Spark heeft ook het nieuwe Genius frame de ‘trunion’-style demper verticaal langs de zitbuis staan. Bij de trunnion-style demper zijn de montagepunten onderaan dusdanig breed, dat deze gelijk liggen met zijwand van de onderbuis. Het lijkt een klein detail, maar het maakt het mogelijk om een veel lichtere constructie te maken. Waarbij de Spark met maximaal 120 mm veerweg de beweging tussen de liggende en staande achtervork nog puur op flex in het aluminium of carbon kan opvangen, is dat bij de nieuwe Genius met 150 mm veerweg niet meer mogelijk. Net als de vorige Genius is er dan ook een ‘echt’ scharnierpunt toegepast tussen beide achtervorken. Alleen bevindt die zich nu vóór de achteras. Een Horst-Link dus!

Kenmerken als Boost en geïntegreerde kabels zijn amper nog vermeldenswaardig. Dat is anders voor de mogelijkheid voor de montage van een voorderailleur. Scott kiest er bewust voor om die optie nog steeds aan te bieden en we zien die dan ook terug op een aantal modellen.

De twee topmodellen krijgen een full carbon frame gemaakt van Scott’s HMX carbon voor het lichtst mogelijke resultaat. Concreet betekent dat 2250 gram (inclusief demper!), waarmee het lichtste frame zou zijn in het segment, volgens Scott. De modellen daaronder maken gebruik van Scott’s iets prijsbewustere (en dus iets zwaardere) HMF carbon lay-up voor het voorframe, gecombineerd met een aluminium achtervork. De instapmodellen zijn uitgevoerd met een compleet aluminium frame. Gewichten van deze uitvoeringen zijn nog niet bekend.

Uitvoeringen

Scott gebruikt typenummers 700-serie en 900-serie om wielmaat-varianten aan te duiden, waarbij de 7 voor 27,5” staat en de 9 logischerwijs voor 29”. De Genius komt in 700 én 900 uitvoeringen, waarbij hetzelfde frame gebruikt wordt. Een aantal modellen, zoals de 3 specifieke dames modellen (Contessa Genius 710, 720, 730) worden alleen met 27,5” wielen geleverd. Maar in alle gevallen geldt dat zowel 29×2,6” als 27,5×2,8” wiel/band combinaties te monteren zijn.

Alle modellen zijn voorzien van de Scott typische TwinLock remote. Bij het bedienen schakel je tussen een open, trail en volledige geblokkeerde stand. In de trail stand verkort de veerweg van de Scott-specifieke Fox (en X-Fusion) Nude demper tot 110 mm met een steilere veercurve en minder sag. De voorvork behoudt zijn volledige veerweg, maar de compressiedemping wordt dicht(er) gezet. De laatste stand zet voorvork én achterdemper zo goed als volledig dicht.

N.b. Prijzen onder voorbehoud!

Geometrie

Syncros stuur/stuurpen combi

Het persbericht toont naast de nieuwe modellen ook een stuur/stuurpen combi die geleverd wordt op de Genius 700/900 Tuned en Genius 700 Ultimate. Het Syncros HIXON iC is een full carbon constructie en heeft 12 mm rise, 9 graden backsweep en een breedte van 760 millimeter, met een gewicht van slechts 290 gram. Het geheel zou veel sterker zijn door het weglaten van de losneembare verbinding tussen stuur en stuurpen. Het geeft echter ook meteen een nadeel: verstellen van de hoek waaronder je stuur omhoog/omlaag gekanteld staat is natuurlijk niet mogelijk en als de lengte van de ‘virtuele’ stuurpen niet goed is, heb je simpelweg pech. Dat geldt overigens ook voor het monteren van je GPS / fietscomputer; dat is op dit stuur iet wat een uitdaging…

Tot slot…

…Actie!

Bron: www.scott-sports.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , .