EuroBike 2025: Een beurs vol vooruitgang en valse hoop?

Zoals elk jaar was de EuroBike ook in 2025 een samenkomst van fietsgekken in alle vormen en kleuren: ingenieurs, marketeers, productdesigners, start-ups, importeurs, dromers en realisten. Met producten en diensten die variëren van zinnig tot zinloos, van innovatief tot ‘deze sticker maakt ‘m sneller’. Wat begon als een beurs voor sportieve fietsen is inmiddels een verzameling van trends zonder reden, herhalingen met een ander stuur en een drang naar steeds meer motorvermogen. En ergens daartussen nog altijd ware innovaties en fietsers met een altruïstische missie. Het is indrukwekkend én verwarrend, hoopgevend én pijnlijk tegelijk. Net als de fietsindustrie zelf…

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Mark ten Napel & Jeroen van den Brand

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

EuroBike 2025: Nieuwe glans, oude zorgen

De voorbije week stond de Messe in Frankfurt weer in het teken van de EuroBike: het jaarlijkse feestje van de fietsindustrie. De goedgeluimdheid van vorig jaar was her en der zeker opnieuw op te pikken. De markt trekt volgens velen weer wat aan en dat is reden voor positivisme. Maar de talloze lege plekken van last minute afzeggingen, de hoeveelheid kleine stands van Aziatische maakbedrijven als vulling in de hallen waar normaal de grootste, bekende merken de sier maakten, waren een overduidelijke herinnering dat we bij dit feestje toch echt zelf de slingers moesten ophangen.

Vooraf leek EuroBike 2025 een kantelpunt te worden. Er waren veel nieuwe producten te zien, die in aanloop naar deze editie al werden gelanceerd. Shimano introduceerde niet minder dan drie nieuwe mountainbikegroepen en daags vóór de beurs volgde nog de nieuwe GRX Di2-gravelgroep. Tussen al dat nieuws kwam Sram óók nog op de proppen met de vernieuwde Rival en Force-groepen. Het geeft bijna het gevoel dat de industrie weer helemaal als vanouds draait en dat we de coronaperikelen definitief achter ons hebben gelaten.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Fietsindustrie in het slop? Laten we een nieuwe wielmaat introduceren. Uw hoofdredacteur van 1.67 meter voor schaal.

Maar vergis je niet: de nasleep van de coronaboom is nog steeds voelbaar. Bij diverse partijen staan magazijnen nog steeds vol. Sommige merken proberen deze voorraad alsnog weg te werken door het te dumpen. En het zal je dan ook niet vreemd in de oren klinken dat veel bedrijven flink in de financiële stress zitten. Toch komen sommigen dan toch met nieuws. Niet omdat de markt erom schreeuwt, maar omdat wachten geen optie meer is. Het zijn misschien eerder uitgestelde lanceringen; producten die allang klaar waren, maar waarvan het moment van uitbrengen vanwege de grote voorraad van het oude keer op keer werd doorgeschoven. Wacht je nóg langer, dan heeft zelfs het nieuwste al een laagje stof. Lanceren is dan ineens minder een feestje, maar meer een vorm van schadebeperking. Een haast wanhopige manier om de markt toch in beweging te houden.

Minder betekent nog steeds meer, meer, meer

Het aantal deelnemende bedrijven en bezoekers aan EuroBike neemt al jaren af. Met EuroBike 2025 als voorlopig dieptepunt. Het was dus merkbaar minder druk. De sfeer was er gemiddeld genomen echter niet minder om. Sterker; talloze mensen die we spraken vonden het juist verfrissend om te merken dat men meer tijd heeft voor elkaar. Gesprekken waren oprecht diepgaander en voor enkelen genoeg om ‘less is more’ dan ook als kwaliteitsindicatie van deze editie in te zetten.

Maar ondanks minder deelnemers was het nieuws, zoals altijd nog vooral gecentreerd rond ‘meer’. Want ‘meer’ voelt nog steeds als vooruitgang. Meer versnellingen, meer bereik, meer elektronica, meer koppel. Met name de e-bike-sector lijkt inmiddels een verlengde van de autoindustrie, compleet met vermogenswedloop. Tot op het gênante af. De grens van 100 newtonmeter is al doorbroken. En niet door één, maar talloze fabrikanten. De relevantie? Domweg inspelen op machismo, als je het mij vraagt… Opportunisme als enige antwoord op de ‘waarom’-vraag. Het najagen van getallen als een vlucht vooruit is vooral een blijk van het ontbreken van echte visie. En dat zonder na te denken over de gevolgen. Zoals de discussie over natuurtoegang. Want hoe zwaarder en sneller de e-mountainbikes, hoe lastiger het wordt om boswachters, beleidsmakers en wandelende pensionado’s nog uit te leggen dat we gewoon ‘aan het fietsen’ zijn…

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

More powah! Blijkbaar is er een reden voor…

Made in China, designed to disrupt

Wat me bij EuroBike 2025 ook écht opviel: de nieuwe orde klopt hard op de deur. Of eigenlijk: trapt ‘m gewoon open. Talloze Chinese fabrikanten zetten vol in op aandrijfsystemen. Ja, uiteraard systemen met ronddraaiend kopper rond de trapas of in een naaf, maar ook schakelspul. Die markt die traditioneel gedomineerd wordt door twee partijen waarvan de naam met de letter ‘S’ begint. Wat tien jaar geleden misschien nog schaamteloze kopieën waren, zonder rekening te houden met patenten van anderen, zijn inmiddels volwaardige nieuwe ontwikkelingen met eigen innovaties. Partijen die eerst voor anderen produceerden, zien nu hun kans om ook onder eigen naam groots uit te pakken. Namen als Microshift, WheelTop, L-Twoo, S-Ride, Magene, Sensah… Wen er maar aan; over een paar jaar zijn die net zo gemeengoed en ingeburgerd als Sram en Shimano dat zijn.

We zagen tijdens EuroBike 2025 talloze (semi-)draadloze schakelgroepen; de een nog duidelijk behoefte aan wat verfijning, terwijl anderen zich al lijken te kunnen meten met alles dat wij van de gevestigde orde als high-end beschouwen. Maar voor hen die niets met elektronica hebben: het aanbod aan mechanische schakelspullen is vanuit Azië inmiddels óók imposant. En het zou een misrekening zijn van Westerse fabrikanten te denken dat geen fietser daar op zit te wachten.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Talloze Aziatische partijen zetten niet alleen in op elektronisch schakelen, ook mechanisch, zoals hier te zien bij L-Twoo.

Sensah Sentyeh 14-speed wireless group, draadloze groepset

12-speed, Shimano? 13-speed Campa en Sram? Sensah: “děngzhe qiao!”

Het Chinese Magene komt ogenschijnlijk uit het niets, maar maakt forse schreden. Naast deze actuator om een mechanische derailleur aan te sturen, toonde het merk een draadloze schakelgroep voor racefietsen die verrassend verfijnd en doordacht over kwam.

Klein maar fijn: 3D-printen, CNC-machines en passieprojecten

Op een grote beurs als de EuroBike is het soms lastig tussen al de grootste aankondigingen het kleine te zien. Want vaak zijn het de kleinste stands die het meest bij ons blijven hangen. EuroBike 2025 liet ook dit jaar zien dat échte innovatie soms uit onverwachte hoeken komt. Denk aan een kleine start-up die fietsschoenen 3D-print op basis van een voetscan. Of een éénpitter met een CNC-machine niet per se iets beters, maar gewoon iets mooiers, iets meer uitgesproken wil maken.

In een industrie die slappe knieën krijgt voor alles ‘meer’, zijn dit soort varianten van ‘meer’ een verademing. Meer als in: mooier, functioneler, persoonlijker. Het voelt als de ambachtelijke bakker op de hoek terwijl de supermarkt met zijn kiloknallers stunt. Misschien is het niet voor iedereen even interessant, maar dat hoeft ook niet en is misschien juist wel precies het punt. Het feit dát het er is, laat zien dat de fietsindustrie nog volop passie in de haarvaten heeft. Daarmee overigens niet gezegd dat massaproductie per definitie haaks staat op passie…

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Het Duitse Hezo brengt 3D-geprinte schoenen; niet als experiment, maar gewoon als eindproduct. Vanaf 229 euro heb je al een set volledig pas gemaakt op beide voeten. Dit soort opties lijkt bijzonder interessant voor mensen met verschillen tussen de linker- en rechtervoet.

Fraezen: kunstenaar met een freesmachine.

Slimmer produceren, écht innoveren

Verder viel op EuroBike 2025 te zien dat echte vernieuwing vooral van buiten de traditionele fietswereld komt. Opvallend veel van bedrijven uit de autoindustrie. Die brengen niet alleen hun kennis van schaalbare precisieproductie mee, maar ook een cultuur van optimaliseren op materiaalverbruik en duurzaamheid. Daardoor krijgt recycling eindelijk een functionele invulling: niet als groene bijzaak en marketingoptie, maar als integraal onderdeel van productontwikkeling.

Ook zien we technische innovaties hun niche verlaten. Of nou ja, ‘zien’; we kwamen en gravelbike tegen waarbij massadempers geheel weggewerkt zijn in de poten van de voorvork. De voorbije jaren zagen we diverse partijen in de downhillwereld met deze massatraagheidsdempers aan de haal gaan om trillingen naar de berijder zo goed mogelijk te elimineren. Inmiddels zijn er retrofit-kits voor je mountainbike. Maar dit – voor velen misschien nog wat ongrijpbare – concept zou wel eens een grote vlucht kunnen gaan nemen bij gravelbikes.

Ook bij Giant nemen ze hun verantwoordelijkheid ten aanzien van recycling en meer milieubewust produceren.

Vittoria produceert inmiddels banden in een carbon-neutraal proces met 92 procent gerecyclede materialen.

Deze RS-Gravel conceptbike is ontwikkeld door Rolf Singenberger, die 14 jaar voor BMC werkte. Dit prototype bestaat uit carbon buizen en aluminium 3D-geprinte koppelstukken. In beide vorkpoten huist een massatraagheidsdemper (animatie). Dit zou 200 tot 250 gram toevoegen.

EuroBike 2025 – Rimpact tuned mass damper

Massadempers: low tech met mogelijk hoge impact (…). Een massa opgehangen tussen twee (specifiek afgestemde) veren, zou trillingen in je fiets flink kunnen verminderen. Rimpact biedt voor 180 pond een module aan die past in je stuurbuis.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Frame, voorvork, wielen, cranks; alles compleet middels spuitgieten geproduceerd in Europa. Maar waarom het er dan ook uit moet zien als gesmolten plastic…?

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Het Nederlandse wielenmerk Scope past 3D-printtechniek toe in de serieproductie van z’n Artech-naven.

Tilta is producent van cameradragers met stabilisatie. Het bedrijf toonde dit prototype zonder ambitie die naar de markt te brengen. De demper en upside-down voorvork komen onder de merknaam Stablead wél naar de markt. Mtb-icoon Brain Lopes zou betrokken zijn bij de ontwikkeling.

Meer gemaakt in Europa

Een ander teken van die hernieuwde durf is het groeiende aantal merken dat (opnieuw) kiest voor productie in Europa. En dat zijn allang niet meer alleen de nichemerken met artisanale frames. Ook grotere spelers beginnen te investeren in lokale productiecapaciteit. En dat met prijzen die lang niet altijd meer onderdoen voor Aziatisch gefabriceerde concurrenten. Maar dat roept ook een ongemakkelijke, maar noodzakelijke vraag op: wat is eigenlijk een ‘goede’ prijs? Want wie de belasting op milieu en transport meerekent, komt mogelijk tot een heel ander begrip dan puur een zo klein mogelijk getal op het prijskaartje.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Onder meer Pirelli gaat er prat op dat ze nu producten 100 procent in Italië maken.

Dus… hoe staat de fietsindustrie ervoor in 2025?

Als je alleen naar de producten kijkt: levendig. Als je kijkt naar de beursvloer: gemêleerder dan ooit. En als je kijkt naar de onderstroom? Kwetsbaar. Maar met een gang naar milieuvriendelijkere productieprocessen, meer aandacht voor de werkelijke kosten van een product, toont de fietsindustrie ook veerkracht. Maar het is en blijft een markt vol contrasten. Tussen massaproductie en ambachtelijke creatie. Maar ook tussen pure passie en oppervlakkige marketing. En tussen wat echt nodig is en wat slechts lijkt op vooruitgang. EuroBike 2025 liet al die tegenstellingen zien in volle glorie zien.

Maar het is ook een industrie die z’n koers wat kwijt lijkt. Kijk alleen al naar wat een ‘fiets’ tegenwoordig is: alles móet elektrisch, verbonden en computergestuurd zijn. En zolang elektrische bravoure als innovatie geldt en nuchtere eenvoud als ouderwets, blijft de hoop op échte vooruitgang vooral een façade, als je het mij vraagt. De kracht van fietsen zit namelijk óók in eenvoud en eigen inspanning. Die verschuiving zie je scherp terug op EuroBike: ooit een beurs voor sportieve fietsen, maar inmiddels zijn fietsen zónder motor duidelijk in de minderheid.

De organisatie lijkt dat ook in te zien en kondigde aan dat EuroBike vanaf 2026 opgaat in het bredere mobiliteitsconcept ‘Mobifuture’, met EuroBike dan als sportieve subsectie. Back to the roots dus. Laat ik dan wat wishful thinking doen: dat die herwaardering van de pure fiets niet alleen op de beursvloer plaatsvinden, maar ook in de industrie zelf. Als dát sentiment er bij de industrie zou zijn geweest de voorbije dagen, dan was wat mij betreft dát het échte nieuws van EuroBike 2025. Op naar EuroBike 2026 dan maar!?

EuroBike 2025: Gelukkig hebben we de foto’s nog…

“Ja, lekkere cynische blik, Jeroen… maar jullie media hebben natuurlijk zelf ook boter op je hoofd. Altijd maar die nieuwigheden aanprijzen en ondertussen klagen dat het teveel is.” Uh ja, touché. Want hoe kritisch we het ook opschrijven, we zijn natuurlijk óók gewoon onderdeel van het circus. We fotograferen, beschrijven en delen nieuws en trekken zo zelf óók aan de gaskabel van de consumptiemotor.

Maar het is óók onze taak om vragen te blijven stellen. Over waar het heen gaat met de industrie, met innovatie, met duurzaamheid… en over waarom er in vredesnaam een elektronische derailleur op een kinderfiets zit. Of dat nu is vanuit het breedste perspectief ten aanzien van mobiliteit of het gedoe van alle dag op deze aardkloot, of gewoon als enorme liefhebbers met een ongezonde interesse in alles met twee wielen en een setje pedalen (en bij voorkeur noppen op de banden…). Dus struinden we ook dit jaar weer met open blik en lichte obsessie door de hallen van Frankfurt. Op zoek naar het mooie, het maffe, het slimme en het totaal overbodige maar-ik-wil-het-eigenlijk-wel-hebben en dat zie je terug in de beelden hieronder.

Fotogallerij

Faction Bike Big Ben

Letterlijk groot nieuws. Schijnbaar had Maxxis de 32 inch Aspens al klaar voor de Olympische Spelen in Parijs, maar geen fietsfabrikant die er zich destijds aan waagde. De hier getoonde aluminium fullsuspension bestaat uit buizen en 3D-printdelen en is gemaakt door het Canadees ontwerpbureau Faction Bike Studio. Het is vooral een ‘showcase’ van wat het bureau kan.

Gobik or go home!

Fietsen voor kinderen… mét draadloze, elektronische derailleur. Want ja, opdat het ze aan niets ontbreekt!

EuroBike 2025 – Waterstof

Taiwanese innovatie met waterstof: Nexcellent Energy ontwikkelt compacte waterstofoplossingen voor de energietransitie, ook voor fietsen. Denk aan draagbare brandstofcellen als alternatief voor accu’s, met oog op snelle tanktijden, minder gebruik van zeldzame metalen en een langere levensduur.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Geen pedalen, dus om harder te gaan dan maar accupolen uitvijlen dus?

ND Tuned

ND Tuned leverde al losse binnenbuizen ter vervanging van versleten exemplaren in je voorvork van Fox of Rockshox. Nu komt het Portugese bedrijf met twee compleet eigen voorvorken. De versie met 34 millimeter binnenpoten heeft een demper die geheel op lucht werkt. De 38-versie heeft een hydraulische demper waarbij de mate van compressiedemping wordt bepaald door de luchtdruk boven de IFP.

Mullet set-ups: ook voor kinderen.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Fatbikeaerogravelbikeband?

EuroBike 2025: op sommige stands was het rushtig.

Franse bandenmaker Hutchinson brengt nu ook een tandriem voor fietsaandrijvingen…

…en uiteraard ook 50 millimeter brede gravelbikebanden.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

In de categorie ‘meer’: Met een 10-40t-cassette én de 2-speed Powershift-naaf biedt Classified een bereik van 583 procent; het grootste momenteel verkrijgbaar.

Wie jarig is, viert. Nicolai bestaat 30 jaar en viert dat met deze speciale e-mountainbike. Toegegeven: in tegenstelling tot eerdere contrapties van grof alu met dikke lasnaden, oogt deze bike zowaar behoorlijk verfijnd.

In 2001 bouwde Nicolai al downhillbikes met een gearbox, of eigenlijk een naafversnelling ín het frame.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Mooi stukkie houtwerk bij Ornus!

Het Chinese L-Twoo heeft naast derailleurs óók naafversnellingen. Hier een 14-speed exemplaar met elektronische schakeling.

Waar Eddy is, is Hope.

Schwalbe toonde een 55 millimeter (!) versie van de G-One RS Pro.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Schwalbes slimme Clik Valve werd vorig jaar geïntroduceerd, en krijgt langzaam maar zeker tractie. Het is een universeel systeem dat werkt als uitbreiding op nagenoeg alle bestaande ventielen en met een adapter ook met alle pompen. Het voordeel is dat je op een snellere en meer bedrijfszekere manier je pomp en ventiel kunt koppelen.

Het Duitse Seido – gelieerd aan fietsmerk Bombtrack – heeft een arsenaal aan scherp geprijsde onderdelen. Zoals dit gravelstuur met 25 graden flare voor amper zes tientjes.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Ook het Belgische Sapim biedt nu carbon spaken aan.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Eveneens een laag gewicht maar met meer demping: spaken gemaakt van hoogwaardige vezels.

EuroBike 2025 – Giant fullsupension prototype

Bij Giant waren diverse prototypes te zien, waaronder deze nog naamloze opvolger van de Anthem.

Met de voor het crosscountrysegment bijzondere optie van een verstelbare geometrie.

EuroBike is toch ook een beetje schatzoeken.

Maar waar voor sommige een verborgen, losneembare batterij al snel genoeg is…

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

…nemen anderen daarmee geen genoegen mee.

Tassenmaker Deuter brengt nu ook een waterrugzak.

Tja, wanneer wordt een aanhanger niet toch een slimmer optie?

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Cinelli’s ‘Speciale Gravel’ frame. “100% Made in Italy from Italian materials”, gelimiteerd en ook al 100 procent uitverkocht.

Jaren ’80 kleuren maken langzaam maar zeker een comeback. Onze voorspelling: volgend jaar zal dit thema breeduit omarmd zijn.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

ION valt tegenwoordig samen met SQLab onder dezelfde paraplu. ION komt daarom nu met kniebeschermers waarbij je niet alleen de lengte kiest, maar ook – los daarvan – de omtrek. Niet iedereen met langere benen heeft ook dikkere benen, of het tegenovergestelde.

SQLab toonde ons een suede-versie van het 614-gravelzadel.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Michelins Power gravelband is er zelfs in een 57 millimeter brede versie.

De fonkelnieuwe Rave SLR aerogravelracer stond prominent op de stand bij Wilier. Waar andere aerogravelracers tot 45 millimeter banden kwijt kunnen, komt de Rave SLR uit de voeten met banden tot 52 millimeter breed.

Fatbikes zoals veel mensen in de fietsindustrie ze het liefste zien…

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Méér is ook een thema bij TQ: deze fullsuspension van Yeti is uitgevoerd met de nieuwe, krachtigere HPR60-motor.
Goed gereedschap blijft een aantrekkingskracht voor velen.

Alpitude zadel met carbon zadeldek, 3D-geprinte zadelrails, 100 procent gemaakt in Europa én geheel afgestemd op jouw achterwerk.

Vorige week geïntroduceerd en hier gepresenteerd door Pieter-Pilot: Pilots nieuwe Carmenta.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

Gemaakt in Portugal en afgewerkt in Duitsland het 785 gram lichte ‘The Frame HT’ van Bike Ahead.

EuroBike 2025 – Trends van de fietsindustrie – gravelbikes, mountainbikes, e-bikes, 32 inch, Frankfurt Messe, cargobikes,

En tot slot terug naar (de) Origine
Geplaatst in Specials en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Willem
Willem
10 dagen geleden

Hoi, zonder cynisch te willen zijn: aan een fiets wordt meer verdiend dan aan een auto. Reken je fiets per cm lengte terug en doe hetzelfde met een auto. Je snapt dan de groeiende bemoeienis (ook op kleine schaal) van de auto industrie in de fietsenbranche.
Maak er een mooie dag van!