BikeYoke Revive 160: Is dit’m dan, die unkaputtbare dropper?

Voor je begint met lezen… die unkaputtbare dropper uit de titel bestaat natuurlijk al veertien jaar: De Gravity Dropper. Dus heb je die, sla dit verhaal dan over en ga lekker fietsen. Heb je – of wil je – geen Gravity Dropper, lees dan vooral door… Want bijna alles dat daarna op de markt kwam, is minder betrouwbaar dan de Gravity Dropper. “Ontploffen”, veren als een pogostick, lange servicetijden, hoge reparatiekosten, dat soort narigheid.

BikeYoke Revive: The new kid on the block – Duurtest

Fox denkt de duurzaamheidsproblemen van sommige andere droppers te hebben verholpen met de onlangs geteste Transfer. Nu is Fox is een groot bedrijf dat al tig jaar telescopische producten maakt, dat zóu kunnen helpen. Edoch… Rockshox is dat ook… Nu komt het piepjonge Duitse BikeYoke met de Revive dropper, en claimt hierop een Gravity Dropper-achtige betrouwbaarheid. Wij zijn zeer benieuwd of BikeYoke deze beloftes kan waarmaken, daarom ontvingen we een Revive voor een duurtest. In de uitvoering met maar liefst 160 mm drop. Binnenkort lees je onze bevindingen in een vervolgartikel. Maar eerst duiken we in de techniek én het bedrijf: beide zijn namelijk beslist interessant!

BikeYoke_Revive01

Even leek het alsof er een fles whiskey bezorgd was… Maar de tumblers bleven in de kast, er zat toch echt een dropper in!

De unieke bouw van de Revive

Waar het volgens BikeYoke vaak misgaat, is dat IFP (Internal Floating Piston) die in veel droppers de lucht scheidt van de olie, niet goed afdicht als de pen op buiging belast wordt. Of dat de afdichting maar in één richting werkt. Als je zo’n pen dan aan het zadel omhoog trekt, zuig je lucht aan. In beide gevallen zit je dan dus op een pogostick en moet je de pen (laten) servicen. Om dat te voorkomen, maken fabrikanten de IFP hoger zodat buiging minder effect heeft, de oppervlaktes gladder, de dichtingen strakker. Allemaal met ongewenste bijwerkingen: grotere inbouwhoogte, hogere prijs, stroevere loop.

Techtalk: Het innerlijke leven van een dropper
Een dropper bestaat uit twee buizen die in elkaar kunnen schuiven. In de Gravity Dropper (en E13’s TRS+) duwt een stalen veer die buizen uitéén (omhoog, dus), de meeste andere merken hebben hiervoor een luchtveer. Om de pen in een positie te blokkeren, gebruikt Gravity Dropper (en E13 en Specialized) een mechanische blokkering, bestaande uit bijvoorbeeld een pen die in een gat(/gaten) klikt. Dat is robuust, maar niet traploos instelbaar. Het mechaniek van 9Point8 (en licentienemers RaceFace/Easton) werkt wél traploos, maar is ook veel ingewikkelder.

Om die reden hebben de meeste droppers een hydraulisch blokkeersysteem dat je kunt vergelijken het systeem van een bureaustoel.

DropperPost_Schematic01

Dat systeem bestaat uit twee oliekamers en een luchtkamer die van elkaar gescheiden worden door een zo gehete Internal Floating Piston (IFP), een donut-vormige zwevende zuiger die bestand moet zijn tegen de luchtdruk aan de ene zijde en oliedruk aan de andere zijde. De twee oliekamers zijn gescheiden door een zuiger met daarin een klep die je bedient met de hendel op je stuur.

Situatie 1 in de afbeelding hierboven toont dat, als de klep gesloten is, je gewicht rust op de olie in oliekamer 1 en dus de zuiger die verbonden is met de onderkant van de zadelpen. Olie is niet samen te drukken: de pen kan dus niet inzakken.

Situatie 2 toont wat er gebeurt als je de klep opent: Je verbindt oliekamer 1 en 2 met elkaar. Je gewicht op het zadel duwt dan het zadel naar beneden, en de olie stroomt van oliekamer 1 naar oliekamer 2. Lucht is wél samen te drukken: de olie duwt daarom de IFP tegen de luchtdruk in ‘omhoog’ in de luchtkamer. Die verkleint en daarom stijgt de luchtdruk. Dit is de tegendruk die je voelt als je de zadelpen indrukt.

Situatie 3 toont wat er gebeurt als de klep weer sluit: De oliestroom stopt en de pen blijft in zijn positie staan.

De opgebouwde luchtdruk zorgt er ook weer voor dat het zadel omhoog komt, wanneer je de klep weer opent zonder druk op het zadel. De olie stroomt dan weer van oliekamer 2 naar oliekamer 1, zodat oliekamer 1 helemaal vol zit en de pen weer star voelt. Als het goed is. Want als er onverhoopt lucht vanuit de luchtkamer langs de IFP in oliekamer 1  komt, dan heb je een miniluchtveer bovenin de pen, oftewel: in geblokkeerde toestand kun je de pen iets indrukken.

Dus wat doet BikeYoke: Hotseflots, ze rukken die IFP er gewoon uit! Wat er niet inzit, kan immers ook niet kapot. Maar wacht eens even… De IFP moet lucht en olie scheiden. Gaat dat mis, dan heb je een probleem… en dat los je dan op door lucht en olie helemaal niet meer te scheiden?

Tja.. Een IFP is vooral noodzakelijk als lucht en olie sterk mengen en schuim vormen. In een verende vork bijvoorbeeld, waarin de olie continu door allerlei gaatjes wordt geperst. Maar in een dropper? Dát is waar BikeYoke verder dacht dan de concurrentie. Ja, bovenin de luchtkamer klotst de olie wel wat, maar hij stroomt alleen tijdens bediening. Een IFP is dus overbodig! Zeker als je weet dat de olie anti-schuim toevoegingen bevat én onder hoge druk staat. Het weglaten van de IFP brengt volgens BikeYoke twee voordelen met zich mee: Zo zou je hem zelf eenvoudig kunnen servicen, en hij zou minder snel kapot gaan. Je vraagt je met terugwerkende kracht af waarom al die andere merken dit niet konden bedenken…

Toch kruipt de lucht uh… het bloed waar het niet gaan kan. Sterker nog: de kans op het pogostick-effect is toch écht groter zonder IFP. Betekent dat dan dat je hem na elke rit moet servicen? Nope. Want nu komt de grote truc: BikeYoke heeft bovenin de pen een gepatenteerd smokkelpaadje ingebouwd. Als je dat met een inbus 4 opent en je duwt de pen in, dan druk je de lucht in oliekamer 1 terug naar de luchtkamer. Presto! Dát heeft geen enkele concurrent. Zo realiseert BikeYoke een soepel werkende en robuuste dropper. Tenminste, dat hopen we.

Nee, dit is géén chilisaus-dispenser, dit is een demo-Revive met een doorzichtige binnenbuis.

 

BikeYoke: Nieuw, maar toch ook weer niet.

BikeYoke startte begin 2016 met een aluminium verbindingsbrug (in het Engels: yoke) die het mogelijk maakt om een andere demper in je Specialized Enduro te monteren. Iets wat je nog zou kúnnen aanzien voor een uit de hand gelopen hobbyproject. De Revive is echter een complex en innovatief product, hoe kon zo’n jonge club dit in hemelsnaam zo snel ontwerpen? Nou, niet. Je raadt het al: het merk moge nieuw zijn, maar de mensen er achter zijn niet nieuw in de industrie. Verre van dat zelfs.

BikeYoke_SpeciYoke

Het eerste product: Een aluminium verbindingsbrug die het mogelijk maakt om een andere demper in je Specialized Enduro te monteren.

BikeYoke bestaat uit vijf mensen. Oprichter Stefan Sack zit in Duitsland. Hij werkt ook voor Bionicon, waar hij frames en veringen construeert. De andere vier mensen zijn Taiwanezen die de locale industrie en toeleveranciers goed kennen. Het zijn eigen medewerkers, geen agenten die voor meerdere bedrijven werken. Dat voorkomt belangenverstrengeling. Dit vijftal werkt al lang samen, zo ontwikkelden ze aandrijvingsonderdelen, maar ook droppers voor andere merken! Dat betekent dat ze feilloos weten wat de sterktes en zwaktes van verschillende constructies zijn. Waar ze als ontwerpteam vaak tegenaan liepen, is dat het bij grote merken vaak lastig is om alternatieve constructies doorgevoerd te krijgen. Onze gok is dat dat niet komt door de constructeurs bij die merken, maar eerder door de “…maar onze flippyfloppyfeature is een USP!” marketeers en “uh… ik heb technisch geen idee wat je bedoelt, dus doe het maar gewoon zoals de anderen het ook doen” productmanagers. Onder eigen label kan dat wel.

BikeYoke laat overigens alle onderdelen produceren bij specifieke productiespecialisten. Smeders voor de zadelkop en zadelschalen bijvoorbeeld. Hier en daar maakt BikeYoke wel aparte productiekeuzes. Het meest in het oog springend is de kabelopname onderaan de pen. Vaak is dit een smeed- of gietdeel, Bij de Revive een samenstelling van twee freesdelen. Dat is een typische keuze voor een startend bedrijf, de benodigde investering voor smeeddelen (mallen) is immers hoog! Nu loont het nog niet, en het geeft ze de mogelijkheid om snel kleine wijzigingen door te voeren. Maar als de Revive succesvol wordt, zo onderschrijft Stefan, laten ze sommige delen zeker anders produceren.

BikeYoke_Revive08

Over alles is nagedacht. Deze aluminium delen zijn voor de klant onzichtbaar, toch zijn ze fel groen geanodiseerd. Dat maakt de kwaliteitscontrole van de kleine gaatjes en boringen eenvoudiger.

Probleem-oplossers & co.

Het is dat de merknaam Problem Solvers al bestaat in de fietswereld, anders was het een goede naam geweest voor het bedrijf van Stefan en consorten. Ze zien namelijk feilloos waar de grote merken het op detail laten afweten en produceren daar dan slimme oplossingen voor. Standaarddemper op je Specialized Enduro niet fijn? De BikeYoke maakt het mogelijk om een andere demper te monteren. Wéér een lekke remote op je Reverb? De DeHy vervangt de knop en olieleiding door ergonomische en robuuste kabelbediende hendel. Schakelende je 1x SRAM derailleur slecht in de modder? Monteer een Shifty, en je kunt weer onbezorgd de modder in. En is voor de derde keer je Canyon Shapeshifter overleden, dan kun je het probleem voor ééns en voor altijd verhelpen met de Modefixxer.

Vooruitkijkend

Veel slimme verbeteringen van andermans producten dus… en nu met de Revive een eerste volledig op zichzelf staand product. Dat roept direct de vraag op wat het volgende BikeYoke-product gaat worden. Meer aftermarket-oplossingen? Dit Facebookbericht laat in ieder geval zien dat ze nog niet klaar zijn met die vermaledijde Reverb. En verder? Iets volledig nieuws, iets met aandrijvingsdelen wellicht? “Wie weet”, zegt Stefan, “maar verwacht niks dat kan schakelen. De derailleur is al geperfectioneerd door de twee grote S-en, en is tegelijkertijd eigenlijk een ouderwets concept. Liever zouden we ons op een gesloten versnellingssysteem storten. Maar dat zou een veel te grote investering vergen.”

Andere Revive-versies dan? Als de pen zo robuust en betrouwbaar is, waarom dan niet een ook 175 mm drop versie, of nog meer? Zo simpel is het echter niet: Elk mechanicaboek zegt je dat de maximale buigspanning (oftewel de belasting van het materiaal) weliswaar “maar” evenredig toeneemt met de lengte, maar de doorbuiging met de 3e macht van de lengte! BikeYoke beaamt dat: “een nog langere pen ontwikkelen doe je niet zomaar even. Het zou een flinke investering in ontwerp en praktijktests vergen.” Hetzelfde geldt voor een Revive in een 27.2 mm diameter. Volgens BikeYoke is de markt daarvoor klein en ook hier zijn de technische uitdagingen om tot een betrouwbaar product te komen enorm. Ga maar na: waar de binnenbuis van de huidige Revive een diameter van 25 mm heeft, zou dat, bij een 27.2 uitvoering maximaal zo’n 21 mm zijn! Als je weet dat de buigspanning toeneemt toe met de 3e macht van de diameter…

Maar goed, dat is toekomstmuziek. De vraag die nu centraal staat, is: Maakt onze 160 mm test-Revive zijn beloftes waar? We komen er na een eerste testperiode snel op terug!

BikeYoke_Revive03

150 mm veerweg aan de wielen, 160 mm drop onder het zadel. Rijden maar!

Tekst: Lars Vogelenzang
media: BikeYoke, Jeroen van den Brand, Lars Vogelenzang

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments