e*thirteen lanceert 29-er XCX Race wielsets

In het voorjaar lanceerde e*thirteen opnieuw onderdelen onder haar XCX label voor cross country en gravel. Naast een aantal lichtgewicht 11-speed cassettes was hét grootste nieuws de XCX Race crank: minder dan 400 gram voor een setje inclusief een 32-tands kettingblad!

Dat lichtgewicht-thema trekt het merk nu nog verder door met twee wielsets: één van 1.520 gram en één 1.350 gram…

Bij e*thirteen zijn ze niet bepaald onbekend met carbon; zo’n lichtgewicht crank als de XCX Race ‘maak je niet zomaar eventjes’. Ze werken al jaren met het materiaal voor hun high-end cranks én wielen voor trail, enduro en downhill segmenten.

Voor hun nieuwe XCX Race wielen heeft e*thirteen twee carbon velgen ontwikkeld. Eén heeft een binnenbreedte van 24 mm en is bedoeld voor banden van 2.0 tot pakweg 2.3” breedte; de andere velg meet 28 mm intern en is geschikt voor 2.1 tot 2.4” banden. In beide gevallen praten we hier over 29” hoepels en ze wegen respectievelijk 340 en 380 gram. Beide velgen zijn hookless, waarbij de breedste van de twee ook wat lager is om gewicht te besparen zonder in te boeten op sterkte en stijfheid, aldus e*thirteen.

Zowel de IW24 als IW28 velgen (dat getal staat dus voor de binnenbreedte van de velg) draaien rond eigen naven. Deze zijn er alleen in Boost uitvoering, dus hebben ze 110×15 mm en 148×12 mm als inbouwmaten. Ze zijn lichter dan de andere e*thirteen modellen, doordat de assen nu van aluminium in plaats van staal zijn, al meldt het persbericht géén losse gewichten. Deze naven draaien op afgedichte industrielagers en hebben nog een extra afdichting tussen de as-eindkapjes en de naafhuls. Ze komen alleen met 6-gats schijfbevestiging.

In tegenstelling tot de andere achternaven van e*thirteen is bij de XCX naven de as niet in staal maar in aluminium uitgevoerd.

De achternaaf heeft 3 pallen en een getande ring met 60 tanden. Dat betekent dus een ingrijphoek van 6 graden. Overigens zijn er alleen Sram XD en Shimano Microspine drivers beschikbaar. De ‘reguliere’ Shimano HG drivers die je bij de andere wielsets van het merk tegenkomt, zijn niet toepasbaar op deze XCX wielen.

Jazeker, óók leverbaar mét Microspline.

Bij beide wielsets zijn de spaaknippels van aluminium en worden ringetjes tussen de spaaknippel en velg gebruikt om de kracht goed te verdelen. De IW24 wielset is opgebouwd met DT Swiss Revolution spaken en komt daarmee op een totaalgewicht van 1.350 gram. Het voorwiel bij deze set heeft 24 spaken, het achterwiel 28. Bij de IW28 zijn er voor zowel het voor- als achterwiel 28 Comp Race spaken van diezelfde Zwitserse fabrikant gebruikt. Het totaalgewicht komt zodoende uit op 1.520 gram.

Prijzen

Wielen

  • XCX Race Carbon voorwiel IW24, 29” x 24 mm, 24 spaken, 110×15 mm Boost  voornaaf – €899;
  • XCX Race Carbon achter IW24, 29” x 24 mm, 28 spaken, 148×12 mm Boost achternaaf, Microspline™ of XD™ Driver – €1.099;
  • XCX Race Carbon voorwiel IW28, 29” x 28 mm, 28 spaken, 110×15 mm Boost voornaaf – €799;
  • XCX Race Carbon achterwiel IW28, 29” x 28 mm, 28 spaken, 148×12 mm Boost  achternaaf Microspline™ of XD™ Driver – €979.

Losse velgen
Mocht je zelf wielen willen samenstellen met een andere naaf, dan kun je de velgen ook los kopen. De 24 mm velg met 24 of 28 spaakgaten kost €529. De 28 mm versie is alleen verkrijgbaar met 28 spaakgaten en kost €479.

Alle wielsets worden geleverd mét tubeless tape en ventielen. Zowel de wielsets als de velgen zijn per direct leverbaar.

Genereuze levenslange garantie

De XCX wielen komen met een levenslange garantie op de carbon velgen. Rij je binnen het eerste jaar een wiel stuk, dan krijg – no questions asked – gewoon een volledig nieuw wiel. Overkomt je dit na het eerste jaar, dan is er geen crash replacement korting… Ook dan krijg je gewoon een losse velg onder garantie, wederom zonder moeilijk doen. Het enige dat je moet voorleggen is de originele aankoopbon. Deze garantie geldt óók voor losse velgen.

Bron: www.ethirteen.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments