Focus vernieuwt z’n gravelbike Atlas met nieuwe frames in aluminium en carbon

Meer opslagmogelijkheden en marktconforme naafstandaard

Met de Atlas lanceerde het Duitse Focus in 2021 z’n eerste echte gravelbike. Een fiets ‘made to lose’: geen wedstrijdgerichte gravelracer, maar een avontuurlijke allrounder om jezelf mee te verliezen. Aardig gevonden, maar daarmee bracht Focus met de Atlas ook een nieuwe naafinbouwbreedte naar gravelbikes: road boost. Handig? Nee, want ze waren én bleven de enige. Voor 2026 brengt Focus een nieuwe Atlas met marktconforme inbouwbreedtes, maar wél meer gemak in de vorm van drageropties en bij het carbon-model een opbergvak in de onderbuis. En ze zijn nu weer in Nederland verkrijgbaar.

Focus Atlas carbon gravelbike modeljaar 2026

Gravelbike Focus Atlas vernieuwd voor 2026

Focus’ gravelbike Atlas zag het licht in 2021. Nu, vijf jaar later, introduceert Focus een nieuwe generatie, wederom in carbon en aluminium. De veranderingen zijn misschien niet radicaal, maar dat zegt met terugwerkende kracht veel over de voorganger. Die was namelijk op het gebied van geometrie al best vooruitstrevend, met een betrekkelijk ruim bemeten reach en wielbasis. Voor de nieuwe 6- en 8-serie Atlas is daar slechts subtiel wat aan veranderd.

De vorige generatie stamt nog uit de tijd dat 650b-wielen nog een optie waren. Wilde je de bandbreedte maximaliseren, dan bood deze kleine wieldiameter je die mogelijkheid. Bij de huidige generatie rept Focus daar – net als de rest van de industrie, overigens – geen woord meer over. Opvallend is echter dat in de carbon voorvork banden van 53 millimeter passen, maar dat het aluminium frame achteraan tot 48 millimeter aankan, terwijl de Atlas met carbon frame is vrijgegeven voor ‘slechts’ 45 millimeter.

Verder laat Focus het eigenwijze Road Boost-naafconcept varen en kiest het merk weer voor de standaard 100×12 en 142×12 millimeter inbouwbreedtes. Daarmee zijn wielen eindelijk uitwisselbaar met de rest van de markt.

Verkrijgbaarheid in Nederland: online kopen; testen en afhalen bij Ride Out Amsterdam

In 2021 zette Focus in Nederland in op een click-&-collectstrategie via geselecteerde dealers: feitelijk een directe verkoopformule, maar mét ondersteuning van een lokale winkel. Door verschuivende prioriteiten binnen het merk en een lastige marktsituatie kwam die aanpak de afgelopen jaren echter vrijwel stil te liggen. Online kopen via click-&-collect is vanuit Nederland mogelijk, maar er is vooralsnog maar één plek waar je terechtkunt voor het ophalen: de Ride Out-brandstore in Amsterdam. Daar kun je overigens óók terecht om de nieuwe Focus Atlas-modellen te testen.

Framedetails

Focus was één van de eerste merken die met geïntegreerde(re) kabels en leidingen dóór stuurpen en bovenste balhoofdlager op de proppen kwam. Voor modeljaar 2026 pakt Focus bij z’n gravelbike Atlas hierop door, maar zonder daarin door te slaan. Alle kabels lopen nog steeds binnendoor via de stuurpen en het bovenste balhoofdlager met het Cockpit Integration System (CIS). Maar waar anderen nu veelal óók stuur en stuurpen tot één geheel maken, houdt Focus het bij alleen de stuurpen en monteert losse sturen. Nou ja, die zitten natuurlijk wel vast gemonteerd, maar zijn niet uit één geheel als cockpit. Enfin: je begrijpt wat we bedoelen.

Om compatibel te zijn met alle gangbare aandrijfgroepen hebben de Atlas-frames nu een UDH. De trapaslagers zijn gemonteerd via een BSA-schroefdraadverbinding.

Focus Atlas gravelbike CIS kabels door stuurpen en bovenste balhoofdlager

Bij alle modellen gaan de remleidingen en schakelkabels via de stuurpen én het bovenste balhoofdlager het frame in. Cockpit Integration System, kortweg CIS, zo noemt Focus dit.

Vooraan passen banden tot 53 millimeter breed.

Bij de Atlas 6-serie-modellen met het aluminium frame kun je achteraan tot 48 millimeter bandbreedte kwijt.

Bij de carbon 8-serie is 45 millimeter de maximale breedte die je rond het achterwiel mag monteren. Volgens Focus past dat vooralsnog prima bij hoe de gemiddelde gravelbiker rijdt. 45 millimeter is een goed compromis tussen gewicht, rolweerstand en comfort, zo laat het merk ons weten.

Bagage op en ín het frame

Zowel de 6-serie Atlas met aluminium frame (1.898 gram in maat m), als ook de 8-serie met carbon frame (1.050 gram in maat m) zijn ruim bedeeld wat montagepunten betreft. Zowel op de voorvork als achtervork kunnen drager en spatborden worden gemonteerd. Focus levert zelf het Hawaii Rack: een drager voor op de voorvork, waarmee je een tas boven het voorwiel mee kunt nemen. Achterop het frame is er ruimte voor het optionele Adventure Rack. Hierop monteer je tassen naast het achterwiel, wat zorgt voor een laag zwaartepunt en betere stabiliteit op ruig terrein.

De carbon versie krijgt daarnaast een troef die we inmiddels bij veel merken zien: een opbergvak in de onderbuis. Bij de Focus Atlas heet dit bagagevak Prep Pocket. Bij alle carbon modellen krijg je een compact tasje Prep Pack meegeleverd, waarin je gereedschap, CO₂-patronen of een reserveband kwijt kunt. Het geheel zit rammelvrij opgesloten in de onderbuis, waarbij een bout ín de onderbuis ervoor zorgt dat de tas niet helemaal naar beneden schuift.

Focus levert optioneel het Hawaii Rack voor montage op de carbon voorvork. Bij de Focus Atlas 6.8 EQP is deze drager standaard inbegrepen.

Focus Atlas Adventure Rack

Met het Adventure Rack monteer je bagage naast je achterwiel voor een lager zwaartepunt en betere stabiliteit.

Oók bij Focus een opbergvak in de onderbuis: de Prep Pocket.

Met in het opbergvak de Prep Pack om gereedschappen rammelvrij mee te nemen.

Geometrie

De wijzigingen bij de geometrie voor de nieuwe 2026-modellen van de gravelbike Focus Atlas zijn klein. Je hebt er een vergrootglas voor nodig om ze in de tabellen terug te vinden. De 6-serie (aluminium) is iets compacter en wendbaarder geworden, terwijl de 8-serie (carbon) een sportievere zithouding heeft gekregen. Alles bij elkaar komen beide Atlas-modellen gebalanceerd over. De verkorte zitbuis bij alle framematen maakt dat de zadelpen verder uitsteekt en zodoende meer comfort geeft. Dat zie we niet bepaald als nadeel.

Over compatibiliteit met geveerde voorvork meldt Focus in het persbericht niets. Alle modellen worden geleverd met een carbon voorvork.

Focus Atlas 2026 gravelbike carbon aluminium geometrie tekening

Maattabel 8-serie (carbon) XS S M L XL
Framemaat (mm) 480 510 540 570 600
Wielmaat 28″ 28″ 28″ 28″ 28″
Balhoofdkap hoogte (mm) 12 12 12 12 12
A Zitbuislengte (mm) 425 455 485 515 545
B Effectieve bovenbuis (mm) 511 535 550 566 596
C Balhoofdhoek (°) 70.5° 71° 71° 71° 71°
D Effectieve zitbuishoek (°) 74.5° 74° 73.5° 73.5° 73°
E Liggende achtervork (mm) 425 425 425 425 425
F BB-drop (mm) 75 75 75 75 75
G Balhoofdbuis (mm) 92 102 122 142 172
H Voorvorklengte (mm) 425 425 425 425 425
I Voorvork offset (mm) 53 53 53 53 53
J Wielbasis (mm) 1016 1030 1041 1058 1083
K Stack (mm) 546 557 576 595 623
L Reach (mm) 375 390 395 405 420
M Standover (mm) 770 789 813 836 863
N Effectieve reach (mm) 432 447 462 482 497
O Effectieve stack (mm) 616 626 646 665 693
Maattabel 6-serie (aluminium) XS S M L XL
Framemaat (mm) 480 510 540 570 600
Wielmaat 28″ 28″ 28″ 28″ 28″
Balhoofdkap hoogte (mm) 6 6 6 6 6
A Zitbuislengte (mm) 440 470 500 530 560
B Effectieve bovenbuis (mm) 506 531 548 564 593
C Balhoofdhoek (°) 70° 70.5° 70.5° 70.5° 70.5°
D Effectieve zitbuishoek (°) 74.5° 74° 73.5° 73.5° 73°
E Liggende achtervork (mm) 425 425 425 425 425
F BB-drop (mm) 75 75 75 75 75
G Balhoofdbuis (mm) 105 120 140 160 190
H Voorvorklengte (mm) 425 425 425 425 425
I Voorvork offset (mm) 53 53 53 53 53
J Wielbasis (mm) 1015 1031 1042 1059 1084
K Stack (mm) 556 572 591 610 638
L Reach (mm) 365 380 385 395 410
M Standover (mm) 757 778 802 825 852
N Effectieve reach (mm) 416 432 447 467 482
O Effectieve stack (mm) 612 628 647 667 695

Focus Atlas 2026: modellen en prijzen

Het aanbod van de Focus Atlas-modellen voor modeljaar 2026 is compact; van zowel de carbon als de aluminium versie zijn er drie uitvoeringen. Die zijn allemaal redelijk netjes geprijsd, maar zijn allemaal net wat duurder dan opties van de meest scherp geprijsde Duitse concurrenten zoals Cube, Canyon, Rose en Radon.

Bij de 6-serie met aluminium frame begint de reeks met de Atlas 6.7 voor 1.799 euro met een Shimano Cues 1×11-speed. Daarmee zet Focus zich wat hoger in de markt dan sommige van z’n concurrenten. Voor 100 euro minder heb je namelijk bij Cube een Nuroad met aluminium frame en Shimano GRX 1×12-speed onderdelen. Voor 1.999 euro is er de Atlas 6.8 EQP, waarbij die letters staan voor ‘equipped’, oftewel: rijkelijk uitgedost met accessoires zoals dragers, spatborden en een naafdynamo van Shutter Precision, inclusief verlichting. Met 2.299 euro is de Atlas 6.9 het topmodel met aluminium frame, afgemonteerd met een mix van Shimano GRX 600 en 800-serie 2×12-speed onderdelen.

Voor 1.999 euro is er de rijkelijk uitruste Atlas 6.8 EQP met het Adventure en Hawaii Rack, een naafdynamo, verlichting en standaard.

De 6.9 is het topmodel, maar anders dan Focus hier laat zien komt deze zonder dragers.

De Atlas met carbon frame is er in de vorm van de 8.7 vanaf 2.699 euro, waarbij je eveneens een mix van Shimano GRX 600 en 800-serie 2×12-speed onderdelen krijgt. Daarboven volgt de Atlas 8.8 met een mullet-aandrijving bestaande uit een Sram S1000 Eagle Transmission-derailleur, 10/52-tands-cassette en Sram Apex-grepen voor 3.499 euro. Het absolute topmodel in het aanbod gravelbikes van Focus voor 2026 is de Atlas 8.9 voor 5.299 euro. Deze carbon gravelbike komt met een Sram Rival XPLR 13-speed aandrijving en de bijzondere carbon wielen Zipp 303 XPLR S. Focus meldt met trots dat de Atlas 8.9 geheel handmatig gespoten wordt, waardoor deze allemaal uniek zijn.

Focus Atlas 8.7 carbon gravelbike

Het carbon frame van de Atlas is er in de vorm van de 8.7 vanaf 2.699 euro. Ook hierbij opgemerkt dat de getoonde dragers en tassen niet bij de standaarduitrusting behoren.

Focus Atlas 8.8 carbon gravelbike 2026

De Atlas 8.8 is uitgevoerd met een Sram mullet-opstelling, dus met een 12-speed Transmission-derailleur en 10/52-tands cassette zoals we die van mountainbikes kennen. Ook bij deze foto de opmerking dat de tassen geen onderdeel zijn van de leveromvang.

Focus Atlas 8.9 carbon gravelbike modeljaar 2026

De Atlas 8.9 is Focus’ topmodel gravelbike voor 2026.

Elk frame wordt met de hand gespoten, dus is uniek.

De 8.9 komt met Sram Rival XPLR 13-speed en Zipp 303 XPLR S wielen en Zipp stuur.

Bron en meer info: focus-bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments