Bikeyoke Revive: Servicebeurt

Hoe ziet hij er van binnen uit na twee zomers droppen?

Twee jaren rijd ik nu met de 1e generatie Bikeyoke Revive in mijn ‘buitenlandfiets’. Die maakt niet superveel kilometers, maar het zijn wel de heftigste ritten waarin ik de pen continu gebruik, en ook wel eens een dag in de stinkmodder rond rag. De Revive werkt echter nog als op dag één: soepel en betrouwbaar. Geen centje pijn. Nauwelijks speling ook. Wel zie ik soms wat vervuild vet op de binnenbuis.

Tijd voor preventief onderhoud dus! Ik kocht een kitje met vervangingsdelen en trok het ding los. Benieuwd naar wat ik aantrof? Kijk maar mee.

De procedure is als volgt:

Ziet er doenbaar uit, toch? En wie de tekst onder het filmpje op Youtube leest, ziet dat het nóg simpeler is: de lucht hoeft er namelijk niet eens uit!

Op de achterzijde van de binnenbuis zit een kleine beschadiging, waarschijnlijk van een opgeworpen steen. Dat is echter geen probleem: Het pneumatisch-hydraulische systeem zit ín de binnenbuis, de stofring bovenop houdt enkel vuil tegen. Hij zal dus niet leeglopen. Bikeyoke adviseert om eventuele krassen een beetje glad te polijsten en dan weer lekker te gaan fietsen. Goed: aan het werk nu!

Klem de pen ondersteboven vast en verwijder de circlip, nu kun je de de pen inschuiven.

Schuif de pen in, en de zuigerstang van de luchtkamer komt tevoorschijn. De schuimring voorkomt dat vet de ontluchtingsgaatjes aan de onderzijde verstopt en voorkomt: de pen zou dan niet meer goed uit kunnen schuiven. Dit deel is duidelijk aan vervanging toe.

Schroef de bediening los van de zuigerstang.

Hier is het oude vet wel wat vervuild. Op de achtergrond zie je de dunne stang ín de zuigerstang die bovenin een het ventiel opent, als je onderin de pen bedient.

Verwijder de kleine circlip. Om te voorkomen dat de circlip de zuigerstang beschadigt -en zo lekkage veroorzaakt- plak je een stukje isolatietape om de zuigerstang. Nu kun je de binnen- en buitenbuis scheiden. Het onderste glijlager en de geleidepennen -die verdraaien voorkomen- vallen er dan uit.

Dit is hoe het bovenste glijlager er uitziet. Ook hier een beetje vervuiling, maar niks dramatisch.

Na schoonmaken zie het er echter zo uit: prima.

Links de onderdelen van de service kit: Schuimring, onderste glijlager, stofring, geleidepennen. Rechts de oude, vervangen onderdelen. Achteraf betwijfel ik sterk of -afgezien van de schuimring het wel nodig was om de onderdelen al te vervangen.

Mijn pen is een model van de eerste generatie… maar eigenlijk zelfs een voorseriemodel. Dat verklaart deels waarom sommige onderdelen in de servicekit afwijken van de oude. Zo is de onderste glijbus van twee losse naar één onderdeel gegaan. Maar geen nood, alles past. Zelfs die kromme messing geleidepennen: We hebben het nagevraagd, en ja, dat hoort zo!

Opvallend is ook dat in de servicekit de bovenste glijbus mist. Terwijl hij veel zwaarder belast wordt dan de onderste?! Was gibt’s? Volgens Bikeyoke is het bovenste glijlager van een ander materiaal dan de onderste, en hoeft daarom maar zelden vervangen te worden. Moet dit wel, dan moet dat in een Service-Center gebeuren.

Ook de binnenkant van de buitenbuis bleek schoon. Vet alles goed in en dan kan alles weer in elkaar.

Plaats de nieuwe geleidepennen en het onderste glijlager. Daarna monteer je de kleine circlip weer en kunnen de binnen- en buitenbuis niet meer van elkaar af schuiven.

Om te voorkomen dat de bediening los kan komen van de zuigerstang, monteer je hem met wat losneembaar borgmiddel. Vergeet niet eerst de bedieningsstang terug te plaatsen!

Tot slot nog een beetje vet op het scharnier van de bediening… en je bent klaar.

Alles weer schoon! De eerste tijd kan er aan de bovenkant af en toe nog wat overtollig vet verschijnen aan de bovenkant.

Conclusie

De Bikeyoke Revive werkt en blijft werken, ook na twee jaren. Na deze korte servicebeurt kan hij weer lange tijd vooruit. Achteraf gezien vraag ik me zelfs af of het al nodig was om een nieuwe servicekit te monteren.

Er van uitgaande dat je het benodigde gereedschap hebt liggen, is de service prima zelf thuis te doen. Bij mij persoonlijk ging één dingetje mis: mijn voorserie-pen heeft maar twee ontluchtingsgaatjes onderin de pen, terwijl productiemodellen er zes hebben. Onderin had ik teveel vet gebruikt, en dat verstopte die gaatjes. Daarom trok hij vacuüm en kwam slechts moeizaam uit. Contact met Bikeyoke bracht dat echter snel aan het licht.

Daarover gesproken: mocht er ooit iets aan de hand zijn met je Revive, dan kun je er ook als reguliere klant vanuit gaan dat Bikeyoke je perfect helpt. Hun service is voorbeeldig. De Bikeyoke is verre van de goedkoopste optie op de markt, maar je krijgt goede waar voor je geld.

De Servicekit voor Revive kost: € 17,95

 

Met dank aan Deltion College opleiding fietstechnicus voor het gebruik van de werkplaats.

Tekst, foto’s: Lars Vogelenzang

Posted in Reviews and tagged , , , , , , .
  • Jur

    Chapeau! Zo hoort een dropperpost te zijn. (hier hoef je bij een Reverb niet om te komen).