
Gravelbike Focus Atlas vernieuwd voor 2026
Focus’ gravelbike Atlas zag het licht in 2021. Nu, vijf jaar later, introduceert Focus een nieuwe generatie, wederom in carbon en aluminium. De veranderingen zijn misschien niet radicaal, maar dat zegt met terugwerkende kracht veel over de voorganger. Die was namelijk op het gebied van geometrie al best vooruitstrevend, met een betrekkelijk ruim bemeten reach en wielbasis. Voor de nieuwe 6- en 8-serie Atlas is daar slechts subtiel wat aan veranderd.
De vorige generatie stamt nog uit de tijd dat 650b-wielen nog een optie waren. Wilde je de bandbreedte maximaliseren, dan bood deze kleine wieldiameter je die mogelijkheid. Bij de huidige generatie rept Focus daar – net als de rest van de industrie, overigens – geen woord meer over. Opvallend is echter dat in de carbon voorvork banden van 53 millimeter passen, maar dat het aluminium frame achteraan tot 48 millimeter aankan, terwijl de Atlas met carbon frame is vrijgegeven voor ‘slechts’ 45 millimeter.
Verder laat Focus het eigenwijze Road Boost-naafconcept varen en kiest het merk weer voor de standaard 100×12 en 142×12 millimeter inbouwbreedtes. Daarmee zijn wielen eindelijk uitwisselbaar met de rest van de markt.
Verkrijgbaarheid in Nederland: online kopen; testen en afhalen bij Ride Out Amsterdam
In 2021 zette Focus in Nederland in op een click-&-collectstrategie via geselecteerde dealers: feitelijk een directe verkoopformule, maar mét ondersteuning van een lokale winkel. Door verschuivende prioriteiten binnen het merk en een lastige marktsituatie kwam die aanpak de afgelopen jaren echter vrijwel stil te liggen. Online kopen via click-&-collect is vanuit Nederland mogelijk, maar er is vooralsnog maar één plek waar je terechtkunt voor het ophalen: de Ride Out-brandstore in Amsterdam. Daar kun je overigens óók terecht om de nieuwe Focus Atlas-modellen te testen.

Framedetails
Focus was één van de eerste merken die met geïntegreerde(re) kabels en leidingen dóór stuurpen en bovenste balhoofdlager op de proppen kwam. Voor modeljaar 2026 pakt Focus bij z’n gravelbike Atlas hierop door, maar zonder daarin door te slaan. Alle kabels lopen nog steeds binnendoor via de stuurpen en het bovenste balhoofdlager met het Cockpit Integration System (CIS). Maar waar anderen nu veelal óók stuur en stuurpen tot één geheel maken, houdt Focus het bij alleen de stuurpen en monteert losse sturen. Nou ja, die zitten natuurlijk wel vast gemonteerd, maar zijn niet uit één geheel als cockpit. Enfin: je begrijpt wat we bedoelen.
Om compatibel te zijn met alle gangbare aandrijfgroepen hebben de Atlas-frames nu een UDH. De trapaslagers zijn gemonteerd via een BSA-schroefdraadverbinding.




Bagage op en ín het frame
Zowel de 6-serie Atlas met aluminium frame (1.898 gram in maat m), als ook de 8-serie met carbon frame (1.050 gram in maat m) zijn ruim bedeeld wat montagepunten betreft. Zowel op de voorvork als achtervork kunnen drager en spatborden worden gemonteerd. Focus levert zelf het Hawaii Rack: een drager voor op de voorvork, waarmee je een tas boven het voorwiel mee kunt nemen. Achterop het frame is er ruimte voor het optionele Adventure Rack. Hierop monteer je tassen naast het achterwiel, wat zorgt voor een laag zwaartepunt en betere stabiliteit op ruig terrein.
De carbon versie krijgt daarnaast een troef die we inmiddels bij veel merken zien: een opbergvak in de onderbuis. Bij de Focus Atlas heet dit bagagevak Prep Pocket. Bij alle carbon modellen krijg je een compact tasje Prep Pack meegeleverd, waarin je gereedschap, CO₂-patronen of een reserveband kwijt kunt. Het geheel zit rammelvrij opgesloten in de onderbuis, waarbij een bout ín de onderbuis ervoor zorgt dat de tas niet helemaal naar beneden schuift.






Geometrie
De wijzigingen bij de geometrie voor de nieuwe 2026-modellen van de gravelbike Focus Atlas zijn klein. Je hebt er een vergrootglas voor nodig om ze in de tabellen terug te vinden. De 6-serie (aluminium) is iets compacter en wendbaarder geworden, terwijl de 8-serie (carbon) een sportievere zithouding heeft gekregen. Alles bij elkaar komen beide Atlas-modellen gebalanceerd over. De verkorte zitbuis bij alle framematen maakt dat de zadelpen verder uitsteekt en zodoende meer comfort geeft. Dat zie we niet bepaald als nadeel.
Over compatibiliteit met geveerde voorvork meldt Focus in het persbericht niets. Alle modellen worden geleverd met een carbon voorvork.

| Maattabel 8-serie (carbon) | XS | S | M | L | XL |
|---|---|---|---|---|---|
| Framemaat (mm) | 480 | 510 | 540 | 570 | 600 |
| Wielmaat | 28″ | 28″ | 28″ | 28″ | 28″ |
| Balhoofdkap hoogte (mm) | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
| A Zitbuislengte (mm) | 425 | 455 | 485 | 515 | 545 |
| B Effectieve bovenbuis (mm) | 511 | 535 | 550 | 566 | 596 |
| C Balhoofdhoek (°) | 70.5° | 71° | 71° | 71° | 71° |
| D Effectieve zitbuishoek (°) | 74.5° | 74° | 73.5° | 73.5° | 73° |
| E Liggende achtervork (mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
| F BB-drop (mm) | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
| G Balhoofdbuis (mm) | 92 | 102 | 122 | 142 | 172 |
| H Voorvorklengte (mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
| I Voorvork offset (mm) | 53 | 53 | 53 | 53 | 53 |
| J Wielbasis (mm) | 1016 | 1030 | 1041 | 1058 | 1083 |
| K Stack (mm) | 546 | 557 | 576 | 595 | 623 |
| L Reach (mm) | 375 | 390 | 395 | 405 | 420 |
| M Standover (mm) | 770 | 789 | 813 | 836 | 863 |
| N Effectieve reach (mm) | 432 | 447 | 462 | 482 | 497 |
| O Effectieve stack (mm) | 616 | 626 | 646 | 665 | 693 |
| Maattabel 6-serie (aluminium) | XS | S | M | L | XL |
|---|---|---|---|---|---|
| Framemaat (mm) | 480 | 510 | 540 | 570 | 600 |
| Wielmaat | 28″ | 28″ | 28″ | 28″ | 28″ |
| Balhoofdkap hoogte (mm) | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| A Zitbuislengte (mm) | 440 | 470 | 500 | 530 | 560 |
| B Effectieve bovenbuis (mm) | 506 | 531 | 548 | 564 | 593 |
| C Balhoofdhoek (°) | 70° | 70.5° | 70.5° | 70.5° | 70.5° |
| D Effectieve zitbuishoek (°) | 74.5° | 74° | 73.5° | 73.5° | 73° |
| E Liggende achtervork (mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
| F BB-drop (mm) | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
| G Balhoofdbuis (mm) | 105 | 120 | 140 | 160 | 190 |
| H Voorvorklengte (mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
| I Voorvork offset (mm) | 53 | 53 | 53 | 53 | 53 |
| J Wielbasis (mm) | 1015 | 1031 | 1042 | 1059 | 1084 |
| K Stack (mm) | 556 | 572 | 591 | 610 | 638 |
| L Reach (mm) | 365 | 380 | 385 | 395 | 410 |
| M Standover (mm) | 757 | 778 | 802 | 825 | 852 |
| N Effectieve reach (mm) | 416 | 432 | 447 | 467 | 482 |
| O Effectieve stack (mm) | 612 | 628 | 647 | 667 | 695 |
Focus Atlas 2026: modellen en prijzen
Het aanbod van de Focus Atlas-modellen voor modeljaar 2026 is compact; van zowel de carbon als de aluminium versie zijn er drie uitvoeringen. Die zijn allemaal redelijk netjes geprijsd, maar zijn allemaal net wat duurder dan opties van de meest scherp geprijsde Duitse concurrenten zoals Cube, Canyon, Rose en Radon.
Bij de 6-serie met aluminium frame begint de reeks met de Atlas 6.7 voor 1.799 euro met een Shimano Cues 1×11-speed. Daarmee zet Focus zich wat hoger in de markt dan sommige van z’n concurrenten. Voor 100 euro minder heb je namelijk bij Cube een Nuroad met aluminium frame en Shimano GRX 1×12-speed onderdelen. Voor 1.999 euro is er de Atlas 6.8 EQP, waarbij die letters staan voor ‘equipped’, oftewel: rijkelijk uitgedost met accessoires zoals dragers, spatborden en een naafdynamo van Shutter Precision, inclusief verlichting. Met 2.299 euro is de Atlas 6.9 het topmodel met aluminium frame, afgemonteerd met een mix van Shimano GRX 600 en 800-serie 2×12-speed onderdelen.


De Atlas met carbon frame is er in de vorm van de 8.7 vanaf 2.699 euro, waarbij je eveneens een mix van Shimano GRX 600 en 800-serie 2×12-speed onderdelen krijgt. Daarboven volgt de Atlas 8.8 met een mullet-aandrijving bestaande uit een Sram S1000 Eagle Transmission-derailleur, 10/52-tands-cassette en Sram Apex-grepen voor 3.499 euro. Het absolute topmodel in het aanbod gravelbikes van Focus voor 2026 is de Atlas 8.9 voor 5.299 euro. Deze carbon gravelbike komt met een Sram Rival XPLR 13-speed aandrijving en de bijzondere carbon wielen Zipp 303 XPLR S. Focus meldt met trots dat de Atlas 8.9 geheel handmatig gespoten wordt, waardoor deze allemaal uniek zijn.






Bron en meer info: focus-bikes.com










