Focus lanceert eerste gravelbike: de Atlas – ‘Made to lose’

Het Duitse Focus heeft al jaren de Mares cyclocrosser en de Paralane enduranceracer. En met laatstgenoemde kon je ook nog redelijk offroad. Nu introduceert het merk de Atlas, hun eerste toegewijde gravelbike.

En dat is een allrounder die je niet als snelste naar de top brengt, maar wel ‘alles slikt naar beneden’, lezen we vrij vertaald in het persbericht.

De aluminium Atlas is er in diverse uitvoeringen vanaf € 1.599 tot € 2.499.

Focus 2021 Atlas, in Schotland

Focus zet de Atlas neer als de ultieme ‘laat alles los’-fiets. Al wordt daarmee niet je bepakking bedoeld, want de Atlas is voorzien van alle denkbare montageopties voor dragers en tassen. Nee, het is dé fiets om even volledig los te komen van het drukke leventje, aldus het persbericht:

“Who would build a bike “made to lose” you might ask. What sounds absurd, can make a lot of sense. When appointments and smartphones have control over daily life, it is more than ever important to find moments to escape. To celebrate small things: commuting through the park to get to the office or going on a short week- end trip with friends on the bike into nature.

We have built a bike that will accompany your escape. The ATLAS is our first gravel bike. It is our all-round bike, which is not made to bring you on top as the fastest, but it will handle everything on the way. It is like a reliable good old friend, with a big pinch of trail pleasure.”

Lang

Goed, gravelbikes zijn populair en escapisme is nu eenmaal een dankbare kapstok voor de marketeers. Wat de Focus Atlas een goede compagnon maakt voor een flinke rit in de wildernis? Enerzijds omdat er tot 47 mm brede banden toegepast kunnen worden. Wil je nog breder, dan kun je de 650b wielen monteren, waarbij je tot 53 mm (± 2.1”) kunt gaan. Anderzijds is de reach van het frame vrij groot en wordt dat gecombineerd met korte stuurpennen. Dat geeft stabiliteit en daaruit volgt dan ook Focus’ claim van goede daalcapaciteiten.

Focus Atlas 2021 Geometrie

Framedetails

De Atlas heeft een aluminium frame, met – zoals al aangehaald – volop mogelijkheden voor de montage van veel. Er zijn meerdere punten voor de montage van een bidonhouder voorzien, je kan een toptube-tas monteren en naast dragers op voor- en achtervork kun je er ook spatborden op kwijt. Daarnaast is er ook nog een mogelijkheid voor het monteren van een standaard. Ook op de carbon voorvork kun je veel monteren; tot 3 kg aan elke zijde.

Focus Atlas voorvork met carriers, geschikt tot 3 kg per kant

Frame close up – veel montagepunten

Focus MY21 Atlas toptube bag en CIS

Op de bovenbuis zitten nokjes voor de montage van een toptube bag. Hier nog enigszins zichtbaar: de kabels en remleidingen, al lopen die wel via het balhoofd rechtstreeks het frame in voor een uiterst ‘cleane look’.

C.I.S. – Cockpit Integration Solution

Kabels lopen uiteraard binnendoor. Daarbij gaat Focus ook mee in de trend van kabels ‘zo snel mogelijk het frame in’. Vanaf het stuur lopen de remleidingen en schakelkabel(s) via het balhoofd het frame in. Zodoende is de voorkant van je stuur opgeruimd en leeg, zodat je ook zonder obstructie een stuurtas kwijt kunt.

‘Reguliere’ zadelpen en geen RAT

De Atlas heeft een ‘reguliere’ 27,2 mm zadelpen. Niets bijzonders, zou je zeggen. Nee, inderdaad. Ware het niet dat ze op de Paralane bewust een 25,4 mm versie zijn gaan toepassen omwille van comfort. En dat werkte best prima, zo ondervonden we. Focus snapt echter ook wel dat een 25,4 mm zadelpen lastig te vinden is, wanneer die onverhoopt tijdens je wereldreis afbreekt.

Om diezelfde reden heeft de Atlas ‘gewone’ steekassen, terwijl ze op veel van haar bikes de eigen RAT – Rapid Axle Technology – steekassen monteert. Een steekas die middels een bajonetsluiting een snellere wielwissel zou geven. Nu is die snelheid niet zo van belang bij die wereldreis, het verkrijgen van reservedelen wel. En een ‘reguliere’ steekas is natuurlijk gemakkelijker te verkrijgen.

In de kern prima afwegingen. Echter… de Atlas is vervolgens – aan de voorzijde – voorzien van een steekasmaat die alles behalve ingeburgerd is. Hoe dat? Lees vooral verder hier onder…

Road Boost

Om sterkere en meer stabiele wielen te hebben in deze offroader, heeft Focus de Atlas uitgevoerd met Road Boost spacing. Wattuh? Ja. Boost, voor road bikes en klaarblijkelijk nu ook voor gravelbikes. Road Boost bestaat uit 110 x 12 mm voornaaf en een 148 x 12 mm achternaaf.

De bredere achternaaf – die we al enige jaren kennen van de mountainbike – werd door Focus in samenwerking met DT Swiss geïntroduceerd op een niet-mountainbike: de Paralane2, Focus’ enduraracers met trapondersteuning. Daar geeft-ie een betere kettinglijn in samenspraak met de Fazua bracketmotor die wat breder bouwt dan een reguliere crankset. De Trek Domane+ die we afgelopen jaar testte met dezelfde motor, heeft om die reden óók een bredere achternaaf. Nu is de Atlas géén e-bike. Maar bij een bredere naaf kunnen de spaakflenzen ook wat verder uit elkaar. En dat resulteert in een sterker wiel. Op een offroad bike waar je flink wat bagage mee kunt nemen is dat dus niet eens zo’n gek idee…

Maar de keuze is op z’n minst extra opvallend wanneer je omwille van de verkrijgbaarheid van reservedelen je niet-markt-conforme snelle steekas laat vervallen, maar vervolgens een niet-markt-conforme naaf- en dus steekasbreedte verkiest…

Modellen

Focus lanceert met de Atlas 4 modellen. Je hebt een Atlas vanaf € 1.599. Het topmodel kost € 2.499. De Atlas 6.7 EQP is de enige in het programma die standaard met spatborden, verlichting en een achterdrager komt. Focus meldt met trots dat alle modellen momenteel bij diverse dealers in de showroom staan. Iets dat in de komende tijd eerder uitzondering dan regel zal zijn…

Focus Atlas 6.9

Atlas 6.9 – € 2.499: Aluminium frame, carbon voorvork, Shimano GRX 800 11-speed achterderailleur, Shimano SLX 11-42t 11-speed cassette, Shimano GRX 800 rem-/schakelgrepen, Shimano GRX 800 crankset met 40t kettingblad, Shimano GRX 800 schijfremmen met 160 mm schijven v+a, DT Swiss LN Gravel wielset (148×12 / 110×12 mm), WTB Riddler 700x45c banden, aluminium stuur met 116 mm drop en 10 graden flare, BBB FlyPost carbon zadelpen 27,2 mm. Gewicht: 10,5 kg.

Focus Atlas 6.8

Atlas 6.8 – € 1.999: Aluminium frame, carbon voorvork, Shimano GRX 800 2×11-speed derailleurs, Shimano 105 11-34t 11-speed cassette, Shimano GRX 600 rem-/schakelgrepen, Shimano GRX 600 crankset met 46/30t kettingbladen, Shimano GRX 600 schijfremmen met 160 mm schijven v+a, Novatec 25 Elite wielset (148×12 / 110×12 mm), WTB Riddler 700x40c banden, aluminium stuur met 116 mm drop en 10 graden flare, BBB FlyPost aluminium zadelpen 27,2 mm. Gewicht: 10,8 kg.

Focus Atlas 6.7 EQP

Atlas 6.7 EQP – € 1.799: Aluminium frame, carbon voorvork, Shimano GRX 400 2×10-speed derailleurs, Shimano HG5010 10-speed cassette, Shimano GRX 400 rem-/schakelgrepen, Shimano GRX 600 crankset met 46/30t kettingbladen, Shimano GRX 400 schijfremmen met 160 mm schijven v+a, Novatec D041 achternaaf (148×12 mm), Shutter Precision dynamo voornaaf (110×12 mm), WTB ST i23 TCS velgen, WTB Riddler 700x37c banden, aluminium stuur met 116 mm drop en 10 graden flare, aluminium zadelpen 27,2 mm, Büchel 51 mm spatborden, aluminium achterdrager, standaard, Hermans verlichting v+a. Gewicht: 12,8 kg.

Focus Atlas 6.7

Atlas 6.7 – € 1.599: Aluminium frame, carbon voorvork, Shimano GRX 400 2×10-speed derailleurs, Shimano HG5010 10-speed cassette, Shimano GRX 400 rem-/schakelgrepen, Shimano GRX 600 crankset met 46/30t kettingbladen, Shimano GRX 400 schijfremmen met 160 mm schijven v+a, Novatec D041 naven (148×12 / 110×12 mm), WTB ST i23 TCS velgen, WTB Riddler 700x45c banden, aluminium stuur met 116 mm drop en 10 graden flare, aluminium zadelpen 27,2 mm. Gewicht: 10,95 kg.

Bron en meer info: www.focus-bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments