Cube 2022: nieuwe AMS Zero99 xc-fully en One11 trail-fully

Terwijl sommige merken momenteel door stagnatie in toelevering wat terughoudend zijn met het lanceren van nieuwe modellen,  is daar bij Cube geen sprake van. Zij lanceren nu hun 2022-programma, waarbij een flink aantal vernieuwingen te zien is. Het grootste nieuws is wat ons betreft de volledig nieuwe AMS 29 cross-country full-suspension, die er meteen in twee smaken is: als Zero99 met 100 mm vanaf het stuur blokkeerbare veerweg en als One11 met 110 mm veerweg achter en 120 voor. Beide modellen zijn volledig in carbon uitgevoerd en beschikken over een verstelbare geometrie.

Cube AMS Zero99 Race 29

Met de nieuwe AMS modellen zet Cube meteen twee type bikes neer. De Cube AMS Zero99 met 100 mm vanaf het stuur blokkeerbare veerweg voor- en achteraan is de xc-racer…

Cube AMS One11 TM29

… en met een langere achtervork én demperslag heeft de One11 111 mm veerweg achteraan, vooraan gecombineerd met een voorvork met 120 mm veerweg en is daarmee beduidende meer trail-georïenteerd. In tegenstelling tot de Zero99 heeft One11 geen remote op het stuur om het onderstel te locken.

Het verschil met de vorige versie van de Cube AMS, die alweer in 2017 werd geïntroduceerd, is niet te missen. Cube heeft de nieuwe frames op nagenoeg alle punten aangepast. Inderdaad: frames, meervoud dus. Waarin de AMS Zero99 en de AMS One11 verschillen? Dat bekijken we zo. Eerst kijken naar wat ze delen.

Framedetails

C:68X Carbon

Beide frames zijn geheel uit Cube’s meest hoogwaardige C:68 X carboncomposiet opgetrokken. Ten opzichte van de vorige generatie die uit C:68 (dus zonder ‘X’) was gemaakt, zijn de framebuizen (veel) slanker. Het nieuwe materiaal – of meer specifiek hoe het carbon is toegepast in het frame – liet Cube toe kleinere buisdiameters toe te passen zonder in te boeten op sterkte. Daarmee is het geheel dus afgeslankt en dat komt het uiterlijk ten goede; de 2017 AMS had vanwege de gigantische onderbuis op het eerste gezicht wel iets van een e-mtb. Die gedachte komt bij de nieuwe AMS-modellen absoluut niet meer op.

Overigens pleziert de 2022 Cube AMS niet alleen de ogen meer, maar ook de weegschaal. Cube geeft aan dat het nieuwe frame 1.650 gram weegt – al geven ze daarbij niet aan of dat een gelakt of ongelakt frame betreft en in welke maat. We vullen even gemakshalve in dat dit sowieso het Zero99 frame met 100 mm veerweg betreft, waarbij de One11 vanwege de langere achterbrug slechts marginaal meer zal wegen.

Cube AMS 2022 C:68 X frameconstructie

Horst-link veersysteem

Waar veel merken flex in de achtervork toepassen om een scharnierpunt uit te sparen, houdt Cube bij de 2022 AMS vast aan de Horst-link layout met een gelagerd scharnierpunt nabij de achternaaf. Oók de hevel tussen de achtervork, het voorframe en de demper is – net als bij zijn voorganger – optisch ‘strak’ gemaakt, waarbij je de lagers niet ziet. Bij de Zero99 en One11 heeft Cube de lagers verstopt achter een afneembare kap. Daarmee ontstaat dezelfde ‘look’, maar belangrijker: je kan nu makkelijker bij deze lagerpunten en dempermontage voor onderhoud. Een flinke plus, want dat was bij de oude AMS nogal een gedoe.

Cube AMS frame layout

Verstelbare geometrie

Cube geeft de 2022 AMS Zero99 én One11 standaard een Acros-balhoofdlagerset mee waarmee je de stuurhoek kunt verstellen. Door beide lagers 180º te verdraaien kun je de balhoofdhoek 0,6º aanpassen. En doordat Cube – tegen huidige trends in – de kabels en leidingen niet door het bovenste balhoofdlager het frame in voert, kan deze verstelling betrekkelijk snel en eenvoudig worden uitgevoerd.

Overige framedetails

Cube gaat er prat op dat er twee bidon’s binnenin het voorframe passen. Opvallend genoeg bevinden beide montageposities zich op de onderbuis. Reden: zo kon de knik die de onderkant van de onderbuis van de oude AMS kenmerkte rechtgetrokken worden. De onderste bidonhouderpositie is zelfs met drie punten uitgevoerd, zodat je daar nog de keuze hebt hoe hoog of laag je de houder monteert. De bovenste montagepositie biedt eventueel ook ruimte aan een toolkit, zoals we die steeds vaker tegenkomen bij nieuwe bikes. Verdere interessante details zijn de Universal Derailleur Hanger van Sram en een 30,9 mm zadelpendiameter, waarmee je dus volop keuze hebt voor een dropper-zadelpen. Kabelpoorten zijn uiteraard ook toegespitst op een interne kabel voor de dropper.

Cube AMS 2022: 2 bidonhouders in voorframe

Zero99 versus One11: méér veerweg én langere achtervork

In de vorige AMS-modelreeks was er één Trail Motion-uitvoering opgenomen. Een dikkere trail-versie met vooraan een voorvork met 120 mm veerweg. Dit type bikes – opgedikte xc-fullies – is blijkbaar dusdanig populair dat elk merk minstens één variant in z’n programma heeft. Steeds vaker wordt ook op frame-niveau wat gewijzigd om de xc-fullie nóg meer capabel te maken in de downhills. Zo ook bij deze nieuwe Cube AMS, want bij het trail-specifieke modelis niet alleen de voorvork is langer; óók de veerweg achteraan groeit.

De nieuwe typenamen zeggen dus iets over de veerweg. De Zero99 beschikt als xc-racer over 99 mm veerweg en de One11 over 111 mm achteraan. Cube realiseert dit laatste niet alleen door een demper met een iets langere slag te monteren, maar ook door een langere achterbrug toe te passen. Bij de Zero99 meet de liggende achtervork 437 mm, bij de One11 is deze achtervork 444,5 mm. Die langere achtervork maakt het ook mogelijk om tot 2.4” brede banden te monteren; bij de Zero99 kun je tot 2.25” kwijt (op velgen met een interne breedte van 30 mm). Opmerkelijk is wel dat zelfs de langste achtervorken van deze twee nog altijd korter zijn dan die van de vorige AMS-generatie. De voordriehoek is bij beide modellen overigens identiek.

Geometrie

Is Cube vaak wat behoudend qua geometrie; met deze nieuwe Zero99 en One11 gaan ze méér mee met de trends dan ooit hiervoor. Bij de xc-racer Zero99 is de stuurhoek is 68º in de steilste setting. Met een Acros-angleset is-ie af te vlakken naar 67,4º. Bij de One11 staat de voorvork onder een hoek van respectievelijk 66,6º of 66º. Bij alle framematen is de reach vergroot, maar opvallend genoeg is de zitbuishoek niet steiler gezet, zoals je dat bij  concurrenten veelal wel tegenkomt.

Modellen en prijzen

2022 Cube AMS Zero99 – 3 modellen

Cube zet de AMS Zero99 als xc-racer op de markt in drie afmontagevarianten, waarbij de focus dus ligt op een laag gewicht. Dropper-zadelpennen vind je bij geen van deze drie modellen – al kun je die dus wel een monteren als je dat wilt. Wel hebben alle AMS Zero99-modellen een vanaf het stuur blokkeerbaar onderstel. Je hebt de AMS Zero99 Race 29 voor € 4.199. Voor € 1.000 méér heb je de AMS Zero99 SL29. Het topmodel is de AMS Zero99 SLT 29 die € 7.199 kost. Alle modellen komen met Schwalbe Racing Ralph/Ray banden met het Super Race karkas.

Cube 2022 AMS Zero99 SLT 29

Het absolute topmodel: de AMS Zero99 SLT 29. Naast en Fox 32 SC Float Factory FIT 4 voorvork met Kashima-coating en de Fox Float DPS Factory-achterdemper – eveneens mét Kashima-coating – vind je op deze dikkerd Sram XX1 Eagle AXS draadloos schakelgerij en Newmen Advanced SL X.A.25 carbon wielset. Ook de carbon cockpit onderdelen komen bij Newmen uit het schap. Remmen doe je met Sram’s Level Ultimate Rainbow-schijfremmen. Cube zegt dat deze bike slechts 9.3 kg weegt.

Cube 2022 AMS Zero99 SL 29

De AMS Zero99 SL 29 komt met veerelementen van RockShox. Vooraan een SID SL Ultimate, achteraan de SID Luxe Ultimate RLR-achterdemper. De remmen komen bij Magura vandaan en zijn de MT8 SL’s. Schakelen doe je met mechanische Sram X01 Eagle 12-speed derailleur en GX Eagle trigger-shifter. Qua wielset monteert Cube hier eveneens een carbon Newmen wielset, maar opvallend genoeg de X.A.30-uitvoering, die qua velg 5 mm breder is dan de exemplaren bij de duurdere SLT 29. Ook deze bike heeft een carbon zadelpen en stuur van Newmen, waarmee het totaalgewicht op 9,7 kg zou komen.

Cube 2022 AMS Zero99 Race 29

Op de AMS Zero99 Race 29 vind je Shimano XT onderdelen: van schakelen (1×12) tot de remmen. De voorvork en achterdemper komen uit Fox’ Performance-serie in de vorm van een 32 SC Float voorvork en Float DPS-achterdemper. Ook hier vind je een carbon stuur en zadelpen van Newmen. De wielset komt ook bij Newmen vandaan; deze Evolution SL X.A.25-wielset heeft aluminium velgen. Het gewicht van deze bike is 10,7 kg.

2022 Cube AMS One11 – 2 modellen

Van de trail-georïenteerde One11 levert Cube twee modellen, de Pro 29 en de TM 29. Naast 111 mm veerweg achteraan en 120 mm veerweg vooraan, hebben deze twee modellen ten opzichte van de Zero99 grotere remschijven, bredere (2.4”) Maxxis banden en een dropper zadelpen. Een remote op het stuur om het onderstel te blokkeren ontbreekt op de One11-modellen.

Cube 2022 AMS One11 TM 29

Met een prijs van € 4.699 is de AMS One11 TM 29 de duurste xc-trail-fully van Cube. Vooraan vind je een Fox 34 SC Float Factory FIT 4 voorvork, achteraan een Float DPS Factory demper – beide met Kashima-coating. Qua aandrijving monteert Cube een Shimano XT 12-speed derailleur en shifter in combinatie met een Praxis Grider carbon crankset. Qua remmen vind je vooraan een 4-zuiger en achteraan een 2-zuiger XT-schijfrem. Newmen levert de aluminium Evolution SL A.30-wielset, stuurpen en stuur. De dropper is een Fox Transfer Factory. De AMS One11 TM29 weegt 11,5 kg.

Cube 2022 AMS One11 Pro 29

De AMS One11 Pro29 kost € 3.399 en is daarmee de goedkoopste AMS die Cube momenteel aanbiedt. Deze bike heeft een RockShox Recon Gold RL Air-voorvork en een RockShox Deluxe Select+ achterdemper. De Magura MT Thirty-remmen zijn 2-zuiger exemplaren met voor- en achteraan 180 mm remschijven. Qua aandrijving vind je op deze bike een Sram GX Eagle derailleur en shifter. De Red77 wielset komt bij Fulcum uit het schap. De dropper-zadelpen is van Cube, terwijl het stuur en de stuurpen bij Newmen vandaan komen. Deze bike weegt 12,4 kg.

Bron: www.cube.eu

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments