Kona Hei Hei vernieuwd: crosscountry-fullsuspension à la Kona

Met rondom 120 millimeter veerweg stamt de vorige Hei Hei van Kona uit een tijd dat dat voor een crosscountry-fullsuspension eigenlijk te veel was. Maar inmiddels lijkt 120 millimeter zowat de norm. Dus wat doet Kona? Die komt met een vernieuwde versie. Daarbij is nagenoeg alles nieuw. Rechtere framebuizen, een vering zonder flexstays en méér anti-squat, meer mogelijkheden om bidons mee te nemen, meer ruimte voor een dropper en meer snelheid, aldus Kona…

2025 Kona Hei Hei CR crosscountry fullsuspension

De Hei Hei is sinds z’n introductie in 1991 Kona’s crosscountry-bike bij uitstek. Wat ooit begon als een titanium hardtail, transformeerde in 2007 naar een fullsuspension. Nu introduceert Kona alweer de tiende generatie van de Hei Hei. En aangezien de vorige het licht zag in 2020, was dat ook hoognodig.

Niet dat er iets mis is met die negende generatie van de Hei Hei. Maar in de voorbije vijf jaar is in het ietwat conservatieve crosscountry-segment toch behoorlijk wat veranderd. Toen Kona de vorige Hei Hei lanceerde, nam-ie een bijzondere positie in. Ga maar na: rondom 120 millimeter veerweg, dat sprak duidelijk meer ’trail’ dan ‘racing’ uit. Althans… in 2020. Kona doet het nu eenmaal graag anders. En nu 120 millimeter zowat de norm is voor crosscountry-fullsuspensions, krijgt de nieuwe Hei Hei vooraan standaard 130 millimeter veerweg. Maar veerweg alleen is niet het enige dat anders is bij de nieuwe, 2025 Hei Hei; Kona heeft z’n crosscountry-fully van balhoofdbuis tot uitvaleinden volledig herzien.

Links de negende generatie (getest). Rechts de nieuwe, tiende generatie van de Hei Hei.

Rechtere framebuizen

Om maar met vormgeving van het carbon frame te beginnen; Kona geeft z’n nieuwe Hei Hei meer rechte buisvormen. Meest praktische daarbij is dat de insteeklengte van de nu wél rechte zitbuis simpelweg groter is, om langere dropper-zadelpennen kwijt te kunnen. Ook is het hangbuikje in de onderbuis net voor de trapas wat gereduceerd.

Kona gaat er verder in z’n persbericht prat op dat deze tiende generatie van de Hei Hei méér bidons en/of accessoires mee kan nemen dan ooit. Zo zijn er niet minder dan negen montagepunten ín de voordriehoek van het frame. Ook in het kleinste frame passen nu minstens twee bidons.

Op de onderbuis vind je vijf montagepunten voor een bidon- en/of accessoirehouder.

Onderop de bovenbuis zijn nog eens twee montagepunten aangebracht. De kabelloop is geoptimaliseerd volgens de laatste aanbevelingen van Sram voor de toepassing van de mechanische Eagle 70 en 90 Transmission derailleurs.

Op de zitbuis is – ook bij het kleinste frame – nog ruimte voor een bidonhouder.

De Hei Hei is ontwikkeld met oog op mechanische aandrijfgroepen – zoals ook wel blijkt uit de enige afmontagevariant die Kona aanbiedt. Daarbij zijn ze met oog op de kabelloopuitgegaan van de nieuwe aanbevelingen van Sram. Intern loopt de versnellingskabel en die voor je achterrem en dropper-zadelpen door individuele buisjes. Die lopen van opening tot opening. Geen gevis dus om je kabels en leidingen door het frame te krijgen.

Uiteraard heeft het frame nu de universal derailleur hanger (UDH). Rond de trapas vind je nog steeds ISCG-montagepunten voor een bash-guard of kettinggeleider. De trapaslagers worden in een PF92-perspassing gemonteerd. Tussen de achtervork passen maximaal 29 x 2,4 inch banden gemonteerd op velgen met een interne breedte van 30 millimeter.

De vernieuwde Hei Hei is nu compatibel met Srams Transmission.

Pressfit 92 voor de trapaslagers en ISCG-montagepunten voor een bashguard of kettinggeleider.

Vering: méér anti-squat en geen flexstays meer

Een ander opvallend detail aan het frame is dat Kona bij de nieuw Hei Hei Kona afziet van de de flexstays. Ze passen tussen de liggende en staande achtervork dus juist weer een gelagerd scharnierpunt toe. Kona geeft in z’n persbericht aan dat het gelukt is lagers toe te passen, zonder op hun gewichtsdoelen in te leveren. Wat dit werkelijk betekent voor het framegewicht (zelfde gewicht, lichter, of misschien zelfs zwaarder), geeft Kona niet aan.

De bonus van een gelagerd scharnierpunt is dat het systeem fijngevoeliger is en daarmee ook meer comfort biedt, zo claimt men in het persbericht. Verder heeft Kona de veercurve meer lineair gemaakt, waarbij de sterke verhoging rond de 30 procent voorspanning die de vorige generatie kenmerkte, dus is weggehaald. In de praktijk betekent dit een consistenter veergedrag, precies in het deel van de veerweg waar je veel ‘uithangt’. Het moet dan dus ook wat gemakkelijker zijn om een goede instelling te vinden. Om de trapefficiëntie hoog te houden heeft Kona de anti-squat waarde vroeg in de veerweg iets verhoogd. Maar door het samenspel met de aangepaste veercurve blijft de vering naar het midden van de veerweg toe volop actief, voor meer comfort en controle bij technische afdalingen.

Géén flexstays meer bij de nieuwe Hei Hei.

De hevel tussen de staande achtervork en de achterdemper is minimalistischer geworden.

Geometrie

Op het gebied van de geometrie voert Kona best wel wat wijzigingen door. Zo staat de zitbuis nu met 76 een volle graad rechter dan bij de vorige generatie. Vooraan is de stuurhoek van 67,5 naar 66 graden gegaan. Gekoppeld met een vergrote reach, een toegenomen wielbasis en een iets lager geplaatste trapas, is de nieuwe Hei Hei dus een stuk stabieler. Opvallend daarbij is dat de balhoofdbuis ook hoger is, terwijl die door de toegenomen veerweg vooraan ook nog eens hoger staat. De zithouding is dus in de basis meer rechtop.

Dat gezegd hebbende; Kona geeft ook aan dat je er voor kunt kiezen om vooraan een voorvork met 120 millimeter veerweg te monteren. Daardoor kun je sportiever zitten, terwijl ook stuurhoek wat steiler wordt.

Kona Hei Hei 2025 geometrie

Kona Hei Hei CR

Veel keuze biedt Kona je met de nieuwe Hei Hei CR niet. Of juist wel, afhankelijk van hoe je kijkt. Want als complete fiets is-ie er maar in één versie. Is die niet naar je gading, dan bouw je er een op naar eigen smaak op basis van een los verkrijgbaar frame. Dat losse frame, inclusief een Rockshox Deluxe Ultimate-achterdemper, kost je 2.699 euro en is er alleen in het brons-metallic.

Kona 2025 Hei Hei CR frameset crosscountry fullsuspension

De complete Hei Hei CR kost 6.499 euro en komt in de kleur gloss bone. Qua veerelementen heb je vooraan een Rockshox Pike Ultimate met 130 millimeter veerweg en een Deluxe Ultimate-demper. Verder is deze fiets uitgevoerd met Sram Eagle 90 Transmission, inclusief de Eagle 90-cranks en Sram Motive Bronze-schijfremmen. De dropper is een TranzX en de wielen bestaan uit DT Swiss 370-naven en aluminium WTB Kom Team i30-velgen met Maxxis Dissector EXO TR WT-banden in 29 x 2.4 inch.

Kona 2025 Hei Hei CR crosscountry fullsuspension bike

Bron en meer info: konaworld.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments