Na de verkoop van Kona aan investeringsmaatschappij Kent Outdoors in 2022, begon er een andere wind bij het merk te waaien. De nieuwe koers miste echter richting en consistentie. Terwijl Kona onder druk van winstverwachtingen steeds meer van zijn originele karakter verloor, haakten veel trouwe dealers af.
In 2024 kochten oprichters Dan Gerhard en Jake Heilbron het merk terug uit handen van de investeerder, vastbesloten om de eigenzinnige ziel van Kona nieuw leven in te blazen. En dat lijkt te lukken: ondanks de uitdagende marktomstandigheden keert Kona met recente productintroducties stap voor stap terug naar de authentieke koers waarmee het ooit groot werd. Zo werden eerder dit jaar nog de nieuwste generatie van de crosscountry-fullsuspension Hei Hei gepresenteerd, kort vooraf gegaan door de gravelbike Libre. Beide modellen waren er uitsluitend met carbon frames. Maar Kona zou Kona niet zijn, als er niet ook aluminium modellen zouden komen. En die zijn er nu.

Kona Hei Hei: snelle XC-trailbike, nu ook in aluminium
De Hei Hei is al sinds 1991 een vaste waarde in Kona’s lineup. Ooit begonnen als titanium hardtail, is inmiddels doorgegroeid tot een crosscountry-fullsuspension met moderne geometrie. De tiende generatie die dit voorjaar verscheen is lichter, stijver en speelser dan ooit, aldus Kona. De Hei Hei biedt 120 millimeter veerweg achteraan, gecombineerd met een voorvork met 130 millimeter veerweg.
Kona bracht de nieuwe Hei Hei G10 vooralsnog maar in één versie met een carbon frame. Nu brengt Kona echter ook een aluminium versie van de Hei Hei. Dit frame is gemaakt van 6061-T6 aluminium en volgt nauwgezet alle details van de carbon evenknie. Dat betekent dat de kabels dus ook aan de zijkant het frame in gaan, om zo goed mogelijk met mechanische schakelkabels uit de voeten te kunnen. Er zijn niet minder dan negen (!) montagepunten op het frame voor accessoires. En uiteraard is de geometrie ook identiek.




Mechanisch schakelen
Kona rust de Hei Hei met aluminium frame uit met Sram Eagle 70 Transmission, Sram Motive Bronze 4-zuigerremmen, een Fox 34 Float Rhythm-voorvork en Maxxis Dissector 29×2.4″-banden op WTB ST i30-velgen rond Formula-naven. Met een prijs van 4.899 euro is de nieuwe aluminium Hei Hei echter geen koopje. Gewichten zijn niet medegedeeld.


Kona gravelbike Libre met aluminium frame
Ook de gravelbike Libre kreeg eerder dit jaar een volledig nieuw carbon frame met sportievere geometrie. Ook hier volgt de nieuwe aluminium versie de carbon tegenhanger. Het frame is gemaakt van 6061-T6 aluminium en wordt vooraan gecombineerd met een carbon voorvork.
Kabels lopen via de zijkant van de onderbuis het frame in en komen net voor de trapas het frame alweer uit. Vervolgens lopen de schakelkabel en remleiding aan de onderzijde van de liggende achtervork door naar achteren. Rondom zijn diverse montagepunten aangebracht.

Shimano Cues en grote schijven
De Libre Alloy wordt afgemonteerd met Shimano Cues 2×10-aandrijving met hydraulische schijfremmen. Opvallend daarbij is dat Kona standaard rondom 180 millimeter remschijven specificeert. “Omdat deze fiets simpelweg te snel is voor kleinere schijven”, aldus Kona in z’n persbericht. Maar los van de snelheid, lijkt het ons een slimme keuze. Zoals we vaak zelf bij afdalingen al hebben ervaren op gravelbikes; liever mee verlegen dan om verlegen.
Het frame biedt overigens ruimte voor 700 x 50 millimeter banden. Wil je spatborden monteren, dan kun je tot 45 millimeter banden kwijt. Verder is het frame ook uitgevoerd met een UDH, dus de aluminium Libre is ook toekomstbestendig, wanneer je de groep ooit zou willen upgraden met een full-mount-derailleur.
Kona begeeft zich met deze nieuwe aluminium gravelbike Libre in een segment waar veel aanbod is. Dit opstapsegment is wereldwijd erg populair. Niet alleen om kennis met het gravelbiken te maken, maar ook omdat dit type fietsen met een degelijke groep breed wordt ingezet. Des te opvallender is wel stevige prijs van 2.399 euro.




Bron en meer info: konaworld.com











Stevige prijzen. Deze zullen we niet veel zien.