Alternatieven in de winter bij #trailrespect

Even leek het alsof in februari de lente al was begonnen, met temperaturen die richting de 20 graden gingen. Bijna twee weken lang was het volop genieten op de bike. Maar net als aan het begin van de winter, zijn we nu weer terug bij code geel. Storm en zware buien met veel regen. Niet best voor de staat van de mountainbiketrails. Om over de moraal maar te zwijgen. Kortom niet echt ideale omstandigheden om veel kilometers te maken.

#trailrespect: soms is het beter om gewoon niet het bos in te gaan met je fiets. Zet je korte termijn ‘modder doet me niets’-houding soms even opzij om ook op lange termijn nog te kúnnen mountainbiken in ons vaak natte landje…

Die ene storm- en regenachtige zaterdag dat ik wél ben geweest, schuurde het zand tussen mijn vingers en onder het elastiek van mijn wielerbroek. Daarbij moet ik bekennen dat het poetsen van mijn bike na afloop van een dergelijke modderrit niet mijn grootste hobby is. Ik kan dit klusje alleen buiten klaren (het nadeel van wonen in een appartement) en terwijl je de prut van je fiets afspuit, is het dan echt blauwbekken in je natte fietskloffie. Ik kan me wel wat leukers indenken.

In de winter is het soms prima om de focus te verschuiven (in plaats van te verschuilen onder lagen modder….)

Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik een mooi-weer-fietser ben. Het hoeft niet warm of zonnig te zijn, liefst wél droog en met weinig modder. Omdat de winter dan wel erg lang kan duren, vraagt dat om een flexibele instelling. Maar met een kantoorbaan is het natuurlijk niet altijd mogelijk om doordeweeks op je bike te stappen als de zon wél weer schijnt. Dus wat is nou de beste manier om deze saaie regenachtige maanden door te komen en wat doe je in tijden van #trailrespect?

Hierbij wat tips om fit te blijven. Hopelijk helpt het je om gemotiveerd deze laatste winterweken door te komen!

Versterk je lijf

Probeer in tijden dat je – door weers- of andere omstandigheden – minder aan biken toekomt, toch tijd in te ruimen voor korte trainingen. Dit hoeft slechts 15 minuten per dag (of om de dag, als je hier net mee begint) te kosten. Zo kun je een mix van core-stability en flex oefeningen doen. Uiteraard is dit óók super zinvol als je wel veel aan fietsen toekomt! Het grote voordeel: je hoeft er vaak niet eens de deur voor uit.

Werk aan je skills

Aan je skills werken kan altijd, maar werk er aan in de winter en je hebt er het voorjaar en de zomer bij je lange tochten in de Bergen flink veel plezier van. Doe doe eens springclinic, bijvoorbeeld. Of laat je inspireren door talloze Youtube-filmpjes om je rijtechniek te verbeteren. Zoek de lokale BMX baan op, zet je zadel omlaag en werk aan het pompen of zelfs een sprongetje. Oefen het rijden op je achterwiel. Dat ziet er niet alleen cool uit, maar draagt bij aan je algehele beheersing van en balans op de fiets. Tip: probeer het niet met een flinke wind. Je raadt zelf wel waarom.

Probeer eens een andere sport

Probeer eens een andere sport – bij voorkeur een waarbij je ook andere spiergroepen gebruikt dan bij het mountainbiken. Er zijn genoeg sporten die je wel kan doen bij erg slecht weer, zowel in- als outdoor. Duik de gym in en doe mee met een van de vele groepslessen. Of probeer eens een crossfit training of ga boulderen: een explosieve en spectaculaire manier van sportklimmen waarvoor je geen brevet nodig hebt. Wil je het bos in en bikkelpunten scoren? Ga dan eens bootcampen of trailrunnen. Voor elke nieuwe bewegingsvorm geldt: Denk niet te gemakkelijk ‘dat lukt mij wel een uurtje lang’, omdat je al een redelijke of zelfs goede basisconditie hebt. Bouw geleidelijk op om blessures te voorkomen en volg indien mogelijk een starterscursus.

Boulderen en sportklimmen zijn ideale sporten, waarbij je automatisch core-stability en je coördinatie traint, terwijl het eveneens uitdagend is én op veel plekken in het land lekker indoor beoefend kan worden. Bron foto: www.mountain-network.nl

Zoek specifieke routes

Is mountainbiken de heilige graal voor je? Zoek dan eens uit welke routes/gebieden ook in het natte seizoen goed berijdbaar zijn. Dit zijn over het algemeen duingebieden waar het water snel wegtrekt. Denk aan het PWN gebied in Noord-Holland of de mountainbikeroutes van Zandvoort of Schoorl. Ook daar wordt wel eens om  #trailrespect gevraagd als het echt té nat is. Je kan de routecondities vaak via de Facebookpagina’s van de betreffende route of via het forum van mountainbike.nl in de gaten houden.

Zoek het in het zuiden

De ultieme winterbesteding? Een mountainbikevakantie in het zonnige zuiden. Ontdek eens een heel nieuw gebied en geniet van indrukwekkende uitzichten. De ultieme combinatie van lekker weer en mooie dagtochten. We hebben diverse tips voor de perfecte mountainbikevakantie op onze site staan, onder andere in Finale Ligure, Sospel, Algarve, La Palma, Gran Canaria.

Alternatieve fietsen

Weg
Omdat niet alleen de routes zwaar te lijden hebben bij veel modder, maar het materiaal ook, kun je proberen om in de winter meer kilometers op het asfalt te maken, al dan niet op een (buiten) wielerbaan. Al kun je – terecht – daar tegen in brengen dat pekel op de wegen ook niet echt goed is voor je materiaal. Verre van, zelfs… Een goed argument dus om je oude fiets weer in te zetten, of om voor een prikkie een racefiets als pekelfiets aan je stal toe te voegen. Het ideaal aantal fietsen om te hebben is immers N+1.

Als je besluit de weg op te gaan, let dan extra op je kleding. Dat is in de winter altijd al van belang, maar op de racefiets kan de wind nóg meer snijden en door gebrek aan beweging van het bovenlijf, wordt je minder snel warm.

Gravel
Trainen op de weg met niet al te best weer klinkt wellicht vreselijk saai, maar is in een mooie omgeving al een stuk beter te verteren. Hét outdoor-alternatief is het zoeken naar gravelpaadjes bij je in de buurt. Voordeel 1: Daar kun je uiteraard prima uit de voeten met je mountainbike. Voordeel 2: Wil je je mountainbike er niet voor inzetten, dan is daar een gravelbike perfect voor en… het voldoet ook aan de N+1 regel.

De voordelen: je training begint al zodra je thuis op de fiets stapt, en als je bewust van je vaste rondje afwijkt, ontdek je vaak nog een hoop nieuwe wegen en paadjes in je achtertuin. Zie ook dát als een uitdaging: exploreren – het bijeffect is een ander besef van tijd en dat kan je ritten meer plezier geven. Een keer stilstaan om je te oriënteren, of een stukje terugrijden omdat een pad doodloopt, horen daar bij. Vergeet niet dat het niet zozeer om de snelheid gaat, maar om het bezig zijn. Zelfs al is het maar een uurtje per keer. Dit soort trainingen op lagere intensiteit zijn een perfecte basis voor je conditie in het nieuwe jaar.

Indoor fietsen
Mocht je het buiten rijden toch niet zo zien zitten, dan kun je natuurlijk altijd nog gaan spinnen of een stationaire trainer kopen. Voor die laatsten zijn de voorbije jaren talloze applicaties zoals Zwift en The Sufferfest beschikbaar gekomen om het minder geestdodend en zowaar uitdagend te maken.

Voeg voor de afwisseling eens een baanclinic toe. Op die paar wielerbanen die Nederland rijk is (Apeldoorn, Amsterdam, Alkmaar), zijn er talloze opties om het indoorfietsen op een doortrapper te proberen. Geloof me: ook wie wielrennen suf vindt – ‘want het is gewoon trappen, toch?’ – beveel ik het van harte aan.

Wil je liever aan je technische skills werken? Dat kan met een MTB of BMX indoor bij Wood15 in Sittard.

Tot slot

Kan het echt niet anders? Sla dan een keer over. Accepteer dat je een weekend niet gaat mountainbiken en ga wat leuks doen met je partner, gezin of vrienden. Een win-win situatie, want de credits die je hiermee opbouwt, kun je later weer inwisselen door een keer langer te gaan fietsen. Of om N+1 in uitvoering te brengen…

Heb jij nog andere tips? We horen het graag!

Tekst: Diane van der Sanden m.m.v. Max Bodifee
Bewerking: Jeroen van den Brand

Posted in Specials and tagged , , , , , , , , , , , , , , .