Mavic lanceert nieuwe Deemax Enduro SL aluminium wielen

Gemakkelijk spaken wisselen tijdens je enduro

Al heel wat jaren staat ‘Deemax’ bij de Franse velgen- en wielenspecialist Mavic voor alles wat maar met de ruigere kant van het mountainbikespectrum te maken heeft. Mavic lanceert nu de nieuwe Deemax Enduro SL-wielen met aluminium velgen met een interne breedte van 30 millimeter. Dankzij de typische Mavic-methode van het verbinden van de spaak met de velg én nu ook de vernieuwde Infinity-naven, kun je ook gemakkelijk spaken vervangen zónder je banden te demonteren. ‘Zo vervang je handig een gebroken spaak tijdens de verbindingsetappe van je enduro’, aldus Mavic…

Mavic Deemax Enduro SL

Mavic Deemax Enduro SL

Met de nieuwe Deemax Enduro SL breidt Mavic z’n wielenprogramma uit met een een stevige set wielen met aluminium velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter, bedoelt voor banden 2.0 tot 3.0 inch. De Franse firma past hierbij z’n bekende en beproefde technieken toe. Zo is de velg flink machinaal bewerkt in de zones tussen de spaken in, om zo gewicht te besparen. Vervolgens is de velg geanodiseerd én voorzien van een ‘Black Shield’-laag die extra bescherming tegen steenslag biedt, aldus Mavic.

Uiteraard zijn de velgen van de Deemax Enduro SL wielen tubeless, waarbij Mavic nog altijd z’n UST Tubeless concept toepast. In feite kun je er elke tubeless(-ready) band op monteren. Maar het verschil met veel andere velgen is, dat Mavic de velgen niet doorboort voor de montage van spaaknippels. Dankzij een vloeidraaiproces creëert de Franse firma schroefdraad ín de aluminium velg. De spaaknippel schroeft hier vanuit de binnenzijde van het wiel in, waardoor de velg dus niet doorboort wordt vanuit het velgbed. Zodoende is de velg luchtdicht zónder velglint en is de velg ook sterker, aldus Mavic.

Goed zichtbaar: in de zone tussen de spaaknippels in, zijnde aluminium velgen van de Deemax Enduro SL wielen flink bewerkt om gewicht te besparen.

Gemakkelijk spaken vervangen

Bij de verbinding tussen spaken en naven gaat Mavic ook net iets anders te werk dan andere wielfabrikanten. Zo wordt de spaak via een opening aan de bovenkant in de spaakflens gehaakt. Het voordeel van deze constructie is dat je zodoende vrij gemakkelijk een spaak kunt vervangen. Door de spaaknippel uit de velg te draaien, kun je de spaak in z’n geheel uit het wiel halen, zonder de band te moeten los halen. Je hoeft hem zelfs niet eens leeg te laten lopen. In z’n persbericht refereert Mavic specifiek aan dit gemak met oog op het rijden van enduro’s. Tussen de etappes in kun je zodoende snel een gebroken spaak vervangen. Als je een reserve spaak bij je hebt, tenminste… Gelukkig zijn alle spaken van dezelfde lengte én krijg je twee reserve exemplaren meegeleverd met elk wiel.

Mavic Deemax Enduro SL wielen

Zowel voor- als achterwiel hebben 28 spaken die gemakkelijk ’trail-side’ zijn te vervangen. De achternaaf is voorzien van Mavic’s ID360-vrijloop met axiale vrijloop ringen.

27.5 en 29 inch

Mavic levert de Deemax Enduro SL als complete wielset alleen in 29 inch. Je kunt de wielen ook los kopen, waarbij je dan óók de keuze hebt voor een 27.5 inch achterwiel voor een mullet-setup met dus vooraan en 29 inch exemplaar. De Infinity-naven draaien op cartridge lagers waarbij de voorspanning automatisch geregeld wordt. De voornaaf heeft een inbouwbreedte van 110 millimeter en is geschikt voor steekassen met een diameter van 15 en 20 millimeter. Bij de achternaaf heb je de keuze uit de boost-standaard 12 x 148 millimeter óf de superboost-inbouwmaat 12 x 157 millimeter. Remschijven monteer je via de 6-bouts verbinding. Bij de achternaaf heb je de keuze uit een Shimano HG of Microspline cassettepassing of een XD versie voor Sram cassettes.

De complete Deemax Enduro SL-wielset in 29 inch weegt 1.940 gram. Een los 29 inch voorwiel weegt 910 gram. Het achterwiel weegt 1.040 gram in 29 inch, terwijl de 27.5 inch versie 995 gram weegt. Voor het voorwiel betaal je € 385. Het achterwiel kost, ongeacht de diameter, € 504. De wielen komen met 3 jaar garantie en een crash-replacement-optie, waarbij je tegen gereduceerde prijs een vervangend product kunt kopen, wanneer je je wiel(en) door eigen toedoen stuk rijdt.

Bron en meer info: mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments