
e*thirteen Helix Race Carbon mtb-cranks onder de 400 gram inclusief kettingblad
Met de introductie van de XCX cranks in 2019 gooide e*thirteen hoge ogen. Deze carbon crankset woog slechts 360 gram (bij 170 millimeter crankarmen) en was daarmee lichter dan de carbon cranks van Sram en Race Face. Zelfs tot op de dag van vandaag zijn ronduit licht te noemen. Het XCX-label gaf het beoogde gebruik weg: crosscountry, maar met een smallere as was de XCX-crankset ook geschikt voor de gravelbike.
Maar bij e*thirteen zitten ze niet bepaald stil en het Amerikaanse onderdelenmerk komt nu met de Helix Race Carbon-cranks. Het is de meest geavanceerde crankset die het merk ooit produceerde, zo lezen we in het persbericht. De voorbije jaren heeft men zich flink verdiept in de verfijning van de opbouw van de lagen carbon en het vormproces. Het resultaat is een crankset van 335 gram, bij een armlengte van 170 millimeter. Voeg hier een eveneens nieuw Helix Race 8-bouts kettingblad aan toe en het geheel blijft onder de 400 gram. En dat terwijl de crankset – net als de andere onderdelen in de Helix-serie – vrij is gegeven voor alles van crosscountry tot all-mountain en enduro.

Herziene aluminium as en 8-bouts bevestiging
Voor de Helix Race Carbon cranks combineert e*thirteen de ultralichte carbon crankarmen met een gefreesde as met een diameter van 30 millimeter. De eerder gebruikte P3G polygoon-verbinding tussen de as en de rechter crankarm maakt plaats voor een spline-vertanding met acht lobben. Daardoor is de aluminium as-opname in de crankarm iets compacter en daardoor ook lichter. Verder claimt e*thirteen dat deze nieuwe verbinding tevens stijver is.
Ook de kettingbladmontage is op de schop gegaan, want e*thirteen gebruikt nu de 8-bout kettingbladstandaard, zoals bij de nieuwste cranks van Sram. Dat betekent dat je dus eenvoudig kunt wisselen met andere 8-bouts kettingbladen. e*thirteen’s eigen Helix Race-kettingbladen monteer je op deze verbinding echter met slechts vier bouten. Volgens e*thirteen is dat minstens zo sterk, maar vooral wat lichter.


Specificaties Helix Race Carbon mtb-cranks
De Helix Race Carbon crankset is verkrijgbaar met crankarmen van 160, 165, 170 en 175 millimeter, heeft een Q-factor van 171 millimeter en wordt geleverd met crankboots, zelflossende crankbout en beschermstickers tegen schoenslijtage. Qua trapaslagers zijn er bijpassende lagers voor BSA, BB92, T47, PF30 en BB30 trapaspotten. De voorspanning op deze lagers stel je in middels de specifieke APS-voorspanmoer achter de linker crankarm. e*thirteen levert deze nieuwe carbon cranks met 5 jaar garantie en ze zijn er vanaf 459,95 euro. Kettingbladen kosten 72,95 euro.

Helix Race Carbon e*spec voor e-mountainbikes
Voor e-mountainbikes brengt e*thirteen de Helix Race Carbon e*spec-cranks. Ondanks hun gewicht van 330 gram per set (bij 165 millimeter crankarmlengte voor een Fazua-motor), zijn ze vrijgegeven voor alles van trail en all-mountain tot zelfs bikeparkgebruik.
Qua compatibiliteit heeft e*thirteen flink uitgepakt: de Helix Race Carbon e*spec cranks zijn er voor vrijwel alle gangbare e-MTB-aandrijvingen. Daaronder Bosch CX Gen4/5, Bosch SX, Brose S-Mag, TQ HPR50, Yamaha, Specialized 2.1 tot en met 3.1 en DJI Avinox die allemaal met de ISIS-vertanding werken. Daarbij zijn er twee opties qua Q-factor. Verder zijn er cranks met de Sram Dub-asverbinding en brengt e*thirteen versies die op de Fazua Ride 60-motor passen.

Specificaties Helix Race Carbon e*spec
Net als de MTB-versie worden de nieuwe e*spec cranks geleverd met crankboots, beschermstickers en geïntegreerde zelflossende crankbouten. Net als de MTB-versie worden de e*spec cranks geleverd met een 5-jarige garantie. De e-mountainbike-variant van de Helix Race Carbon-cranks zijn er vanaf 409,95 euro. Bijpassende e*spec-kettingbladen zijn er vanaf 84,95 euro.

Bron en meer info: ethirteen.eu










