Austerlitz 2.0 – Officieel geopend en Powered by Conti…

Afgelopen jaar ging de mountainbikeroute van Austerlitz flink op de schop. De eens zo recht-toe-recht-aan route die in de natte perioden één groot modderfestijn was, is grotendeels getransformeerd in slingerende en uitdagende route. De route was al enige tijd toegankelijk en veel bikers maakten er al gebruik van, al dan niet in combinatie met de route van Zeist, waarmee het een korte sectie deelt. Toch werd pas gisteren, zaterdag 7 oktober, de route officieel geopend door Rein Zwaan van Staatsbosbeheer én een flinke delegatie van de Continental Banden Groep. De Duitse bandenfabrikant heeft zich namelijk opgeworpen als sponsor van de gehele route voor een periode van tenminste 3 jaar!

De aanleg én het onderhoud voor de routes op de Utrechtse Heuvelrug worden grotendeels bekostigd met de inkomsten uit de verkoop van de jaarvignetten, oftewel door bijdragen van de gebruikers. De nieuwe routes zorgen voor een betere scheiding van recreanten zodat iedereen op zijn of haar manier zo veel mogelijk ongestoord kan genieten van de natuur. Het sponsorgeld van Continental draagt ook bij aan de route én kan door Staatsbosbeheer tevens ingezet worden voor andere belangrijke investeringen in haar terrein. Op die manier draagt het mountainbiken dus ook bij aan de instandhouding van de natuur, ook buiten de singletracks en dat is in ieders voordeel!

Vanaf nu heet de route officieel “Continental mountainbikeroute Zeist-Austerlitz”. Betekent dit nu dat je er alleen met Conti mág of kán rijden? Of krijg je een setje bij aanvang de route? Nee; op al die vragen. We hebben daarnaast ook proefondervindelijk vastgesteld dat banden van andere merken het er ook prima doen…

Best uniek: de boswachter die zelf een lint spant over de route… Gelukkig knipte ‘ie hem daarna zelf ook weer door…

Er is inmiddels een indrukwekkend leger aan vrijwilligers actief op de Utrechtse Heuvelrug. Allemaal hebben ze een steentje of flinke steen bijgedragen aan de ontwikkelingen in de voorbije jaren. Dé karrentrekker van de gehele transformatie in dit gebied is echter Bert Lam. Zonder zijn geduld en doorzettingsvermogen was het waarschijnlijk nog steeds aanmodderen geweest in dit gebied…

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel & Jeroen van den Brand

Posted in Nieuws, Spots.