26 inch leeft voort: Merida brengt de dirtbikes Dirt 500 en 700

Merida brengt met de Dirt 500 en Dirt 700 twee betaalbare dirtbikes voor iedereen die pumptracks, dirtjumps en urban speelsessies serieus neemt, of… juist helemaal niet. Met 26 inch wielen, een aluminium frame en singlespeed-aandrijving zijn deze fietsen robuust gebouwd voor heel wat sessies dirten door jong én oud, want #nevergrowup, etcetera. De Dirt 500 is er voor 999 euro, de Dirt 700 kost 1.899 euro.

Nederland is inmiddels goed bedeeld wat pumptracks betreft. En ook de plekken waar je met een dirtjumper het luchtruim kunt kiezen groeit gestaag. En óók in de ons omringende landen. Voor Merida reden genoeg om ook aan dit speelfestijn mee te doen; het merk komt met twee nieuwe dirtbikes: de Dirt 500 en Dirt 700.

Merida Dirt Jumper 2026

Merida Dirt Jumper 2026

Robuust aluminium frame en 26 inch wielen

Met dirtbikes wordt doorgaans weinig subtiel omgegaan, dus robuustheid is het primaire uitgangspunt bij dit soort fietsen. In het geval de Dirt 500 en Dirt 700 betekent het dat Merida een nieuw frame van 6061-T6 aluminium heeft ontwikkeld. Zonder expliciet een framegewicht te noemen, zegt Merida als zelfverklaarde aluminium-expert (waarin we ze niet tegen zullen spreken), dat het een betrekkelijk licht frame is. De sterkte onderstrepen ze met een garantie van vijf jaar bij Category 5-gebruik, wat in de praktijk neerkomt op dezelfde belastingen van het frame als bij freeride- en downhillbikes. In een markt waar sommige dirt-frames zónder enige garantie (buiten garantie op fabrieksfouten) komen, is dat best netjes.

Het frame van de Dirt-modellen is voor 26 inch wielen ontwikkeld. Die wielmaat leek inmiddels voor mountainbikes zo goed als uitgestorven. Maar deze (nu) kleine wielmaat helpt mee om stijve en sterke wielen te maken. En leven daarom dus nog altijd voort in dit genre fietsen. Verder heeft het frame achteraan horizontale uitvaleinden om de ketting te kunnen spannen. Beide beschikbare modellen zijn er dan ook alleen met een singlespeed-aandrijving. De remleiding voor de achterrem loopt buiten langs het frame. Verder is er een montagepunt voor een bidon, maar of die werkelijk in de voordriehoek van het frame past?

Geometrie

Merida levert de Dirt in twee lengtematen. Uiteraard stem je die enigszins af op je eigen lengte, maar het bied je ook de optie om een afweging te maken in rijgedrag. De korte versie is ideaal voor snelle tricks en scherpe bochten, terwijl de lange versie extra stabiliteit biedt voor langere rijders of wie vooral pumptrackrondes wil knallen. In beide gevallen maakt de korte achtervork manuals en speelse moves makkelijk, zonder dat de fiets nerveus aanvoelt.

Merida Dirt Jumper 2026 Geometrie

Merida Dirt 500 en 700

Voor 999 euro levert Merida je de Dirt 500 met vooraan een Manitou Circus DJ-voorvork, hydraulische Shimano-schijfremmen en Kenda K-Rad-banden rond aluminium velgen van Alex die zijn gespaakt rond Novatec-naven.

De Merida Dirt 700 is er voor 1.899 euro en heeft vooraan de Pike DJ-voorvork van Rockshox. De Maxxis DTH-banden zijn rond een set 26 inch D1900-wielen van DT Swiss gemonteerd. Achteraan is de vierzuigerrem DB4 van Sram gemonteerd. Opvallend is dat je bij deze dirtbike vooraan een mechanische schijfrem krijgt. Merida meldt hierover in het persbericht dat die keuze gemaakt is vanwege de wettelijke verplichting dat een fiets een voor- en achterrem moet hebben. Maar dat ze óók begrijpen dat de meeste dirtjumpers zónder voorrem rijden en die er dus afgooien zodra de fiets uit de doos komt. Om de prijs van de fiets te drukken, kiest Merida dus voor een zo goedkoop mogelijke oplossing om aan de wet te voldoen.

Merida Benelux voert de Dirt-modellen slechts beperkt. Als je interesse hebt, doe je er goed aan je zo snel mogelijk bij je Merida-dealer te melden.

Merida Dirt 500 2026

Merida Dirt 500

 

Merida Dirt 700 2026

Dirt 700

Bron: merida.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments