Bike Ahead brengt The Frame met 32 inch wielen. Is groter nóg beter?

Nog eventjes en 29 inch wielen zijn ‘klein’. Althans, als het aan een handjevol fietsfabrikanten ligt die inmiddels aan het experimenteren zijn met 32 inch-wielen. Het Duitse Bike Ahead Composites voegt zich nu toe aan het nog kleine lijstje van pioniers. De Duitse specialist in composieten zwengelt met ‘Project 32’ de discussie verder aan en zet met een op een productieframe gebaseerd prototype van 9,6 kilo meteen een scherpstelling voor wat betreft gewicht. Wordt 32 inch de volgende grote (…) trend? Of blijft het bij dit soort uitzonderlijke uitspattingen?
Bike Ahead Project 32 – 32 inch hardtail THE FRAME carbon frame met 32 duims wielen

This one goes to 32…

De volgende stap na 29 inch?

De overstap van 26 naar 29 inch wielen duurde bijna twintig jaar. Het was een evolutie die destijds evenveel weerstand opriep als nieuwsgierigheid. Inmiddels weet nagenoeg elke mountainbiker wel dat grotere wielen gemakkelijker en soepeler over obstakels rollen en meer grip bieden. In de begindagen was vooral de geometrie nog een compromis, inmiddels is ook daar de evolutie op een punt gekomen dat bikes echt duidelijk beter rijden dan twee decennia geleden. En alhoewel we tussentijds nog een opleving zagen van 27,5 inch wielen – die nog steeds mondjesmaat vertegenwoordigd zijn in veel-veerweg-bikes, rijst bij een enkeling toch de vraag of 29 inch wel groot genoeg is.

Sinds dit voorjaar duiken her en der bikes op met 32 inch wielen. Allemaal uitgevoerd met een 32×2.4 duims-variant van de Aspen ST-mountainbikeband van Maxxis. Blijkbaar is deze bandenfabrikant ontvankelijk voor het idee en opende een mal. Vooralsnog is die band nog niet in volle productie, maar er zijn duidelijk volop exemplaren beschikbaar om er lustig op los te experimenteren. Inmiddels rijden namelijk wereldbekerrijders van het BMC-fabrieksteams tijdens trainingen van de crosscountrywereldbeker rondjes op een prototype fullsuspension met 32 inch wielen. Tijdens Eurobike deze zomer maakten we ook al kennis met een 32 inch fullsuspension van de Canadese ontwikkelclub Faction Bikes. En ook het Oostenrijkse KTM heeft inmiddels een prototype 32 inch hardtail ontwikkeld voor z’n wereldbekerbikers. En nu pakt ook het Duitse Bike Ahead Composites met een eigen prototype de handschoen op.

BMC Switzerland – 32 inch crosscountry fullsuspension prototype

Het Zwitserse BMC laat z’n wereldbekerrijders al enige tijd tijdens trainingen rondrijden op een 32 inch prototype.

Bike Ahead Composites Project 32 inch

Bike Ahead volgt (ondanks z’n naam…) de andere pioniers nu met Project 32.

Project 32: van idee tot prototype in twee maanden

Het ‘Project 32’ van Bike Ahead is vooralsnog een experiment. Binnen twee maanden zette de fabrikant een volledig rijklaar prototype neer, gebaseerd op het superlichte The Frame-hardtailframe (794 gram in maat M). Om de grote wielmaat een plek te geven werd de achterbrug verlengd.

Bike Ahead heeft geen informatie vrijgegeven over de geomtrie. En ergens lijkt het alsof ze inderdaad ‘alleen maar’ de achterkant van het frame hebben aangepast. Visueel lijkt de trapas namelijk relatief hoog te staan voor wat je bij grotere wielen zou verwachten. Maar zonder geometriedata is dat puur speculeren. Er is ook weinig ruimte tussen de band en de zitbuis.

Project 32 wordt dit weekend aan het publiek gepresenteerd tijdens Bespoked in het Duitse Dresden; ’s werelds grootste beurs voor handgemaakte fietsen.

High-end onderdelenmix

Aan de voorkant heeft Bike Ahead de upside-down Samurai XC van het Duitse Intend toegepast. Die heeft 100 millimeter veerweg en biedt dankzij z’n constructie van zichzelf al vrij gemakkelijk ruimte aan de Maxxis Aspen ST 32 x 2.4 inch banden. Om de hogere voorkant te compenseren, freeste Radoxx Components een unieke stuurpen met een hellingshoek van -40 graden. Bike Ahead maakte voor dit project zelf ook nog 32 inch-versies van z’n carbon Biturbo-wielen, met de kenmerkende zes spaken waar ze om bekendstaan.

Het prototype is verder opgebouwd met een verzameling high-end componenten. Zo zijn er Intend Trinity TR-remmen en een Sram XX SL Transmission-aandrijving met Hopp Carbon-tuningonderdelen. Het schakelen gebeurt via een Zirbel Twister AXS-shifter rond en ín het stuur. Ook zien we op deze bike de nu net gelanceerde Wolf Tooth CTRL Trail-pedalen. Ook het balhoofd, de handvatten, de dropper-zadelpen en zadelpenklem komen eveneens uit de Wolf Tooth-stal. Het totaalgewicht van de Bike Ahead Project 32 komt daarmee uit op 9,6 kilogram.

En omdat het een prototype betreft, is een prijs niet medegedeeld. Bestellen kan dus niet. Nóg niet…?

Bron: bike-ahead-composites.de

Een nóg hogere voorkant vraagt om een extreme stuurpen. Als het al een trend wordt, zou de 32-er misschien wel eens het antigif kunnen zijn van kabels/leidingen dóór het bovenste balhoofdlager. Want zeg nu zelf; dat wordt bij deze constructie wel heel erg dubieus… toch?

Velozine-blik: reuzenwielen of luchtfietserij?

De discussie over 32 inch doet uiteraard sterk denken aan de tijd toen we van 26 naar 29 inch overstapten. In theorie bieden grotere wielen een rustiger rijgedrag, meer tractie en betere obstakeloverwinning. Daartegenover staan extra gewicht en trager accelereren. En die argumenten werden maar al te graag tegengeworpen. Maar uiteindelijk is het ook een samenspel met geometrie en is op dat vlak veel vooruitgang ontstaan juist dóór die grotere wielen.

Toch valt het nog maar te bezien of 32 inch de norm wordt. Daarvoor is het simpelweg nog té vroeg. Maar het is opvallend hoe ogenschijnlijk gemakkelijk een bandenfabrikant nu te porren is voor het maken van een mal voor testexemplaren. En even zo hoeveel fabrikanten er nu ook al mee experimenteren. Cynisch bekeken kan dat ook volledig drijven op de kurk van de tegenvallende verkoop van mountainbikes in de voorbije jaren. Echt iets nieuws kan een vliegwieleffect hebben op verkoop natuurlijk.

Het punt is natuurlijk wel dat hoewel groter inderdaad zeker voordelen biedt ten opzichte van grip, stabiliteit en de mogelijkheid over obstakels te rollen, iets groter uiteindelijk niet per definitie voor iedereen geschikt is. Want ook al passen de meeste mensen prima op en twentyniner; als je kleiner bent dan zo’n 1.60 meter, dan wordt het toch verdraait lastig en zijn er meer nadelen dan voordelen. Hetzelfde principe gaat onherroepelijk op voor 32 inch, maar dan dus voor mensen vanaf – zeg eens wat – 1.70 meter?

Frames in meerdere maten, dus waarom wielen ook niet?

Het roept vooral de vraag op of fabrikant het in willen en gáán zetten zoals ze verschillende framematen aanbieden. Er zijn namelijk ook nog steeds fietsmerken die bij de kleinst framematen van hun fullsuspensions 27,5 inch wielen specificeren. Naar de bovenkant van de maatreeks zou dus ook het omgekeerde kúnnen gebeuren. Maar zo logisch als dat het is dat frames groeien, zo logisch is het voor veel fabrikanten nog niet om bijvoorbeeld ook de achtervorklengte proportioneel mee te schalen. En dat zou ook voor grotere mensen op bikes met ‘gewoon’ 29 inch wielen al enorm veel winst geven op het vlak van balans, tractie en stabiliteit. 32 inch wielen zouden dat eigenlijk automatisch forceren. Maar dan dus wel met het nadeel dat we er nóg een wielmaat en dus allerlei wielmaatspecifieke onderdelen bij krijgen. Fietsindustrie gonna be fietsindustrie…

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments