DT Swiss 2013 – Nieuwe wielen en 150 grams demper!

Afgelopen week presenteerde DT Swiss op hun hoofdkantoor in Zwitserland de nieuwigheden voor 2013 op het gebied van naven, wielen, vorken en demper. Wij reisden af naar Biel/Bienne voor tekst en uitleg.

Wielen
Sinds 2009 is DT Swiss op de markt aanwezig met ‘systeemwielen’ die niet gebaseerd zijn op de klassieke bouwstijl met spaken met een gebogen kop en traditionele naafflenzen. Met de TRICON wielset lanceerde DT Swiss hun eerste systeemwielset waarvan de onderdelen alleen in een complete wielset verkrijgbaar zijn. Voor 2013 zetten de Zwitsers dit door en komen met twee nieuwe series; DICUT en SPLINE.

De naam DICUT, wat staat voor Diamond Cut, zegt niet zo zeer iets over de fabricagemethode, maar over de vorm van de flenzen; diamantvormig. Dit nieuwe naafontwerp wordt exclusief toegepast bij wielsets voor op de weg, waar aerodynamica een grotere rol speelt.

PR-man, Friso Lorscheider, met een ‘greep’ uit de collectie (26″, 29″ en 650b!) voor 2013

Voor het offroad segment wordt de nieuwe SPLINE serie min of meer boven de TRICON wielsets geplaatst. Waar de TRICON wielen een ‘open crowfoot’ spaakpatroon hadden met rechte spaken met aan beide zijde een torx-spaaknippel, baseren de nieuwe SPLINE (Straight Pull LINE) wielen zich op 28 rechte spaken in een drie-keer-gekruisd patroon en één spaaknippel per spaak in de velg. De naven zijn allemaal ontwikkeld met steekassen in het achterhoofd. Of zoals Friso Lorscheider van DT Swiss ons vertelde: “quick releases are dead!”. Net als wijzelf zijn de engineers van DT Swiss er van overtuigd dat steekas ’the way to go’ zijn voor een betere verbinding tussen frame/vork en wielen. Niettemin zijn de naven nog wel uit te rusten met eindkapjes waardoor een quick release toegepast kan worden. Daarnaast zijn de achternaven van de topmodellen voorzien van het bekende Star Ratchet vrijloopmechaniek welke garant staat voor de bekende DT Swiss ringtone…

Het SPLINE programma wordt breed neergezet met 26″, 29″ en 650b formaten. Bovenaan de lijst vinden we de XR 1450 SPLINE in 26″ en 29″. De 26″ variant vervangt de XR 1450 in klassieke stijl die tot dusver verkrijgbaar was. Beide versies zijn opgebouwd met een 24 millimeter brede, gelaste aluminium velg en zijn, op de spaken na, geheel in het wit uitgevoerd. De 26″ versie weegt 1430 gram, terwijl de 29″ versie 1555 gram op de weegschaal zet.

XR 1450 SPLINE 26″ en 29″

De X 1600 SPLINE wielset wordt eveneens met een 24 millimeter brede velg uitgevoerd, al zijn deze gesleeved in plaats van gelast. Het getal in de type aanduiding slaat ook hier op het gewicht van de wielset in 26″, al is dat in dit geval nipt boven 1600, namelijk 1635 gram. De 29″ uitvoering weegt 1770 gram. De X 1600 SPLINE wielset is vooralsnog alleen verkrijgbaar in een combinatie van zwarte velg en spaken met een witte naaf.

Voor het ruigere inzetbereik is de X 1900 SPLINE wielset bestemd, uitgevoerd met een 28 millimeter brede velg welke met pinnen verbonden is. Ook dit type wiel is verkrijgbaar in 26″ en 29″. Om kosten te besparen zijn de naven uitgevoerd met twee pallen in plaats van het Star Ratchet mechaniek. Ook op het gebied van de schijfremmontage wijken de naven af van de twee lichtere series. De X 1900 SPLINE naven hebben een 6-bouts verbinding, terwijl de XR 1450 en X1600 uitgerust zijn met een Centerlock verbinding.

De 650b M 1700 SPLINE en 26″ X 1900 SPLINE

650b
Zo langzaam als de opkomst en doorbrak van de 29″ wielen zich voltrok, zo aarzelend maar stevig doorzettend is de opmars van de 650b variant. Terwijl in november 2011 men op de Taichung Bike Week nog aarzelend naar deze wielmaat keek, lijkt in maart 2012 het tij gekeerd en heeft menig fabrikant de ’tussenmaat’ omarmd.

DT Swiss antwoordt hier direct op met de M 1700 SPLINE. Naast een 26″ versie zal deze dus ook al verkrijgbaar zijn met ene 650b velg. De velg meet 26 millimeter breed en is gesleeved. De achternaaf heeft het Star Ratchet vrijloopmechaniek en we zien een 6-bouts schijfmontage. Deze set weegt 1785 gram.

In de loop van het komende jaar zal DT Swiss ook losse velgen in 650b leverbaar hebben.

26″ versus 650b

De oplettende Wereld Beker kijker had hier, net als wijzelf, wellicht ook nieuws verwacht over de carbon tubular 650b wielset waar onder meer Nino Schurter van het Scott Swisspower-Team al mee rondrijdt. PR-man Lorscheider wijst ons op het feit dat er eigenlijk nog geen ‘standaard’ is voor 650b tubulars. De huidige 650b tubular carbon velg is dus gebaseerd op ‘eigen’ maten en in samenspraak met Dugast is er een passende tube gemaakt. Daarnaast heeft DT Swiss tot en met de Olympische Spelen een exclusiviteitsdeal met het Zwitserse team voor deze tubular wielen en tot die tijd zullen de wielen dus zeker niet los verkrijgbaar zijn. Je kan er echter gerust van uit gaan dat DT Swiss volop bezig is met de ontwikkeling van 650b velgen en complete wielsets in diverse prijscategorieën; er moet immers ook nog wat overblijven om in 2014 te kunnen presenteren als ‘nieuw’!

Vorken
Voor wie het zich nog herinnert; de vorken van DT Swiss kennen hun oorsprong in Engeland, onder de vlag van Pace. De dagen dat Pace de vorken ontwikkelde zijn inmiddels al lang in de vergetelheid geraakt en DT Swiss benadrukt dat ze slechts de vorkontwerpen en productie hebben overgenomen, niet Pace als bedrijf. De engineeringscapaciteit van DT Swiss is vele malen groter en de productietechnieken zijn aangescherpt en dat is terug te zien in de ontwerpen en detaillering van het huidige programma.

De brug van de magnesium onderpoten wordt uit twee delen vervaardigd en vervolgens verlijmd. Daarmee wordt een lichtgewicht constructie verkregen die net zo stijf is als de holle brug bij de carbon onderpoten

Dat programma blijft overigens voor 2013 ongewijzigd met drie type dempers. De Twin Shot vind je terug in de topmodellen, waarbij de rebound en compressie demping ingesteld kan worden en waar een derde hendel, ook wel ’travel management’ genaamd, gebruikt kan worden om de vork volledig open te zetten, een ‘climb’ stand met slechts 70% van de veerweg beschikbaar in combinatie met grofweg een ‘halve’ lockout en als derde stand een volledige lockout functie. De Single Shot is het ‘kleinere’ broertje waarbij slechts de rebound ingesteld kan worden en de lockout alleen een volledig open of dicht stand kent. Als derde type is er voor de EXM 150 enduro vork een Launch Control II demper. Deze herbergt dezelfde functies als de Twin Shot demper, maar kent additioneel een ‘auto release’ functie die de ‘climb’ stand terug open zet, zodra je boven aan de klim de afdaling in duikt en vergeet de vork zelf open te zetten.

Voor 2013 zullen alle topmodel voorvorken leverbaar zijn met een tapered carbon stuurbuis en 15 millimeter steekas optie. Daarnaast hebben de engineers hard gewerkt aan de prestaties bij extreme temperaturen. Bij zeer lage temperaturen reageerde de vorken een stuk anders. In samenwerking met de Zwitserse olieproducent Panolin is er een speciale samenstelling geformuleerd die dit euvel verhelpt. Daarnaast zijn er nieuwe seals toegepast in de onderpoten die de frictie verder verlagen zodat de vorken beter aanspreken.

650b?
Eveneens als de 650b tubular wielen, beschikt het Scott Swisspower-team over 650b specifieke vorken. Hoewel dit ‘slechts’ verlengde 26″ vorken met carbon onderpoten betreft, zullen deze nog niet in 2013 beschikbaar zijn. DT Swiss werkt uiteraard aan meerdere 650b modellen met carbon en magnesium onderpoten en we kunnen deze volgend jaar op zijn vroegst pas verwachten wanneer ze geïntroduceerd worden voor modeljaar 2014.

Platformdemper
“Our competitor with three letters in its name, would call it a ‘platform damper’ ” – aldus Daniel Berger, vice president van DT Swiss. De X313 demper is de nieuwste telg in het programma waarbij de doorsnede tekeningen duidelijk maken dat ‘lichtgewicht’ een belangrijk credo was voor de ontwikkelaars. De luchtkamer van de X313 heeft eenzelfde type ABS luchtdruksysteem als de vorken. ABS staat voor Auto Balancing Spring wat er voor zorgt dat de negatieve luchtdruk automatisch ingesteld wordt in relatie tot de positieve luchtdruk in de hoofdluchtkamer. Het dempingscircuit is uitgerust met drie-standen hendel waarmee gekozen kan worden tussen een volledig open of gesloten (lockout) stand, met daar tussenin een ‘drive/climb mode’, het feitelijke platform dat ontstaat door de lage snelheid compressiedemping dicht te zetten.

De X313 weegt 198 gram bij 165 millimeter inbouwlengte en zal naar verwachting een adviesverkoopprijs krijgen van €300,00. De aluminium luchtkamer kan in het wit of zwart worden uitgevoerd.

Als klap op de vuurpijl laat men ons een wereldprimeur zien; de X313 Carbon. Nog ‘warm’ uit de proto-productie; een carbon versie van de X313 demper.

De X313 Carbon is een compleet ‘reworked’ versie van de X313 waarbij er alles aan is gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen. Alle CNC delen zijn verder verlicht en de demper hendel is eveneens in carbon uitgevoerd. Dit alles resulteert in een demper met een totaal gewicht van slechts 145 gram bij 165 millimeter inbouwlengte.

Over prijzen van deze versie is nog niets medegedeeld, ook omdat de carbon versie in 2013 enkel exclusief voor eerste montage beschikbaar wordt gesteld. Oftewel; nog niet voor losse verkoop.

Beide dempers hebben een factory-preset compressie demping welke dus niet extern kan worden aangepast. Optioneel zijn de dempers leverbaar met een remote-optie, die overigens ook nadien op een niet-remote demper te monteren is.

Minimalisme ten top; de remote hendel van DT Swiss is compact, lichtgewicht en in tegenstelling tot pogingen van anderen om hetzelfde te bereiken, werkt deze verrassend goed.

Meer informatie: www.dtswiss.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
9 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Hoe zit het met de tubeless readyness van die 24mm velgen? Is tape voldoende?

P.s, allemachtig, wat ziet die PR-Friso er fout uit zeg… Zeker inspiratie opgedaan bij Dario Frigo, exponent van het foute Italiaanse wielrennen in de jaren 90.

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Dat is inderdaad wel een foute baas. :)

Weinig echt nieuws, maar het ziet er goed uit bij DT. Nu alleen nog een keer de velgen wat op dieet zetten, want eigenlijk wil je (ik) die X1700 set met Crest velgen. En zo´n demper is toch alleen voor de buhne. Ingewikkelde verende delen, daar wil je nu net niet alles op alles zetten om zo licht mogelijk te gaan.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Idd, weinig echt nieuws, maar het zal vast weer DT-degelijk zijn allemaal.

Maarre… “Wij onderscheiden ons, doordat we verschillende naafflens ontwerp mogelijkheden bieden”? Hmpf!

Coen
Coen
11 jaren geleden

Weinig nieuws…? Nieuwe wielen (systeemconcept en extra maat) en een ultralichte demper lijken me toch echt wel nieuws. Allicht zijn de wielen nog steeds rond, want dat rolt tot op heden nog het beste. Mavic heeft toch ook al jaren crossmax wielen in hun assortiment?

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Sorry, voor DT is het natuurlijk allemaal nieuw. Ik bedoelde ‘weinig vernieuwend’, met name de wielen. De demper is wel een mooi prestige projectje. Als je niet-carbon topvelg in 29″ 450 gram weegt en slechts 18mm breed is aan de binnenkant en je komt met allerlei leuke conceptjes voor de spaak/naafflens interface, dan kan ik niet anders concluderen dat je je prioriteiten verkeerd hebt. Dan zijn je ingenieurs leuk aan het spelen geweest, maar levert het écht merkbaar wat op? Heel de velgwereld is naar breed, makkelijk tubeless en licht aan het gaan. Het lijkt er op dat hun afspraak… Lees meer »

Coen
Coen
11 jaren geleden

Achja, wat is ‘nieuw’? Brede velgen? Had ik op mijn 1990 Coldrock al… Licht? Als je minder van een materiaal toepast, dan wordt je velg idd lichter. Is een velg die 20 gram lichter is dan nieuws? Die velgenboer uit BigFlats, die had ooit een nieuwtje door een lagere velgrand toe te passen, maar sindsdien heb ik weinig echte vernieuwingen op dat gebied gezien…

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Waarom zou DT Swiss met de rest van de kudde mee lopen? Heel veel ontwerpruimte is er niet meer met alu extrusieprofielen. Ja, ze zouden idd tubeless ready kunnen gaan, maar daarbuiten boeten ze in qua degelijkheid of zelfs nut.

Neem nou een Pacenti TL28. Lichter dan een Arch, zo breed als een Flow, en nog redelijk stijf. Prima, behalve dat de wanddikte zo laag is dat de velgen kennelijk gevoelig zijn voor indeuken en steenslag. Wat moet je met een 28 mm brede velg waar je vervolgens niet lomp mee om kan gaan? Lijkt mij een misgeslagen plank…..

Lars
Editor
Lars
11 jaren geleden

…Gelukkig heb ik de komende trips een goede mechanicien in de buurt om mijn TL28s weer op te lappen ;-)

Maar de trend richting breed+licht is duidelijk. Stans kan het , Syntace zegt dat ze het kunnen met hun nieuwe wielen. En hoe de pacentis zich gaan houden gaan we merken.

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Voorlopig is mijn gebuste Ryde Edge 21 lichter dan een Flow bij gelijke breedte. Dus helemaal juist doen ze het daar in de USA ook niet.