Cube Bike Days – Nieuwe Cube 29ers en Fritzz

Tijdens de afgelopen weekend gehouden Cube Bike Days in het Oostenrijkse Mayrhofen was het niet alleen goed toeven tussen enthousiaste fietsers en dito Cube-medewerkers (waarover later meer), het was ook een kans om wat nieuwigheden te spotten. Officieel… en niet officieel.

Fritzz-opvolger?
Zo gebruikte hoofd-ontwerper Michael Prell het demo-weekend om samen met de eveneens aanwezige mensen van Fox enkele demper settings te proberen voor een nieuw full suspension ontwerp met 180 millimeter veerweg voor het all-mountain en freeride segment. De huidige Fritzz, met 160 millimeter veerweg, maakt gebruik van een floating achtervering, waarbij de demper dus van beide zijden wordt ingedrukt door respectievelijk de rocker vanaf de zitbuis en de liggende vork. Het nieuwe systeem gaat ’terug’ naar een dempermontage waarbij de demper vanuit één zijde wordt bedient. De reden hiervoor is dat de bij een floating ontwerp het lastiger is om nog méér veerweg te creëren die ook tot op het einde van zijn veerweg goed te dempen is. Foto’s konden we nog niet schieten en meer details zijn nog niet bekend, maar we verwachten dat het nieuwe ontwerp op de EuroBike in volle glorie tentoon wordt gesteld.

AMS 100, met grote wielen
Eerder dit jaar kwam Cube al uit met een 29″ fully in de AMS (All Mountain System) serie, voorzien van 120 millimeter veerweg uitgevoerd in aluminium. De range wordt nu verder uitgebreid met de voorgestelde AMS 100, die met zijn volledig nieuwe carbon frame bestempeld wordt als pure cross country en marathon racer. Ook bij deze nieuwe AMS grijpt Cube terug op het vertrouwde veerconcept dat we kennen van de overige AMS modellen, bestaande uit een 4-bar systeem met de demper onder de bovenbuis.

De 29″ AMS 100 volgt ook op detailniveau de overige carbonmodellen. Dat wil dus zeggen dat de kabels zijn geïntegreerd, er een PressFit bottom bracket toegepast wordt en dat het topmodel, de hier afgebeelde HPC Race, er in een voor Nederland patriottische kleurstelling zal komen. Achteraan vinden we een nieuwe DirectMount derailleurbevestiging en een X12 steekas.

Hoewel de exacte afmontage en prijsstelling nog niet vast ligt, wist Prell al wel te melden dat er 4 modellen zullen komen, waarbij het instapmodel een prijs zal hebben onder de 3.000 euro. Op de vraag of er ook nog een aluminium versie te verwachten valt kregen we een negatief antwoord. Volgens Cube zijn prestaties bij het laagst mogelijke gewicht voor het beoogde cross country en marathon race segment dè belangrijkste overwegingen. Voor de minder-race georiënteerde rijders zijn er de aluminium AMS 120 modellen met iet-wat-minder-racey 120 millimeter veerweg.


De onderbuis is zo breed als-maar-kan. Bij gevolg dat de ketting op het kleinste blad dus slechts één, hooguit twee millimeter vrij ligt. De DirectMount voorderailleur-constructie waakt echter voor het aflopen van de ketting, maar goed ook…

Elite 29, V2.0
Op hardtail gebied had Cube de Elite 29er sinds kort al leverbaar. Dit van het 26″ carbon topmodel afgeleide frame krijgt voor 2013 toch al een update. De lay-up van het carbon is aangepast, waardoor er wat grammen gewonnen zijn en de stijfheid wat toegenomen is. Getallen werden niet genoemd… We moeten dus maar afgaan op het woord van de hoofd-ontwikkelaar.


De fiets wordt straks uitgeleverd zonder disembodied hand

Een verdere update zien we, net als bij de nieuwe 29″ AMS 100 bij de achterderailleurmontage; het al oude derailleurpad maakt plaats voor de DirectMount montage. Dat houdt dus ook in dat voor 2013 de SRAM afmontage op de huidige Elite 29 Super HPC modellen, plaats zal maken voor een Shimano afmontage.

Update 28 juni

Inmiddels hebben we van Cube vernomen dat het getoonde model nog niet de definitieve versie is en dat de DirectMount montage voor de achterderailleur niet de enige keuze zal zijn. Een ’traditioneel’ derailleurpadje leverbaar zal ook zijn. Dit omdat men gebruik wil blijven maken van meerdere toeleveranciers voor de aandrijflijn.

Bij nader inzien zien we ook een zelfde frameconstructie bij de 29″ AMS 100… mèt een SRAM XX derailleur. Fotomateriaal van Cube bevestigd dit ook…

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Steekas achter: we hebben afgelopen weekend bij Schurter gezien dat een wiel vervangen dan niet perse zoveel meer tijd kost dat je een race verliest.

Verder wel weer afgewerkte fietsjes. Niet zo heel erg spannend, maar ongetwijfeld erg goed.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Matthijs

@Matthijs, je kan altijd nog je mechaniekers de Kabush methode laten uitvoeren op je steekas: Een bout met imbusgat en dan de pneumatische boor met bitje en draaimoment regelaar er op. F1 style!

Gene
Gene
11 jaren geleden

Wel apart dat er op de fully een dubbel zit en op de hardtail een triple. Daarbij vind ik de kabelloop onderlangs niet zo strak. Lijkt me ook redelijk gevoelig voor steenslag.

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  Gene

Kabelloop zit ook zo op mijn Rocky. Je ziet er niks van hoor :)

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

@JeroenK : bij Scott-Swisspower doen ze daar niet aan, zag ik. Het nadeel van de methode-Kabush lijkt me dat het lastiger kan zijn om de as zelf er uit te trekken als die losgedraaid is. @Gene : ’t zijn preproducties lijkt me… Vast niet helemaal de definitieve spec. En misschien kun je wel kiezen tussen triple of dubbel? Kabelgeleiding lijkt mij geen punt. Mijn Rocky heeft open kabels onderlangs (racefiets stijl) met een linertje (Jagwire systeem) en als ik een custom zou laten bouwen zou ik het ook zo doen… Kabels lopen gewoon net wat netter dan langs de bovenbuis,… Lees meer »

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Matthijs

Vwb die kleuren, alhoewel ze nog steeds TE te noemen zijn, vind ik ze een stuk minder druk dan de vorige editie. Ik bedoel… denk die witte strepen op de banden en de rode zadelpen even weg en het is misschien wel subtiel te noemen.

Gene
Gene
11 jaren geleden

@Matthijs: Ik heb zelf de kabelloop bovenlangs lopen, onder de buizen en bestaat uit een geheel gesloten kabel. Ook clean en geen gepruts met liners of het doorvoeren van kabels. Ach ja, trends zijn er om te volgen, dus sluit Cube achteraan in de rij. Wat betreft de cranks, heb je gelijk. Dan nog, je kan ook zo’n pre-prouctie goed opbouwen. Overigens zijn de dubbel varianten van Shimano nog steeds zwaar, 26 als kleinste blad is op 29-er te zwaar. Nu ik erover nadenk, zullen ze dat bij Cube ook al gedacht hebben. @zonoskar: je ziet het niet, maar je… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden
Reply to  Jeroen

Precies! En anders maakt Cube vast wel ook een wat korter padje. Kan mooi meegeleverd worden bij de fiets…

En een 26 is idd te zwaar voor normale stervelingen (mensen die hun fiets daadwerkelijk moeten kopen) bij serieus berggebruik. M.i. is het dat op een 26er al.